Valoraciones de los estudiantes de ciencias de la educación sobre la calidad de la docencia universitaria

  1. Juanas Oliva, Ángel de
  2. Beltrán Llera, Jesús
Journal:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1139-613X 2174-5374

Year of publication: 2014

Volume: 17

Issue: 1

Pages: 59-82

Type: Article

More publications in: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Abstract

The social scene propelled the process of change of the European Higher Education according to the Bologna Declaration. The substantial core of the university reform is the reordering of priorities that has occurred in the teaching-learning process. Currently, priority is placed on the students and their learning rather than in teachers being in the core of the process. Consequently, this new model requires greater input from students in university life. In these circumstances, research on teachers from the point of view of students has the potential relevant to the understanding of academic performance. This paper presents a descriptive study conducted with 1388 participants from the Universidad Complutense of Madrid. For this study, we used the questionnaire CDUCA (Characteristics of University Teaching Quality from the point of view of Students) which collects student ratings of university faculty in nine dimensions: personal identity and planning; mediation of learning readiness to students, use of new technologies, guidance and control self-assessment own learning, experiential learning, academic proficiency in their area and critical thinking. The study results confirm the importance, perceived by the various agencies that regulate the EHEA, of promoting the articulation of new teaching skills in order to improve sociopersonal skills and professional. Similarly, it was found that teachers are valued differently according to gender. Finally, the results confirm that students in first and second cycle were assessed differently according to the characteristics of quality teaching that show their teachers. Thus, as an example, undergraduate students are the ones that most positively value their teachers in relation to students in other academic levels.

