Competencia en comunicación audiovisual en un entorno digital en la enseñanza no universitariaNecesidades y carencias

  1. Josefina Santibáñez Velilla
  2. Raúl Santiago Campión 1
  3. Cruz Pérez Merino 1
  4. Magdalena Sáenz de Jubera Ocón 1
  5. María Soraya Tejada Sánchez 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

Revista:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Ano de publicación: 2016

Volume: 15

Número: 3

Páxinas: 113-126

Tipo: Artigo

DOI: 10.17398/1695-288X.15.3.127 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

This national level research, situated in an R&D project funded by the Science and Education Ministry, has the following goals: 1. To diagnose the levels of audiovisual competence in the chosen samples of students of Nursery Education, Primary Education, Compulsory Secondary Education and Optional Secondary Education. 2. To detect in the same samples of students the needs and deficiencies in every dimension of the audiovisual communication competence in the digital environment (language, technology, ideology and values, production and programming, reception and audiences, aesthetics). Some online questionnaires (with reliability coefficients from 0,61 to 0,787) were designed. The data extracted from these questionnaires were processed using the software package SPSS, version 18.0. The results obtained from a sample of 2143 students show that an important part of the students are media competent, i.e. they achieve an acceptable level in accordance with the questionnaires applied. Contents associated with audiovisual competence and digital competence, both included in the basic competence «Information Processing and Digital Competence» of the current curriculum for compulsory education, converge on media competence. The dimensions and indicators of media competence must, therefore, be articulated with the different knowledge areas and with the different components of the curriculum: objectives, contents, methodology, activities and assessment procedures in the teaching and learning process of the different levels of nursery, primary and secondary education.

Referencias bibliográficas

  • Area, M., Alonso, C., Correa, J. M., Del Moral, M. E., De Pablos, J., Paredes, J., … Valverde-Berrocoso, J. (2014). Las políticas educativas TIC en España después del Programa Escuela 2.0: las tendencias que emergen. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa - RELATEC, 13(2), 11-33. https://doi.org/10.17398/1695-288X.13.2.11
  • Area, M., Borrás, J.F. y Sannicolás, B. (2014). La formación del maestro 2.0: el aprendizaje por tareas en entornos b-learning. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 79(28.1) (2), 51-66.
  • Area, M. (2008). La innovación pedagógica con TIC y el desarrollo de las competencias informacionales y digitales. Investigación en la Escuela, 64, 5-17.
  • Corbetta, P. (2003). Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: McGraw-Hill.
  • Ferrés, J. (2006). La competencia en comunicación audiovisual: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Quaderns del CAC, 25, 9‐17.
  • Ferrés, J. (2007). La competencia en comunicación audiovisual: dimensiones e indicadores. Comunicar 29, 100-107.
  • Ferrés, J. y otros. (2011). Competencia mediática. Investigación sobre el grado de competencia de la ciudadanía en España. Instituto de Tecnologías Educativas /Consel de l´Audiovisual de Catalunya/Comunicar. Memoria de Investigación.
  • Ferrés, J y Santibáñez, J. (2011). Informe de investigación. Competencia Mediática. Investigación sobre el grado de competencia de la ciudadanía en la Comunidad Autónoma de La Rioja. Huelva: Comunicar Ediciones. Recuperado a partir de http://issuu.com/grupocomunicardocs/competencialarioja
  • Ferrés, J. y Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 38, 77-82.
  • Hernández Pina, F. (1997). «Conceptualización del proceso de la investigación educativa», en
  • Marqués, P. (2009). Aportaciones sobre el documento puente: competencia digital. (https://competenciadigital.wikispaces.com/Documento+puente). Consultado (23-03-2016).
  • Masanet, M. J. y Ferrés, J. (2013). La enseñanza universitaria Española en material de educación mediática. Communication Papers, 2, 83-90.
  • Nielsen, A. (2009). How Teens Use Media. A Nielsen report on the myths and realities of teen media trens, New York: The
  • Nielsen Company.http://blog.nielsen.com/nielsenwire/reports/nielsen_howteensusemedia_june09.pdf
  • Prensky. M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9, 1-6. Recuperado a partir de http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf
  • Sancho, J. M., Bosco, A., Alonso, C. Antón, J. (2015). Formación del profesorado en Tecnología Educativa: de cómo las realidades generan los mitos. RELATEC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, Vol. 14 (1), 17-30.
  • UNESCO (1982). Declaración de Grünwald sobre la educación relativa a los medios de comunicación. Grünwald. (http://www.unesco.org/education/nfsunesco/pdf/MEDIA_S.PDF)
  • UNESCO (2006). Media Education. A Kit for Teachers, Students, Parents and Professionals. París http:/unesdoc.unesco.org/images/0014/001492/149278E.pdf)
  • UNESCO (2007). Agenda de París o 12 Recomendaciones para la Educación en Medios. París (http://www.ifap.ru/pr/2007/070625ba.pdf).
  • Valverde-Berrocoso, J. (2015). La formación universitaria en Tecnología Educativa: enfoques, perspectivas e innovación. RELATEC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14(1), 11-16.
  • Valverde-Berrocoso, J. (2015). La formación inicial del profesorado en el Grado de Educación Primaria. Una valoración cualitativa del diseño y desarrollo curricular de la asignatura Recursos Tecnológicos Didácticos y de Investigación. Tendencias Pedagógicas. 25, 206-227.