Apoyo parental y su incidencia en el desarrollo de estrategias de aprendizaje en educación secundariaun estudio exploratorio

  1. Lanza Escobedo, David
  2. Sánchez Souto, Vanesa
Aldizkaria:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Argitalpen urtea: 2014

Zenbakien izenburua: PSICÓLOGO EDUCATIVO

Alea: 2

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 489-500

Mota: Artikulua

DOI: 10.17060/IJODAEP.2014.N1.V2.465 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

This paper focuses on examine the impact that parental support has about the learning strategies in their children. To this end, it was applied the Learning Strategies Questionnaire (CEA) to a total of 80 students of 1st and 4th grade of Secondary School, from three centers –privates and publics– located in Lugo. Forty of them received parental support regularly in their academic tasks. The rest of them didn`t have any help of this type. For the statistical analysis we used the SPSS 15.0 program. Our results indicate that the students –in general– show an adequate level in the use of learning strategies, without registering significative differences according to the parental support. However, there have been found differences on the organization (p<.010) and regulation (p<.050) subscales, obtaining the students that have the help of their parents on the realization of the academic tasks higher scores than those who don`t have it. Likewise, there were found differences on the metacognition scale (p<.050). Specifically, in the case of the students –males– of the 1st grade, where the students that had parental support marked significantly higher than their homologous in that scale. Moreover, there were found differences according to the gender among those students that received parental support, showing males better emotional control than females (p<.050).

