La no-violència de Lanza del Vasto. Bases d'una educació per a la pau
- Core Ribot, Ana
- Antoni Joan Colom Cañellas Director/a
Universidad de defensa: Universitat de les Illes Balears
Fecha de defensa: 12 de diciembre de 2014
- Martí Xavier March Cerdà Presidente/a
- Maria del Carme Fernández Bennàssar Secretario/a
- Irene López-Goñi Vocal
- M. Mar Galceran Peiró Vocal
- Juan Alfredo Jiménez Eguizábal Vocal
Tipo: Tesis
Resumen
La tesi que que s'ha elaborat s'ha fonamentat en les bases teòriques de l'autor G. G. Lanza del Vasto, pacifista del segle XX i deixeble de Mohandas Gandhi. L'esmentat autor, dedicà gran part de la seva obra i de les seves accions a l'àmbit de la no violència, que a la vegada, amara tots els altres àmbits de la vida quotidiana. A través de les seves teories, es desenvolupen les vessants necessàries per a la proposta d'un programa d'Educació per a la Pau i la seva aplicació. Alguns dels termes clau que posen els ciments a aquest programa estan relacionats amb allò que s'haurà d'estudiar i entendre des d'una perspectiva no-violenta: amor, justícia, veritat, educació, llibertat, desobediència civil,... tots ells lligats entre sí. El programa es posa en marxa al Perú, concretament a Ancón (districte pertanyent a Lima), a una escola de Educació Primària anomenat "Santa Rosa". Consisteix, per una banda, en la sensibilització i formació dels docents sobre la ideologia bàsica de Lanza del Vasto i la seva possible repercussió en la nostra forma de vida i, per tant, en la nostra forma d'educar; i d'altra banda en la construcció, per part del mateix equip docent, d'un programa educatiu transversal al currículum, fonamentat en la no-violència i tot allò que aquesta engloba, i que està guiat per mi mateixa. A la vegada s'han hagut d'utilitzar metodologies didàctiques acordes a aquesta filosofia, i que de la mateixa manera, ho són a la pedagogia de l'Escola Nova i l'Escola Inclusiva. La intenció ha estat que finalment, els nins que formin part d'aquest programa, siguin capaços de minvar les seves actituds i conductes violentes i aconsegueixin una òptima convivència d'acord amb les línies significatives de la no-violència.