Continuar o romper. El foro como manera de discutir las preconcepciones de enseñanza de los estudiantes de maestro
- Paredes, Joaquín
- Sánchez-Antolín, Pablo 1
- Tello, Inmaculada 2
-
1
Universidad de Castilla-La Mancha
info
-
2
Universidad Autónoma de Madrid
info
ISSN: 1695-8403, 2254-7592
Año de publicación: 2016
Número: 7
Páginas: 100-115
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Educación artística: revista de investigación (EARI)
Resumen
Technology adds spaces where pedagogical rapport occurs. Some issues at university, as reflective process about preconceptions, add complexity to analize a critical activity in teacher education. Also, to think simultaneously about an amply pedagogical rapport. The authors dialogue with their experiences of several years immersed in these practices, about the purpose, limitations, findings and awareness about the profession. They have generated debate activities through forums in various subjects for teacher training some of a pedagogical subject and another that it is tracking a practicum. Among the results of such debate, it appears satisfaction about debates itself. In addition, that critical purpose of teaching is stronger than technical tools. Among limitations, teachers establish debate directions. Students accept such directions. Also, processes undertaken are better when some students have taken in their hands the debates, there have been discussions, were generated patterns to understand the problems addressed and, where appropriate, to act as professionals with a new teaching culture.
Referencias bibliográficas
- Barquín Ruiz, J. (2002). La tutorización de las prácticas y la socialización del futuro profesorado. Revista de Educación, 327, 267–283.
- Barquín Ruiz, J., Ortiz Villarejo, A., y Sepúlveda Ruz, M. P. (2011). Los datos de las TIC en los centros. In M. Sola Fernández & J. F. Murillo Más (Eds.), Las TIC en la Educación Realidad y expectativas. Informe anual 2011 (pp. 7–45). Barcelona: Ariel y Fundación Telefónica.
- Bolívar Botía, A. (2002). “De nobis ipse silemus?”: Epistemology of biographical- narrative research in education. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4(1), 1–26.
- Boza, Á., Tirado, R., y Guzmán-Franco, M. D. (2010). Creencias del profesorado sobre el significado de la tecnología en la enseñanza: Influencia para su inserción en los centros docentes andaluces. RELIEVE - Revista Electronica de Investigacion Y Evaluacion Educativa, 16(1), 1–24.
- Bretones Román, A. (2003). Las preconcepciones del estudiantede profesorado: de la construcción y transmisión del conocimiento a la participación en el aula. Educar, 32, 25–54.
- Bretones Román, A. (2013). El Prácticum de Magisterio en Educación Primaria: una mirada retrospectiva. Revista Complutense de Educación, 24(2), 443–471.
- Correa, J. M., Martínez-Arbelaiz, A., y Gutierrez, L. P. (2014). Between the real school and the ideal school: another step in building a teaching identity. Educational Review, 66(4), 447–464. doi:10.1080/00131911.2013.800956
- Fernández Prieto, S., y Paredes Labra, J. (1998). La teletutoría en el Practicum de los maestros. Tendencias Pedagógicas, 3(2), 33–49.
- González Sanmamed, M., y Fuentes Abeledo, E. J. (2011). El Practicum en el aprendizaje de la profesión de docente. Revista de Educación, 354, 47–70.
- González-Garzón, M. L., y Laorden Gutiérrez, C. (2012). El Prácticum en la formación inicial de los maestros en las nuevas titulaciones de Educación infantil y primaria.: el punto de vista de profesores y estudiantes. Pulso: Revista de Educación, 35, 131–154.
- Gutiérrez Cuenca, L., Correa Gorospe, J. M., y Jiménez de Aberasturi Apraiz, E. (2009). El modelo reflexivo en la formación de maestros y el pensamiento narrativo: estudio de un caso de innovación educativa en el Practicum de Magisterio. Revista de Educación, 350, 493–505.
- Latorre Medina, M. J. (2007). El potencial formativo del prácticum: cambio en las creencias que sobre la enseñanza práctica poseen los futuros maestros. Revista de Educación, 343, 249–273.
- Laudo Castillo, X. (2011). La hipótesis de la pedagogía postmoderna. Educación, verdad y relativismo. Teoría de La Educación. Revista Interuniversitaria, 23(2), 45–68.
- Liston, D. P., y Zeichner, K. M. (2003). Formación del profesorado y condiciones sociales de la escolarización. Madrid: Ediciones Morata.
- Losada Iglesias, D., Valverde Berrocoso, J., & Correa Gorospe, J. M. (2012). La tecnología educativa en la Universidad Pública Española. Pixel-Bit: Revista de Medios Y Educación, 41, 133–148.
- Martínez Figueira, E., y Raposo Rivas, M. (2011). Funciones generales de la tutoría en el practicum: Entre la realidad y el deseo en el desempeño de la acción tutorial. Revista de Educacion, 354, 155–181.
- Morales, P., y Landa, V. (2004). Aprendizaje basado en problemas. Theoria, 13(1), 145–157.
- Ornelas, D. (2007). El uso del Foro de Discusión Virtual en la enseñanza. Revista Iberoamericana de Educación, 44/4, 1-5. Retrieved from http://www.rieoei.org/expe/1900Ornelas.pdf
- Ramos Pardo, F. J., y Sánchez-Antolín, P. (2016). La aportación del área de teoría e historia de la educación al desarrollo de competencias: la normatividad situada. In A. Jiménez Mateos & A. Manzanares Moya (Eds.). Mejores maestros, mejores educadores (75-96). Málaga: Aljibe.
- Sánchez-Antolín, P., Ramos Pardo, F. J., y Sánchez Santamaría, J. (2014). Formación continua y competencia digital docente: el caso de la Comunidad de Madrid. Revista Iberoamericana de Educación, 65, 91–110.
- Schön, D. A. (1992). La formación de profesionales reflexivos: hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós.
- Tirado Morueta, R., Martín Gutiérrez, I., y Lojo Pico, B. (2008). Creando comunidades virtuales de aprendizaje en las prácticas curriculares. Factores para su desarrollo. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 33, 133–153.