Erreferentzia bibliografikoak

  • Anderson, E. S., y Keith, T. Z (1997). A longitudinal test of a model of academic success for at-risk high school students. The journal of Educational Research, 90 (5). 259-268.
  • Barca, A (2000). Escala SIACEPA: Sistema Integrado de Evaluación de Atribuciones Causales y Enfoques de Aprendizaje para el alumnado de Educación Secundaria. Técnicas de Intervención Psicoeducativa. A. Coruña: Monografías y Publicaciones de la Revista Galego-Portuguesa de Socioloxia e Educación, Universidade da Coruña/Universidade do Minho/ Conselleria de Educación e Ordenación Universitaria. Xunta de Galicia.
  • Beltrán, J. (1996). Estrategias de aprendizaje. En J. Beltrán y C. Genovard (Eds.), Psicología de la instrucción I: variables y procesos básicos, (pp. 383-428). Madrid: Síntesis.
  • Beltrán, J., Pérez, L. F. y Ortega, M. I. (2006). CEA. Cuestionario de Estrategias de Aprendizaje. Madrid: TEA.
  • Cabanach, R. G., Valle, A., Gerpe, M. G., Rodríguez, S., Piñeiro, I., y Rosário, P. (2009). Diseño y validación de un cuestionario de gestión motivacional. Revista de Psicodidáctica, 14 (1), 29-47.
  • Cabanach, R. G, Valle, A., Núñez, J. A., y González-Pienda, J. A. (1996). Una aproximación teórica al concepto de metas académicas y su relación con la motivación escolar. Psicothema, 8 (1), 45-61.
  • Cano, G. F. (2000). Diferencias de género en estrategias y estilos de aprendizaje. Psicothema, 12 (3), 360-367.
  • Cerezo, M. T., Casanova, P. F., De la Torre, M. J., y Carpio, M. V. (2011). Estilos educativos paternos y estrategias de aprendizaje en alumnos de Educación Secundaria. European Journal of Education and Psychology, 4 (1), 51-61.
  • Cheung, C. y Pomerantz, E. M. (2011). Parent´s involvement in children learning in the United States and China: Implications for children´s academic and emotional adjustment. Child Development,
  • , 3, 932-950.
  • Elliot, D. J., McGregor, H. A., y Gable, S (1999). Achievement goals, study strategies and exam performance: a mediational analysis. Journal of Personality and social Psychology, 76, 628-644.
  • Erden, M., y Uredi, I. (2008). The effect of perceived parenting styles on self-regulated learning strategies and motivational beliefs. International Journal about Parents in Education, 2 (1), 25-34.
  • González- Pienda, J. A. y Núñez, J. C. (1997). Determinantes personales del aprendizaje y rendimiento académico. En J. N. García (Direc.), Instrucción, Aprendizaje y Dificultades (pp. 97-145). Barcelona: Ediciones LU.
  • González-Pienda, J.A., Núñez, J.C., Álvarez, L., González-Pumariega, S. Roces, C., González, P., Muñiz, R. y Bernardo, A. (2002). Inducción parental a la autorregulación, autoconcepto y rendimiento académico. Psicothema, 14, 853-860.
  • Hoover-Dempsey, K. V., Battiato, A. C., Walker, M. T., Reed, R. P., DeJong, J. M. Jones, K. P. (2001). Parental Involvement in Homework. Educational Psichologist. 36 (3), 195-209.
  • Kaplan, D. S., Liu, X. y Kaplan, H. B. (2001). Influence of parents self-feelings and expectations on children´s academic performance. Journal of Educational Research, 94, 360-370.
  • Lanza, D. y Sánchez, V. (2011). ¿Varía el nivel de utilización de las estrategias de aprendizaje por parte de los estudiantes en función del género y curso académico?: Un estudio exploratorio con alumnos de Educación Secundaria Obligatoria de Lugo. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1 (3), 161-172.
  • Lozano, L., González, J. A., Núñez, J. C., Lozano, L. M., Álvarez, L. (2001). Estrategias de aprendizaje, género y rendimiento académico. Revista Galego-Portuguesa de Psicología e Educación, 5 (7), 203-216.
  • Monereo, C. (1999). Enseñar a aprender y a pensar en la Educación Secundaria: las estrategias de aprendizaje. En C. Coll (Coord.). Psicología de la instrucción: la enseñanza y el aprendizaje en la Educación Secundaria (pp.69-103). Barcelona: Horsori.
  • Núñez, J. C., González- Pienda, J. A., García, M. S., González- Pumariega, S. y García, S. I. (1995). Estrategias de aprendizaje en estudiantes de 10 a 14 años y su relación con los procesos de atribución causal, el autoconcepto y las metas de estudio. Revista Galega de Psicopedagoxía, 10 (11), 129-142.
  • Núñez, J. C., González-Pienda, J. A., García, M.S., González-Pumariega, S., Roces, C., Álvarez, L. y González Torres, M. C. (1998). Estrategias de aprendizaje, autoconcepto y rendimiento académico. Psicothema, 10 (1), 97-109.
  • Pelegrina, S., García, M. C. y Casanova, P. (2002). Los estilos educativos de los padres y la competencia académica de los adolescentes. Infancia y Aprendizaje, 25 (2), 147-168.
  • Pintrich, P. R. (2000a). The role of goal orientation in self-regulated learning. En M. Boakaerts, P. R. Pintrich y M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation: Theory, research and applications (pp.451-502). San Diego: Academic Press.
  • Pintrich, P. R. (2000b). Multiple goals, multiple pathways: the role of goal orientation in learning and achievement. Journal of Educational Psychology, 92, 544-555.
  • Pintrich, P. R. y De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40.
  • Reynolds, A. J., y Walberg, H. J. (1992). A structural model of science achievement and attitude: an extension to high school. Journal of Educational Psychology, 84, 371-382.
  • Rodrigo, Mª. J. y Palacios, J. (1998). Familia y Desarrollo humano. Madrid: Alianza Editorial.
  • Shumow, L., Vandell, D. L, y Kang, K. (1996). School choice family characteristics and home. School relations: contributions to school achievement?. Journal of Educational Psychology, 88, 451-460.
  • Valle, A., Cabanach, R. G., Núñez, J. C., González-Pienda, J. A., Rodríguez, S., y Piñeiro, I. (2003). Cognitive, motivational, and volitional dimensions model. Research in Higher Education, 44 (5), 558-580.
  • Valle, A., González, R., Cuevas, L. M., Fernández, A. P. (1998). Las estrategias de aprendizaje: características básicas y su relevancia en el contexto escolar, Revista de Psicodidáctica, 6, 53-68.
  • Valle, A., Núñez, J.C., Cabanach, R.G., Rodríguez, S., González- Pienda, J.A. y Rosário, P. (2009). Perfiles motivacionales en estudiantes de secundaria: análisis diferencial en estrategias cognitivas, estrategias de autorregulación y rendimiento académico. Revista Mexicana de Psicología, 26, 113-124.
  • Wolters, S. (2004). Advancing achievement goal theory: using, goal structures and goal orientations to predict student motivation, cognition and achievement. Journal of Educational Psychology, 96, 236-250.
  • Zimmerman, B. (2008). Investigating self- regulation and motivation: historical background, methodological developments, and future prospects. American Educational Research Journal, 45 (1), 166-283.