La motivación del uso de las TIC en la formación de profesorado en educación ambiental

  1. Joaquín Paredes
  2. Rogério Dias de Arruda
Aldizkaria:
Ciencia & Educação

ISSN: 1980-850X

Argitalpen urtea: 2012

Alea: 18

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 353-368

Mota: Artikulua

DOI: 10.1590/S1516-73132012000200008 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Ciencia & Educação

Laburpena

This article examines narratives concerning the role of motivation that the use of ICT brings to the training of environmental managers. Cases were built from collected data of interviews and questionnaires. The interpretation of data used content analysis methods and a concept mapping tool. It became clear that ICT is used in general, in a non-specific, and poorly organized way by teachers and students. Teachers present forms of integration and different uses such as exhibition, repository banks, collaborative work, all having greater possible expository uses. However, the results suggest that there is no consensus among participants on the motivation that the use of ICT gives to teacher training in environmental education, and that is due to the narratives that are generated.

Erreferentzia bibliografikoak

  • ADELL, J. (2001). Educar en la sociedad de la información. Editorial Desclée de Brouwer. Bilbao. 103-198
  • ALONSO-TAPIA, J. (2005). Motives, expectancies and value-interests related to learning: the MEVA questionnaire. Psicothema. Oviedo. 17. 404-411
  • ALONSO-TAPIA, J. (2007). Manual de orientación y tutoría. Praxis. Barcelona. 210-224
  • ALONSO-TAPIA, J., HUERTAS, J. A., RUIZ, M. A. (2010). On the nature of motivational orientations: implications of assessed goals and gender differences for motivational goal theory. The Spanish Journal of Psychology. Madrid. 13. 231-242
  • BARDIN, L. (2008). Análise de conteúdo. Edições 70. Lisboa.
  • BOEKAERTS, M, NIEMIVIRTA, M. (2000). Handbook of self-regulation. Academic Press. San Diego. 417-450
  • BORONAT, J. (2005). Análisis de contenido. Posibilidades de aplicación en la investigación educativa. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. Zaragoza. 19. 157-174
  • CABERO, J. (2006). Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. McGraw Hill. Madrid.
  • CASTELLS, M. (1999). La era de la información. Alianza. Madrid. 3.
  • CEBREIRO, B. (2007). Tecnología educativa. McGraw Hill. Madrid. 159-172
  • COX, M, PRESTON, C, COX, K. What motivates teachers to use ICT?. BRITISH EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION ANNUAL CONFERENCE. Brighton. 1999.
  • COX, M. (1996). Tecnología y educación: una aproximación sociocultural. Cedecs. Barcelona.
  • GARCÍA PASCUAL, E. (2002). Motivación del profesorado universitario para el uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en el acto didáctico. Anuario de Pedagogía. Zaragoza. 4. 165-196
  • GOETZ, J. P., LECOMPTE, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Morata. Madrid.
  • HENDRIKS, P. (1999). Why share knowledge? The influence of ICT on the motivation for knowledge sharing. Knowledge and Process Management. Chichester. 6. 91-100
  • HERNÁNDEZ, R., FERNÁNDEZ, C., BAPTISTA, P. (2006). Metodología de la investigación. McGraw-Hill. México.
  • KARSENTI, T. (1999). Comment le recours aux TIC en pédagogie universitarie peut favoriser la motivation des étudiants: le cas d'un cours médiatise sur le web. Cahiers de la Recherche en Éducacion. Québec. 4. 455-484
  • KARSENTI, T, LIRA-GONZALES, M. (2010). El impacto de un curso en línea obligatorio en el perfil motivacional de futuros profesores. RED. Revista de Educación a Distancia.
  • KARSENTI, T, LIRA-GONZALES, M. (2011). La importancia de la motivación y las habilidades computacionais de los futuros profesores en el uso de las TIC. RIES: Revista Iberoamericana de Educación Superior. Huixquilucan. 2.
  • LÉVY, P. (2000). Cibercultura. 2. 34. São Paulo.
  • MARÍN, V. (2005). Tecnologías de la información y comunicación para la formación de docentes. Pirámide. Madrid. 41-56
  • MALLART, J. (2008). Didáctica general. McGrawHill. Madrid. 177-196
  • MCCLINTOCK, R. (2001). Experience and innovation: reflections on emerging practice with new media in education. Journal of Educational Computing Research. Farmingdale. 25. 5-104
  • MERMA MOLINA, G. (2008). Investigación e innovación en el conocimiento educativo actual. Marfil. Alcoy. 317-326
  • MINAYO, M. C. S. (1995). El desafío del conocimiento: investigación cualitativa en salud. Lugar Editorial. Buenos Aires.
  • OJEDA, F. (2008). Educación ambiental y tecnologías de la información y la comunicación: diseño, desarrollo y evaluación de un programa colaborativo en educación secundaria. Editorial de la Universidad de Granada. Málaga.
  • OJEDA-BARCELÓ, F., GUTIÈRREZ-PÉREZ, J., PERALES-PALACIOS, J.. ¿Qué herramientas proporcionan las tecnologías de la información y la comunicación a la educación ambiental?. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias. Cádiz. 6. 318-344
  • PAREDES, J., ESTEBANELL, M. (2005). Actitudes y necesidades de formación de los profesores ante las TIC y la introducción del crédito europeo: un nuevo desafío para la educación superior. Revista de Educación. Madrid. 337. 125-148
  • PUGLISI, M. L. (2007). Análise de conteúdo. 2. Liber. Brasília.
  • STAKE, R. E. (2007). Investigación con estudio de casos. 4. Morata. Madrid.
  • STEVENSON, I. (2008). Tool, tutor, environment or resource: exploring metaphors for digital technology and pedagogy using activity theory. Computers & Education. London. 51. 836-853
  • TEJEDOR, F. J., GARCÍA-VALCÁRCEL, A. (2006). Competencias de los profesores para el uso de las TIC en la enseñanza: análisis de sus conocimientos y actitudes. Revista Española de Pedagogía. Madrid. 64. 21-43
  • TEJEDOR, F. J., GARCÍA-VALCÁRCEL, A., PRADA, S. (2009). Medida de actitudes del profesorado universitario hacia la integración de las TIC. Comunicar. Huelva. 17. 115-124