Las buenas prácticas como recurso para la acción comunitariacriterios de identificación y búsqueda

  1. Rita Gradaílle Pernas 1
  2. María Belén Caballo Villar 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Contextos educativos: Revista de educación
  1. Monteagudo Sánchez, María Jesús (coord.)
  2. Pose, Héctor (coord.)

ISSN: 1575-023X

Año de publicación: 2016

Título del ejemplar: Repensar las buenas prácticas en el mundo educativo y social

Número: 19

Páginas: 75-88

Tipo: Artículo

DOI: 10.18172/CON.2773 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

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Resumen

In the last times, in scientific research and in the daily work of different organizations and groups, based on the need to make visible the good practices in order to identify those elements that allow to mean them like such, both for its excellence and its ability to make them transferable. There are different criteria that allow characterizing a good practice, although not always respond to certain principles of selection; they are endowed originality experiences that inspire the concept of a transferable, sustainable and innovative practice that is comparable to certain territories. Hence, some of these initiatives have the aim of providing an overview of types of initiatives that demonstrate new ways to increase creativity, reinventing certain educational activities in order to achieve a more educational, more civic and citizen culture. This article describes the features that must meet an experience to be considered as a good practice, complementing the proposal with specific indicators for Community action argue. In both cases they are constructed from the proposals made by international bodies, by entities that represent the work of the government and the third sector. While touring Banks of Good Practices managed by institutions, public and private entities is done, etc. with the aim of demonstrating contributions that improve the performances in educational and social key, and increase the quality of life of people and communities.

Información de financiación

El artículo que presentamos se vincula con los siguientes proyectos de investigación: “De los tiempos educativos a los tiempos sociales: la construcción cotidiana de la condición juvenil en una sociedad de redes. Problemáticas específicas y alternativas pedagógico-sociales” (Proyecto coordinado EDU2012-39080-C07-00 a 07), cofinanciado por el Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER, 2007-2013) en el marco del Plan Nacional de I+D+i con cargo a una ayuda del Ministerio de Economía y Competitividad. La conciliación en los tiempos cotidianos de la infancia en Galicia: problemáticas específicas y alternativas pedagógico-sociales y de ocio en las escuelas, familias y comunidades”, proyecto financiado por la Xunta de Galicia en la convocatoria de investigadores emergentes 2014 (EM2014/006).

Financiadores

Referencias bibliográficas

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