Bibliographic References

  • Al-Issa, A., Sulieman, H., Student evaluations of teaching: Perceptions and biasing factors (2007) Quality Assurance In Education, 15 (3), pp. 302-317
  • (2007) Informe Ejecutivo. El Profesional Flexible En La Sociedad Del Conocimiento, , http://www.aneca.es/estudios/docs/InformeejecutivoANECA_jornadasREFLEXV20.pdf, ANECA, Madrid: ANECA. Recuperado de
  • Arroyo, P., (2007) Aprendizaje, Escuela Y Sociedad Tecnológica, , http://www.uned.es/ntedu/espanol/master/primero/modulos/teorias-delaprendizaje-ycomunicacion-educativa/paloma2.htm, Recuperado de
  • Bain, K., (2005) Lo Que Hacen Los Mejores Profesores Universitarios, , Valencia: Servicio de Formación Permanente PUV
  • Beltrán, J.A., Pérez, L.F., El professor universitario desde la perspective de los alumnos (2005) Revista De Psicología Y Educación, 1 (1), pp. 79-114
  • Berliner, D.C., The Near impossibility of Testing for Teacher Quality (2005) Journal of Teacher Education, 56 (3), pp. 205-213
  • Biggs, J., (2005) Calidad Del Aprendizaje Universitario, , Madrid: Narcea
  • Biggs, J., Tang, C., (2007) Teaching For Quality Learning At University: What the Student Does, , 3nd ed.). Phildelphia, Pa.: Society for Research into Higher Education. Open University Press
  • Blanco, F., El desarrollo de competencies docentes en la formación del profesorado (2007) El Desarrollo De Competencias Docentes En La Formación Del Profesorado, pp. 61-96. , A. López (Coord.), Madrid: MEC
  • Bolívar, A., La formación del profesorado entre la posibilidad y la realidad (2007) La Formación Del Profesorado a La Luz De Una «profesionalidad Democrática», pp. 79-120. , J. Romero y A. Luis (ED.), Cantabria: Consejería de educación de Cantabria
  • Bricall, J.M., (2000) Informe Universidad 2000, , http://www.crue.org/informeuniv2000.htm, Consultado el 22 de junio de 2007 en
  • Buxarrais, M.R., La misión de la universidad en la construcción de la ciudadanía europea (2006) La Reforma De La Universidad. Cambios Exigidos Por La Nueva Europa, pp. 39-56. , M.a A. Murga y M.P. Quicios (Coords.), Madrid: Dykinson
  • Cano, E., Las competencias de los docentes (2007) El Desarrollo De Competencias Docentes En La Formación Del Profesorado, pp. 33-60. , A. López (Coord.), Madrid: MEC
  • Cantón, I., Valle, R.E., Arias, A.R., Calidad de la docencia universitaria: Procesos clave (2008) Educatio Siglo XXI, 26, pp. 121-160
  • Day, C., (2006) La Pasión Por Enseñar: La Identidad Personal Y Profesional Del Docente Y Sus Valores, , Madrid: Narcea
  • Dearing, R., (1997) Higher Education In the Learning Society, , http://www.leeds.ac.uk/educol/ncihe, Consultado el 17 de marzo de 2009
  • De-Juanas, A., Construcción del cuestionario Características de la Docencia de Calidad desde el punto de visa de los Alumnos (2009) Revista De Psicología Y Educación, 4 (1), pp. 101-126
  • De-Juanas, A., Contemplando Bolonia: Una década de acontecimientos en la formación del Espacio Europeode Educación Superior (2010) Foro De Educación, 12, pp. 69-91
  • Doménech, F., Jara, P., Rosel, J., Percepción del proceso de enseñanza/ aprendizaje desarrollado en Psicoestadística I y su incidencia en el rendimento (2004) Psicothema, 16 (1), pp. 32-38
  • Duarte, F., Conceptions of Good Teaching by Good Teachers: Case studies from an Australian University (2013) Journal of University Teaching & Learning Practice, 10 (1), pp. 1-17
  • Entwistle, N., Research into student learning and university teaching (2007) BJEP Monograph Series II, Student Learning and University Teaching, 1, pp. 1-18
  • Esteban, R.M., Menjívar, S.V., (2011) Una Mirada Internacional a Las Competencias Docentes Universitarias, , Barcelona: Octaedro
  • Fernández-Díaz, M.J., Carballo, R., Galán, A., Faculty Attitudes and Training Needs to Respond to the New European Higher Education Challenges (2010) Higher Education: The International Journal of Higher Education and Educational Planning, 60 (1), pp. 101-118
  • Galán, A., Rubalcaba, L., Fines, motivación y ámbito de trabajo en la universidad (2007) El Perfil Del Profesor Universitario. Situación Actual Y Retos De Futuro, pp. 33-59. , A. Galán (Ed.), Madrid: Encuentro
  • García-Garduño, J.M., ¿Qué factores extraclase o sesgos afectan ala evaluación docente en la Educación Superior? (2000) Revista Mexicana De Investigación Educativa, 5 (10), pp. 303-325
  • Gibbs, G., (1994) Improving Student Learning. Theory and Practice, , (Ed.), Oxford: The Oxford Centre for Staff Development
  • Ginns, P., Prosser, M., Barrie, S., Student»s perceptions of teaching quality in higher education: The perspective of currently enrolled students (2007) Studies In Higher Education, 32 (5), pp. 603-615
  • Ginns, P., Ellis, R.A., Evaluating the quality of e-learning at the degree level in the student experience of blended learning (2009) British Journal of Educational Technology, 40 (4), pp. 652-663
  • González, J., Wagennar, R., (2003) Tuning. Estructuras Educativas En Europa, Informe Final, Fase I, , http://www.relint.deusto.es/TUNINGProject/spanish/doc2_fase1.asp, Deusto: Universidad de Deusto. Recuperado de
  • Haigh, A., (2010) Enseñar Bien Es Un Arte, , Madrid: Narcea
  • Knight, P.T., (2006) El Profesorado De Educación Superior: Formación Para La Excelencia, , Madrid: Narcea
  • Martínez-Gómez, M., (2005) Estudio Del Cuestionario De Evaluación Del Profesorado De La UPV Mediante La Opinion De Los Estudiantes. Tratamiento Estadístico, , Valencia: UPV - Tesis doctoral
  • Prosser, M., Trigwell, K., Confirmatory factor analysis of the approaches to teaching inventory (2006) British Journal of Educational Psychology, 76, pp. 405-419
  • Ramos, A.M., El Espacio Europeo de Educación Superior -EEES- y el sistema europeo de transferencia de créditos -ECTS- (2008) Didáctica En El Espacio Europeo De Educación Superior: Guías De Trabajo Autónomo, pp. 11-46. , A. Rodríguez, M.J. Caurcel y A.M. Ramos (Coords.), Madrid: EOSEditorial
  • Ramsden, P., A performance indicator of teaching quality in higher education: The «Course Experience Questionnaire» (1991) Studies In Higher Education, 16, pp. 129-150
  • Ramsden, P., (1992) Learning to Teach In Higher Education, , London: Routledge
  • Rioja, A., ¿Hacia qué modelo de Universidad converge Europa? (2007) Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 14, pp. 53-62
  • Ruiz-Corbella, M., La Universidad y el Mercado del aprendizaje. Claves para comprender el concepto de competencia (2006) La Reforma De La Universidad. Cambios Exigidos Por La Nueva Europa, pp. 93-114. , M.a A. Murga y M.P. Quicios (Coords.), Madrid: Dykinson
  • Smith, R.A., Cranton, P.A., Students, perceptions of teaching skills and overall effectiveness across instructional settings (1992) Research In Higher Education, 33, pp. 747-764
  • Tejedor, F.J., García-Valcárcel, A., Evaluación del desempeño docente (2010) Revista Española De Pedagogía, 247, pp. 439-460
  • Valcárcel, M., (2003) La Preparación Del Profesorado Universitario Español Para La Convergencia Europea En Educación Superior. Informe De Investigación, , http://www.etsit.upv.es/paeees/pdf/PRY_MECD_PDI_EEES.pdf, Recuperado de
  • Valencic, M., Student's conceptions of knowledge, the role of the teacher and learner as important factors in a didactic school reform (2007) Educational Studies, 33 (1), pp. 29-40
  • Wanegaar, R., González, J., (2006) Tuning Educational Structures In Europe. Informe Del Proyecto Piloto. Fase II. La Contribución De Las Universidades Europeas Al Proceso De Bolonia, , http://www.tuning.unideusto.org/tuningeu/index.php?option=content&task=view&id=155&Itemid=182, Bilbao: Universidad de Deusto. Recuperado de
  • Zabalza, M.A., (2003) Las Competencies Docentes Del Profesorado Universitario. Calidad Y Desarrollo Profesional, , Madrid: Narcea
  • Zabalza, M.A., Prólogo (2011) Una Mirada Internacional a Las Competencies Docentes Universitarias, pp. 13-16. , R. M.a Esteban y S.V. Menjívar (Coords.), Barcelona: Octaedro