Tecnología y creatividad en la mejora de la docencia universitaria

  1. de la Herrán Gascón, Agustín
  2. Paredes Labra, Joaquín
Revista:
REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

ISSN: 1696-4713

Año de publicación: 2012

Título del ejemplar: Creatividad y Formación

Volumen: 10

Número: 2

Páginas: 56-67

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

Resumen

This article presents a proposal to transform continuing education based on social networks from the exploration of the Herrán´s notion of creativity applied, with which to analyze teaching practices in higher education. This is a process of training followed by another action - research with the help of ICT, a cycle of 3 steps to rethink the practice. The participating teachers changed their schedules including creativity, develop projects in this vein with his students and shared on a network with other teachers. As a result of this, we extracted some strengths and weaknesses of the process, and lessons for redrafting.

Referencias bibliográficas

  • Clegg, P. (2008). Creativity and critical thinking in the globalised university. Innovations in Education & Teaching International 45, no 3: 219-226.
  • Davis, N. and D. Morrow (2010). Synergy between information and communications technologies and educational action research and collaborative construction of our active identities. Educational action research 18, no 1: 89–101.
  • Feldman, A. and T. Weiss (2010). Understanding change in teachers’ ways of being through collaborative action research: a cultural-historical activity. Educational action research 18, no 1: 29-55.
  • Herrán, A. de la. (2006). Hacia una creatividad complejo-evolucionista. Redefinición del concepto de creatividad desde una educación de la conciencia. In Comprender y evaluar la creatividad. Vol. 1: Un
  • recurso para mejorar la calidad de la enseñanza, eds. S. de la Torre and V. Violant, 112-139. Málaga: Aljibe.
  • Herrán, A. de la. (2008a). Creatividad para la formación. En Compendio de Didáctica General, ed. J.C. Sánchez Huete, 557-606. Madrid: CCS.
  • Herrán, A. de la. (2008b). Didáctica de la creatividad. En Didáctica General: La práctica de la enseñanza en Educación Infantil, Primaria y Secundaria, eds. A. de la Herrán y J. Paredes, 79-123. Madrid: Mc Graw-Hill.
  • Herrán, A. de la. (2009a). Contribución al Concepto de Creatividad: Un Enfoque Paquidérmico (1ª parte). Educación y Futuro. Revista de Investigación Aplicada y Experiencias Educativas 21: 43-70.
  • Herrán, A. de la. (2009b). La Práctica de la creatividad formativa: Selección de técnicas didácticas. In La práctica de la innovación educativa, eds. J. Paredes and A. de la Herrán, 73-104. Madrid: Síntesis.
  • Hoban, G.F. (2002). “Working” chapter self-study through the use of technology. International Handbook of Self-study of Teaching and Teaching Education Practices 2: 9-14.
  • James, A. (2009). How do New Designs for Education and Education Leadership Include Concepts of “Least Intrusive Education (LIE)? Or other forms of student-driven curriculum? Paper presented at European education research Association conference, ECER 2009, September 28.
  • Lieberman, A. and L. Miller (2001). Teachers caught in the action: professional development that matters. New York, Teachers College Press.
  • Stuckey, B. and S. Barab (2007). New conceptions for community design. In The Sage handbook of elearning research, eds R. Andrews and C. Haythornthwaite, 439-465. Los Ángeles: SAGE.
  • Torre, S. de la. (1993). La creatividad en la aplicación del método didáctico. In Estrategias metodológicas en la formación del profesorado, eds. M. L. Sevillano and F. Martín-Molero, 53-100. Madrid: UNED.
  • McIntosh, P. (2009). The puzzle of metaphor and voice in arts-based social research. International Journal of Social Research Methodology 13, no 22: 157-169
  • Torre, S. de la. (2006). Un modelo polivalente para evaluar la creatividad. In Comprender y evaluar la creatividad. Vol. 2: Cómo investigar y evaluar la creatividad, eds. S. de la Torre, and V. Violant, 122-142. Málaga: Aljibe.