Desarrollo personal mediante la actividad físicapercepción de los jóvenes españoles según áreas geográficas
- Sáenz de Jubera Ocón, Magdalena 1
- Sanz Arazuri, Eva 1
- Isidori, Emauele 2
-
1
Universidad de La Rioja
info
-
2
Foro Italico University of Rome
info
ISSN: 1989-1385
Année de publication: 2017
Volumen: 12
Número: 3
Pages: 229-246
Type: Article
D'autres publications dans: OBETS: Revista de Ciencias Sociales
Résumé
Having confirmed the educational value of physical leisure activity for youth's personal and social development, this study aims to analyze physical activity and students' perception of it for human development as a function of the geographical area where they study. A methodological and quantitative approach was adopted, applying a questionnaire to a sample of 1764 students. Discrepancies were found with the contributions of similar studies in the identification of priority factors for the practice of physical activity, observing that the geographical area is a differentiating factor in the attributions granted by these youngsters.
Références bibliographiques
- Arruza, J. A., Arribas, S., Gil De Montes, L., Irazusta, S., Romero, S. y Cecchini, J.A. (2008). Repercusiones de la duración de la actividad físico-deportiva sobre el bienestar psicológico. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 8(30), 171-183. Disponible en http: //goo.gl/X10q62
- Blasco, T., Capdevilla, L., Cruz, J., Pintanel, M. y Valiente L. (1996). Evolución de los patrones de actividad física en estudiantes universitarios. Revista de Psicología del Deporte, 9-10, 51-63.
- Caride, J.A. (1998). Educación del ocio y del tiempo libre. En M. Beas, y J. García (Coords.), Atención a los espacios y tiempos escolares (pp. 17-31). Granada: Grupo Editorial Universitario.
- Castillo, I. y Molina-García, J. (2009). Adiposidad corporal y bienestar psicológico: Efectos de la actividad física en universitarios de Valencia, España. Revista Pana - mericana de Salud Publica, 26(4).
- Castro-Piñero, J., Gonzalez-Montesinos, J. L., Mora, J., Keating, X. D., Girela-Rejon, M. J., Sjostrom, M. y Ruiz, J. R. (2009). Percentile values for muscular strength field tests in children aged 6 to 17 years: Influence of weight status. J Strength Cond Res, 23 (8), 2295-2310.
- Cecchini, J. A., Méndez, A. y Muñiz, J. (2002). Motivos de práctica deportiva en escolares españoles. Psicothema. 14, 523-531.
- Consejo Superior de Deportes (2011). Hábitos deportivos de la población escolar en España. Recuperado de www.csd.gob.es/csd/estaticos/de-escolar/encuesta-dehabitosdeportivos- poblacion-escolar-en-espana.pdf
- Consejo Superior de Deportes (2015). Hábitos deportivos de la población escolar en España. Recuperado de http: Http: //www.mecd.gob.es/servicios-al-ciudadanomecd/ dms/mecd/servicios-al-ciudadano-mecd/estadisticas/deporte/ehd/Encuesta- de-Habitos-Deportivos-2015.pdf
- Cuenca, M. (2009). Ocio humanista. Dimensiones y manifestaciones actuales del ocio. Bilbao: Universidad de Deusto.
- Dieppa, M., Machargo, J., Luján, I. y Guillén, F. (2008). Autoconcepto general y físico en jóvenes españoles y brasileños que practican actividad física vs. no practicantes. Revista de Psicología del Deporte, 17(2), 221-239.
- Esnaola, I. y Revuelta, L. (2009). Relaciones entre la actividad física, autoconcepto físico, expectativas, valor percibido y dificultad percibida. Acción psicológica, 6(2), 31-43.
- España-Romero, V., Artero, E. G., Jiménez-Pavón, D., Cuenca-García, M., Ortega, F. B., Castro-Piñero, J., Sjostrom, M., Castillo-Garzón, M. J. y Ruiz, J. R. (2010). Assessing health-related fitness tests in the school setting: Reliability, feasibility and safety; the ALPHA Study. Int J Sports Med, 31 (7), 490-497.
- González, J. (2004). La actividad física orientada a la promoción de la salud. Revista de Investigación Educativa, 7, 73-96.
- González, J. y Portolés, A. (2014). Actividad física extraescolar: Relaciones con la motivación educativa, rendimiento académico y conductas asociadas a la salud. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 9(1), 51-65.
- Gutierrez, M. (2004). El valor del deporte en la educación integral del ser humano. Revista de Educación, 335, 105-126.
- Heaven, P. C. L. (1996). Adolescent health: The role of individual differences. Londres: Routledge.
- Janssen, I. (2007). Physical activity guidelines for children and youth. Applied Physiology Nutrition and Metabolism, 32, 109-121.
- Lovell, G.P., Ansari, W.E. y Parker, J.K. (2010). Perceived Exercise Benefits and Barriers of Non-Exercising Female University Students in the United Kingdom. International Journal of Environmental Research and Public Health, 7, 784-798.
- Molero, D., Ortega, F., Valiente, I. y Zagalaz, M.L. (2010). Estudio comparativo del autoconcepto físico en adolescentes en función del género y del nivel de actividad físico- deportiva. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 17, 38-41.
- Physical Activity Guidelines Advisory Committee (PAGAC). (2008). PhysicalActivity Guidelines Advisory Committee Report, 2008. Washington, DC, US Department of Health and Human Services.
- Ponce de León, A., Sanz, E., Valdemoros, M.A., y Ramos, R. (2009). Los valores personales en el ocio físico-deportivo. Un estudio con jóvenes, padres y profesores. Bor - dón, 61, 1, pp. 29-41.
- Quintana, J.M. (1991). El tiempo libre como ámbito humano y cultural. En J.M. Quintana (Ed.), Iniciativas sociales en educación informal (pp. 402-415). Madrid: Rialp.
- Ramírez, W., Vinaccia, S. y Suárez, G. (2004). El impacto de la actividad física y el deporte sobre la salud, la cognición, la socialización y el rendimiento académico: Una revisión teórica. Revista de Estudios Sociales, 18, 67-75.
- Ramos, P., Jiménez-Iglesias, A., Rivera, F. y Moreno, C. (2016). Evolución de la práctica de la actividad física en los adolescentes españoles / Physical Activity Trends in Spanish Adolescents. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 16 (62), 335-353. http: //dx.doi.org/10.15366/rimcafd2016.62.010
- Reitman, D., O'Callaghan, P. M. y Mitchel, P. (2005). Parent as coach: Enhancing sports participation and social behaviour for ADHD-diagnosed children. Child and Family Behavior Therapy, 27, 2, 57-68. http: //dx.doi.org/10.1300/J019v27n02-06
- Sacker, A. y Cable, N. (2006). Do ado lescent leisure-time physical activi ties foster health and web-being in adulthood? Evidence from two British birth cohorts. European Journal of Pu blic Health, 16, 3, pp. 331-335. http: // dx.doi.org/10.1093/eurpub/cki 189
- Torres, G.; Carpio, E.; Lara, A.J y Zagalaz, M.J (2014). Niveles de condición física de escolares de educación primaria en relación a su nivel de actividad física y al género. Retos: Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 25, 17-22.
- Ussher, M.; Owen, C. G.; Cook, D. y Whin cup, P. (2007). The relationship bet ween physical activity, sedentary be havior and psychological wellbeing among adolescents. Social Psychiatry and Psychiatry Epidemiology, 42, pp. 851-856. http: //dx. doi.org/10.1007/ s00127-007-0232-x