“Ellas a estudiar y bailar, ellos a hacer deporte”Un estudio de las actividades extraescolares de los adolescentes mediante los presupuestos de tiempo

  1. Codina, N. 2
  2. Pestana, J.V. 2
  3. Castillo, I. 1
  4. Balaguer, I. 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Universitat de Barcelona
    info

    Universitat de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/021018s57

Revue:
Cuadernos de psicología del deporte

ISSN: 1578-8423 1989-5879

Année de publication: 2016

Volumen: 16

Número: 1

Pages: 233-242

Type: Article

D'autres publications dans: Cuadernos de psicología del deporte

Résumé

Studies of extracurricular activities in adolescence show that nonschool time can be used to improve academic performance and personal development, but it is also possible to use it in risky behaviors or addictions. These distinguishing nuances can be analyzed by a time budget (TB), which records the activities accomplished, also incorporating the diversity of activities within the whole repertoire of the teenager, as well as the distribution and amount of time spent on different days and people who accompany each practice. Drawing on this, our goal was to understand the uses of time once leaving the school, taking into account interpersonal relationships and patterns of recurrence in extracurricular activities. Participants were 103 adolescents (43 girls, 60 boys), aged 11 to 18 years (M = 14.1, SD = 2.0). An ad hoc TB was used during one week, registering the out-of-school-time activities – related to sport, education or art –, specifying who accomplished each activity with any participant. Results show little multiactivity, differences between girls and boys regarding the activities, moments and times of practices; certain patterns of temporal frequency of practice; differences in terms of hours devoted according to activity or gender, and the regular presence of peers. The data collected show the usefulness of the TB to guide intervention strategies to enhance or improve extracurricular activities sessions, thus having a positive impact on school and out-of-school time

Information sur le financement

Esta contribución fue realizada gracias al proyecto coordinado EDU2012-39080-C07-00, sub-proyecto EDU2012-39080-C07-04 (cofinanciado por el Ministerio de Economía y Competitividad y el Fondo Europeo de Desarrollo Regional); y al proyecto BSO2001/3000 (financiado por el Ministerio de Ciencia y Tecnología, D.G.I.C.Y.T.).

