Políticas de empleo juvenil en Europa. Análisis de prioridades y estrategias

  1. González Olivares, Ángel Luis 1
  2. De-Juanas Oliva, Ángel 2
  3. Rodríguez Bravo, Ana Eva 2
  1. 1 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Journal:
Historia Social y de la Educación

ISSN: 2014-3567

Year of publication: 2015

Issue Title: February

Volume: 4

Issue: 1

Pages: 27-48

Type: Article

DOI: 10.4471/HSE.2015.02 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Historia Social y de la Educación

Abstract

In recent years, as a result of the economic crisis, the transition of young people from the education system to the labor market has been compromised, due to the slowdown experienced in the absence of employment demand, by the business community and the public sector. In this regard, in order to facilitate this transition, the socio-political scenario has led to the promotion of new guidelines and priorities of attention to youth employment in the countries of the eurozone. In this paper the state in which youth employment is in Europe following a socio-historical review of the process and the policies that have been pursued in recent years in response to unemployment, poverty and inequalities is analyzed. Also, the impact of investment in education based on the competence approach that has been developed in Europe as a strategy to improve vocational training and labor market access is examined. Finally, the initiative of opportunities for youth arisen from the Growth Strategy 2020 is presented.

Bibliographic References

  • Brunet, I. y Belzunegui, A. G. (2003). Flexibilidad y formación. Una crítica sociológica al discurso de las competencias. Barcelona: Icaria.
  • Cano, E. (2007). Las competencias de los docentes. En A. López (Coord.), El desarrollo de Competencias docentes en la formación del profesorado (pp.33-60). Madrid: MEC.
  • Carabaña, J. (2000). Títulos contra el paro. ¿Protegen los estudios del desempleo? En Sáez, F. (Coord.). Formación y empleo. Madrid: Fundación Argentaria.
  • Carreño, M. (Ed.). (2000). Teorías e instituciones contemporáneas de educación. Madrid: Síntesis.
  • Casal, J. (2003). La transición de la escuela al trabajo. En Fernández
  • Palomares, F. (Coord.). Sociología de la Educación. Madrid: Pearson Prentice Hall.
  • Cachón, L. (2008). De las políticas de transición en Europa a las clases de transiciones y transciones de clase en España. Pensamiento iberoamericano. Nº 3, 97-116.
  • Comisión Europea. (2010). EUROPA 2020. Una estrategia para un crecimiento inteligente, sostenible e integrador. (COM (2010) 2020).
  • Comisión Europea. (2011). Apoyar el crecimiento y el empleo, una agenda para la modernización de los sistemas de educación superior en Europa. (COM (2011) 567 final).
  • Comisión Europea. (2012). La Comisión presenta la nueva estrategia Replantear la Educación. (Comunicado de prensa, Bruselas/Estrasburgo, 20 de noviembre de 2012).
  • De-Juanas, A. y Fernández Lozano, M.P. (2008). Competencias y estrategias de aprendizaje. Reflexiones sobre el proceso de cambio en el EEES. Cuadernos de Trabajo Social, 21, 217-230.
  • De-Juanas, A. (2010). Aprendices y competencias en el Espacio Europeo de Educación Superior. Revista de Psicología y Educación, 5, 171-186.
  • De la Fuente, G. (1993). Educación y empleo. La relación entre el sistema de enseñanza y el mercado de trabajo. En García de León, M.A. De la Fuente, G. y Ortega, F. (Eds.). Sociología de la educación. Barcelona: Barcanova.
  • De Puelles, M. y Torreblanca, J.I. (1995). Eduación, Desarrollo y Equidad Social. Revista Iberoamericana de Educación, 9, 165-189.
  • Garrido, L. (1995). El acceso de los jóvenes a la vivienda y al trabajo. Revista del Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, 25, 27-55.
  • Guerrero, A. (2003). Enseñanza y sociedad. El conocimiento sociológico e la educación. Madrid: Siglo XXI.
  • Jaulín, C. (2007). La competencia profesional: perspectiva dialógica sobre el sistema nacional de formación profesional. Madrid: Síntesis.
  • Martínez – Rodríguez, F. M. (2009). El proceso de inserción laboral: Implicaciones educativas para la mejora de la empleabilidad. Revista Complutense de Educación, 20(2), 455-471.
  • Martínez – Rodríguez, F. M. y Amador, L.V. (2010). Educación y Desarrollo Socio - Económico. Contextos Educativos, 13, 83-97.
  • Nordina, M., Perssona, I. y Rootha, D.O. (2010). Education–occupation mismatch: Is there an income penalty? Economics of Education Review, 29, 1047–1059.
  • OCDE (2012). Literacy, Numeracy and Problem Solving in TechnologyRich Environments: Framework for the OECD Survey of Adult Skills. París: Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico.
  • OIT (2004). Recomendación sobre el desarrollo de los recursos humanos. Ginebra: Instituto Internacional de Estudios Laborales de la Organización Internacional del Trabajo.
  • OIT (2010). Tendencias mundiales del empleo juvenil. Ginebra: Instituto Internacional de Estudios Laborales de la Organización Internacional del Trabajo.
  • OIT (2011). Una fuerza de trabajo capacitada para un crecimiento sólido, sostenible y equilibrado. Estrategia de formación del G20. Ginebra: Instituto Internacional de Estudios Laborales de la Organización Internacional del Trabajo.
  • OIT (2012). Tendencias Mundiales de Empleo 2012. Ginebra: Instituto Internacional de Estudios Laborales de la Organización Internacional del Trabajo.
  • OIT (2013). Tendencias Mundiales de Empleo 2013. Ginebra: Instituto Internacional de Estudios Laborales de la Organización Internacional del Trabajo.
  • OIT (2014). Tendencias Mundiales de Empleo 2014. Ginebra: Instituto Internacional de Estudios Laborales de la Organización Internacional del Trabajo.
  • Planas, J. (2011). La relación entre educación y empleo en Europa. Papers, 96/4, 1047-1073.
  • Pérez Campos, A.I. (2013). El empleo juvenil en la Unión Europea. Anuario Jurídico y Económico Escurialense, XLVI, 169-190.
  • Robalino, D., Margolis, D., Rother, F., Newhouse, D. y Lundberg, M. (2013). Youth Employment: a Human Development Agenda for the Next Decade. Washington, DC: World Bank.
  • Rodríguez Bravo, A. E. y Diestro Fernández, A. (2014). Limitaciones teóricas del enfoque de competencias en el análisis de la relación entre educación y empleo en el contexto europeo. Procedia-Social and Behabioral Sciences. 139 (2014), 72-78.
  • Stiglitz, J. (2006). Cómo hacer que funcione la globalización. Madrid: Taurus.
  • Taberner, J. (2003). Sociología y educación. El sistema educativo en sociedades modernas. Funciones, cambios y conflictos. UNESCO (2012). Los jóvenes y las competencias: Trabajar con la educación. Francia: UNESCO.
  • Zamagni, V. (2002). Historia económica de la Europa contemporánea. Barcelona: Crítica.