Evaluación participativa del empoderamiento juvenil con grupos de jóvenes. Análisis de casos

  1. Xavier Úcar 2
  2. Anna Planas 3
  3. Ana Novella 1
  4. M. Pilar Rodrigo Moriche 4
  1. 1 Universitat de Barcelona
    info

    Universitat de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/021018s57

  2. 2 Universitat Autònoma de Barcelona
    info

    Universitat Autònoma de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/052g8jq94

  3. 3 Universitat de Girona
    info

    Universitat de Girona

    Girona, España

    ROR https://ror.org/01xdxns91

  4. 4 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

Revista:
Pedagogía social: revista interuniversitaria

ISSN: 1139-1723

Ano de publicación: 2017

Número: 30

Páxinas: 67-80

Tipo: Artigo

DOI: 10.7179/PSRI_2017.30.05 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Pedagogía social: revista interuniversitaria

Resumo

Interpretations made by young people about their own realities are key to understand their actions and behaviours. Also for adapting to new social dynamics socio-educational programmes and projects. This article focuses on the analysis of those interpretations. What do youth understand by youth empowerment? Which specific indicators do they consider to identify it? In which spaces, moments and processes do they think that it could happen? In order to respond to these questions, 4 evaluation participatory processes with 42 young people from 14 to 25 years old in 4 Spanish cities were developed. The sample that sets the participatory evaluation groups for every case is intentional. This paper contextualizes cases, presenting the followed methodology in the participatory evaluation’s development and provides the main findings of each case. The results show that youth from the analyzed cases consider the empowerment to be related with a personal or group enrichment or improvement that is normally associated with a personal process, although its social influence is recognized. The most relevant indicators for youth empowerment are autonomy and self-esteem. Young people relate youth empowerment to spaces linked to family, school and friends. The extracurricular space, the street and the associative world appear to be significant to some of them. Youth empowerment processes have to do with overcoming experiences that made young people to have a perception of success, to overcome, being important to someone or eventually, to feel well being. Participatory evaluation has proved to be a very adequate socio-educational intervention strategy to help participants building different perspectives on their own lives.

Referencias bibliográficas

  • Coller, X. (2000). Estudio de casos. Cuaderno Nº 30. Madrid: Centro de investigaciones sociologicas (CIS).
  • Cousins, J. B. (2003). Utilization effects of participatory evaluation. En T. Kellaghan, D. L. Stufflebeam & L. A. Wingate (eds.), International handbook of educational evaluation (pp. 245-265). Boston, MA: Kluwer.
  • Cousins, J. B., & Whitmore, E. (1998). Framing Participatory Evaluation. New Directions for Evaluation, 80, 5-23.
  • Daigneault, P.-M., & Jacob, S. (2009). Toward Accurate Measurement of Participation: Rethinking the Conceptualization and Operationalization of Participatory Evaluation. American Journal of Evaluation, 30 (3), 330-348.
  • Guba, E., & Lincoln, Y. (1989). Fourth generation evaluation. California: Newsbury Park.
  • Núñez, H. (2015). Evaluación participativa en la acción comunitaria. Aproximaciones teórica y metodológica. Madrid: Popular.
  • Núñez, H., Crespo, E., Úcar, X. & Llena, A.  (2014). Enfoques de evaluación orientados a la participación en los procesos de acción comunitaria. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 24, 79-103. doi: 10.7179/PSRI_2014.24.04.
  • Planas, A., Turón, N., Páez de la Torre, S., Bartomeus, A., & Arumí, À. (2016). Evaluación participativa del empoderamiento juvenil. Proceso de evaluación participativa en “Els Químics Espai Jove” de Girona. http://hdl.handle. net/10256/13402
  • Rodrigo, M. P., Páez, J., & Arenillas, M. (2016). Evaluación participativa del empoderamiento juvenil. Proceso de evaluación participativa con jóvenes de la “Asociación Norte Joven Vallecas” de Madrid. Depósito Digital de Documentos. Universidad Autónoma de Madrid. http://hdl.handle.net/10486/676599.
  • Soler, P., Planas, A., Ciraso-Calí, A., & Ribot-Horas. A. (2014). Empoderamiento en la comunidad. El diseño de un sistema abierto de indicadores a partir de procesos de Evaluación Participativa. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 24 4977. doi:10.7179/PSRI_2014.24.03.
  • Soler, P., Pascual, B., De Juanas, A., Novella, A., & Llena, A. (2016). Reflexiones finales del Congreso Internacional — XXIX Seminario Interuniversitario de Pedagogía Social. Pedagogía Social, Juventud y Transformaciones Sociales. Documento electrónico. Retrieved from http://dugi-doc.udg.edu/bitstream/handle/10256/13325/CongresoPedagogiaSocialXXIX-Reflexiones.pdf?sequence=1.
  • Soler, P., Trilla, J., Jiménez-Morales, M., & Úcar, X. (2017). La construcción de un modelo pedagógico del empoderamiento juvenil: espacios, momentos y procesos. Pedagogía Social. Revista  Interuniversitaria, 30, 25-40. 
  • Suarez-Balcazar, Y., Orellana-Damacela, L., Portillo, N., Sharma, A., & Lanum, M. (2003). Implementing an Outcomes Model in the Participatory Evaluation of Community Initiatives. Journal of Prevention & Intervention in the Community, 26 (2), 5-20.
  • Úcar, X., (Coord.) Núñez, H., Paladines, M.B., Pescador, R. & Múñoz, N. (2016). Evaluación Participativa del empoderamiento juvenil. Proceso de evaluación participativa con jóvenes del “casal de joves” de Badia del Valles. Informe de investigación. Diposit Digital de Documents. Universitat Autónoma de Barcelona.  http://ddd.uab.cat/record/167221.
  • Úcar, X., (Coord.) Planas, A., Novella, A., Rodrigo-Moriche, P., Vila, C. , Núñez, H., Paladines, M.B., Páez de la Torre, S., Turón, N. Páez, J., & Arenillas, M. (2016). Informe del proceso de evaluación participativa del empoderamiento juvenil con 4 grupos de jóvenes. Diposit Digital de Documents. Universitat Autónoma de Barcelona. http://ddd.uab. cat/record/167223.
  • Úcar, X., Heras, P., & Soler, P. (2014). La evaluación participativa de acciones comunitarias como metodología de aprendizaje para el empoderamiento personal y comunitario: Estudio de casos y procesos de empoderamiento. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 2014, 24, 21-47 Retrieved from http://www.upo.es/revistas/index.php/pedagogia_social / doi: 10.7179/PSRI_2014.24.02.
  • Úcar, X., Jiménez-Morales, M., Soler, P., & Trilla, J. (2016) “Exploring the conceptualization and research of empowerment in the field of youth”. International Journal of Adolescence and Youth, doi:10.1080/02673843.2016.1209120.
  • Weaver, L., & Cousins, B. /2004). Unpacking the participatory process. Journal of Multidisciplinary evaluation, 1, 19-40. Retrieved from http://www.astir.it/teseo/Download/Libanora/Unpacking%20Participatory%20Process_2002.pdf.