Espacios, experiencia de ocio y participación de la juventudcontribución a los modelos de gestión e intervención a partir del análisis de buenas prácticas

  1. Joseba Doistua Nebreda 1
  2. Héctor M. Pose 2
  3. Ruth Ahedo González 1
  1. 1 Universidad de Deusto
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    Universidad de Deusto

    Bilbao, España

    ROR https://ror.org/00ne6sr39

  2. 2 Universidade da Coruña
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    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Revue:
Contextos educativos: Revista de educación
  1. Monteagudo Sánchez, María Jesús (coord.)
  2. Pose, Héctor (coord.)

ISSN: 1575-023X

Année de publication: 2016

Titre de la publication: Repensar las buenas prácticas en el mundo educativo y social

Número: 19

Pages: 133-145

Type: Article

DOI: 10.18172/CON.2776 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

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Objectifs de Développement Durable

Résumé

Youth is understood as an experimentation process during which the main bases that will underpin adult life are created. Accordingly, leisure can be regarded an ideal scenario for experimentation, mostly due to the freedom of choice it involves. This text contains an analysis of experiences and projects that may be considered good practices in the community context, from the perspective of the leisure activities and practices carried out as well as from the point of view of the various management and intervention models. The analysis mainly centers on the different participation models of young people themselves in leisure design and governance and how this aspect contributes to their personal and social development. Furthermore, it analyses how this can foster development of a series of attitudes and competences for social, political and cultural participation in their neighborhoods, cities or districts. In general terms, the conclusion is that the more young people are involved in the design and management of community leisure activities, the better their experience of such activities, degree of engagement and participation in the program or service are.

Information sur le financement

El texto que presentamos se vincula al subproyecto “De los tiempos educativos a los tiempos sociales: Participación de los jóvenes en la creación y gobernanza de sus espacios de ocio como factor de desarrollo personal” (EDU2012-39080-C07-03) incluido dentro del Proyecto de Investigación “De los tiempos educativos a los tiempos sociales: La construcción cotidiana de la condición juvenil en una sociedad de redes. Problemáticas específicas y alternativas pedagógico-sociales” (proyecto coordinado EDU2012-39080-C07-00), cofinanciado en el marco del Plan Nacional I+D+i con cargo a una ayuda del Ministerio de Economía y Competitividad, y por el Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER, 2007-2013).

Financeurs

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