Financeurs

Références bibliographiques

  • Aldgate, J., y Mcintosh, M. (2006). Time well spent: a study of wellbeing and children’s daily activities. Edimburgo: Social Work Inspection Agency.
  • Balaguer, I. (Coord.) (2002). Estilos de vida en la adolescencia. Valencia: Promolibro.
  • Balaguer, I., Castillo, I., Duda, J. L., y García-Merita, M. L. (2011). Asociaciones entre la percepción del clima motivacional creado por el entrenador, orientaciones disposicionales de meta, formas de autorregulación y vitalidad subjetiva en jóvenes jugadoras de tenis. Revista de Psicología del Deporte, 20(1), 133-148.
  • Balaguer, I., Castillo, I., García-Merita, M., y Mars, L. (2005, julio). Implications of structured extracurricular activities on adolescent’s well being and risk behaviors: motivational mechanisms. En I. Balaguer (Coord.), Leisure, school and lifestyles in adolescence: psychosocial perspective. Simposio presentado en el 9th European Congress of Psychology, Granada.
  • Bartko, W. T., y Eccles, J. S. (2003). Adolescent participation in structured and unstructured activities: A person-oriented analysis. Journal of Youth and Adolescence, 32, 233-241.
  • Broh, B.A. (2002). Linking extracurricular programming to academic achivement: who benefits and why? Sociology of Education, 75, 69-91.
  • Busseri, M. A., Rose-Krasnor, L., Willoughby, T., y Chalmers, H. (2006). A longitudinal examination of breadth and intensity of youth activity involvement and successful development. Developmental Psychology, 42, 1313-1326.
  • Coatsworth, J.D., Palen, L., Sharp, E.H., y Ferrer-Wreder, L. (2006). Self-defining activities, expressive identity and adolescent wellness. Applied Developmental Science, 10, 157-170.
  • Codina, N. (1999). Tendencias emergentes en el comportamiento de ocio: el ocio serio y su evaluación. Revista de Psicología Social, 14(2-3), 331-346.
  • Codina, N. (2004). Una aproximación a la complejidad del tiempo libre y del self mediante la aplicación cualitativa secuencial de los presupuestos de tiempo. Encuentros en Psicología Social, 2(1), 337-340.
  • Codina, N., y Pestana, J. V. (2008). Investigación del ocio y del self desde el paradigma de la complejidad. Una aplicación de la técnica del presupuesto de tiempo y del Twenty-Statement Test. En E. Aguilar Gutiérrez (Ed.), El influjo del tiempo en la vivencia del ocio. Transformaciones, oportunidades y riesgos en la sociedad apresurada (pp. 135-147). Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Codina, N., y Pestana, J. V. (2009). Análisis psicosocial del comportamiento en el tiempo y sus aspectos complejos mediante la técnica de los presupuestos de tiempo. En J. Tous Pallarés y J. M. Fabra Sopeña (Eds.), Actas del XI Congreso Nacional de Psicología Social, vol. I (pp. 57-63). Tarragona: Universitat Rovira i Virgili.
  • Codina, N., Pestana, J. V., y Armadans, I. (2013). Physical activity (PA) among middle-aged women: Initial and current influences and patterns of participation. Journal of Women & Aging, 25(3), 260-272. doi:10.1080/08952841.2013.791605
  • Codina, N., Pestana, J. V., Caride, J. A., y Caballo, B. (2014). Presupuestos de Tiempo (PT): Cómo registrar y analizar la complejidad de los tiempos educativos, sociales y psicosociales en la sociedad red. En H. Cairo y L. Finkel (Eds.), Crisis y cambio: propuestas desde la Sociología. Actas del XI Congreso Español de Sociología (Volumen III) (pp. 114- 118). Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • Darling, N. (2005). Participation in extracurricular activities and adolescent adjustment: Cross-sectional and longitudinal findings. Journal of Youth and Adolescence, 34, 493-505.
  • Denault, A. S., y Poulin, F. (2009). Intensity and breadth of participation in organized leisure: What is important to consider when it comes to youth adjustment? Journal of Youth and Adolescence, 38, 1199-1213.
  • Eccles, J. S., Barber, B. L., Stone, M., y Hunt, J. (2003). Extracurricular activities and adolescent development. Journal of Social Issues, 59, 865-890.
  • Fredericks, J.A., y Eccles, J. S. (2006). Is extracurricular activity participation associated with beneficial outcomes? Concurrent and longitudinal relations. Developmental Psychology, 42, 698-713.
  • Freire, T. (2013). Leisure experience and positive identity development in adolescents. En T. Freire (Ed.), Positive leisure science: from subjective experience to social contexts (pp. 61-79). Dordrecht: Springer.
  • Granero-Gallegos, A., Baena-Extremera, A., Sánchez-Fuentes, J. A., y Martínez-Molina, M. (2014). Perfiles motivacionales de apoyo a la autonomía, autodeterminación, satisfacción, importancia de la educación física e intención de práctica física en tiempo libre. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(2), 59-70.
  • Harvey, A. S. (1993). Guidelines for time use data collection. Social Indicators Research, 30, 197-228.
  • Hill, G., y Cleven, B. (2005). A comparison of 9th grade male and female physical education activities preference and support for coeducational groupings. The Physical Educator, 62(4), 187-198.
  • Juster, F. T., Ono, H., y Sttaford, F. P. (2003). An assessment of alternative measures of time use. Sociological Methodology, 33, 19-54.
  • Kleiber, D. A. (1999). Leisure experience and human development: A dialectical interpretation. Nueva York, NY: Basic Books.
  • Kleiber, D. A., Walker, G. J., y Mannell, R. C. (2011). A social psychology of leisure (Second Ed.). State College, PA: Venture Publishing, Inc.
  • Larson, R. W., y Verma, S. (1999). How children and adolescents spend time across the world: Work, play, and developmental opportunities. Psychological Bulletin, 125, 701-736.
  • Larson, R., Hansen, D. M., y Moneta, G. (2006). Differing profiles of developmental experiences across types of organized youth activities. Developmental Psychology, 42, 849-863.
  • Larson, R., y Kleiber, D. A. (1993). Structured leisure as a context for the development of attention during adolescence. Loisir et Soc/Society and Leisure, 16(1), 77-98.
  • Lee, Y., Dattilo, J., y Howard, D. (1994). The complex and dynamic nature of leisure experience. Journal of Leisure Research, 26(3), 195-211.
  • Mahoney, J. L. (2000). School extracurricular activity participation as a moderator in the development of antisocial partners. Child Development, 71, 501-516.
  • Meroño, L., Calderón, A., y Hastie, P. (2015). Efecto de una intervención basada en el modelo de Educación Deportiva sobre variables psicológicas en nadadores federados. Cuadernos de Psicología del Deporte, 15(2), 35-46.
  • Munné, F., y Codina, N. (2002). Ocio y tiempo libre: consideraciones desde una perspectiva psicosocial. Licere, 5(1), 59-72.
  • Neulinger, J. (1986). What am I doing? Nueva York: The Leisure Institute.
  • Niemi, I. (1993). Systematic error in behavioural measurement: comparing results from interview and time budget studies. Social Indicators Research, 30(2/3), 229-244.
  • Organización Mundial de la Salud (2010). Recomendaciones mundiales sobre actividad física para la salud. Extraído de la web el 9 de octubre de 2014: http://whqlibdoc.who.int/publications/2010/9789243599977_ spa.pdf
  • Ponce de León Elizondo, A., Sanz Arazuri, E., y Valdemoros San Emeterio, M. Á. (2015). Ocio familiar y actividad física en estudiantes de bachillerato: ¿Alianza, rivalidad o independencia? Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 25, 51–68. doi:10.7179/PSRI_2015.25.03
  • Rose-Krasnor, L., Busseri, M. A., Willoughby, T., y Chalmers, H. (2006). Breadth and intensity of youth activity involvement as contexts for positive development. Journal of Youth and Adolescence, 35, 385-499.
  • Shann, M. H. (2001). Students’ use of time outside of school: A case for after school programs for urban middle school youth. The Urban Review, 33, 339-356.
  • Sharp, E. H., y Coatsworth, J.D. (2012) Adolescent future orientation: the role of identity discovery in self-defi ning activities and context in two rural samples. Identity, 12, 129-156.
  • Torregrosa, D., Belando, N., y Moreno-Murcia, J. A. (2014). Predicción de la satisfacción con la vida en practicantes de ejercicio físico saludable. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(1), 117-122.
  • Valenzuela, R., y Codina, N. (2014). Habitus and fl ow in primary school musical practice: relations between family musical cultural capital, optimal experience and music participation. Music Education Research, 16(4), 505–520. doi:10.1080/14613808.2013.859660
  • Zarrett, N., Fay, K., Li, Y., Carrano, J., Phelps, E., y Lerner, R. M. (2009). More than child’s play: variable- and pattern-centered approaches for examining eff ects of sports participation on youth development. Developmental Psychology, 45, 368-382.
  • Zuzanek, J. (2009). Students’ study time and their “Homework Problem.” Social Indicators Research, 93(1), 111-115.