Formación universitaria de mayores. Un análisis del "Aula abierta de mayores" desde la perspectiva del alumnado

  1. María del Rocío Cruz Díaz 1
  2. Pilar A. Moreno -Crespo 1
  3. Teresa Rebolledo Gámez 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Revista:
Hekademos: revista educativa digital

ISSN: 1989-3558

Año de publicación: 2013

Número: 14

Páginas: 41-51

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Hekademos: revista educativa digital

Resumen

The increasing demand and participation of older people in adult education programmes contributes to the consolidation of these academic activities in which it's considered, with increasing presence and claim, to their students as "university student of full right". For the advancement of these programmes, it's necessary to take account of perspective offered their students, main beneficiaries of the actions. Taking the program "Aula Abierta de Mayores" at the University Pablo de Olavide of Seville, in the following lines, it's presents a study that aims to analyze the student assessment about the university program "Aula Abierta de Mayores" and the impact on their personal experiences after passing through classrooms. It's has been used a quantitative methodology, implementing a questionnaire with closed answers on Likert scales. The results show high students satisfaction after take courses. Become high lighted some elements that support this, such as the work of municipal coordination, the topics and their attendance and participation, among others. It can be concluded that the involvement of municipal coordination at different locations, program adaptability to the needs of students and the socio-personal and social impact of the program, are key elements for to continue working to pursue main purpose of the programmes, which isn’t other than the increase in quality of life seniors.

Referencias bibliográficas

  • AMADOR, L., MONREAL, M.C. y MORENO, P.A. (2006): Feminización del envejecimiento. Educación e igualdad de Género. Málaga: SIPS. Libro electrónico: pp. 1-11.
  • CRUZ DÍAZ, M.R. (Coord.) (2004): Perfiles socioeducativos de la Educación Permanente, Ágora Digital, 7, pp. 1-4.
  • CRUZ DIAZ, M. R. y ACOSTA SORIANO, S. (2010): Vocabulario intergeneracional. Un intercambio entre mayores y alumnos en las aulas, Cuestiones Pedagógicas, 20, pp. 247-268.
  • CRUZ-DÍAZ, M.R.; REBOLLEDO GÁMEZ, T. Y MORENO-CRESPO, PILAR A. (2012): Indicadores de evaluación de los programas universitarios para mayores. Experiencia del “Aula Abierta de Mayores de la UPO”, en Colectivo Innovagogía y AFOE, Actas del Congreso. I Congreso Internacional Virtual Innovagogia 2012. Congreso virtual sobre Innovación pedagógica y praxis educativa. Sevilla: AFOE. pp. 481-491.
  • DEL BARRIO TRUCHADO, E. y ABELLÁN GARCÍA, A. (2009): Indicadores Demográficos, en DÍAZ MARTÍN (Coord.), Las Personas Mayores en España. Datos estadísticos estatales y por Comunidades Autónomas. Informe 2008 (Tomo 1). Madrid: IMSERSO.
  • JUNTA DE ANDALUCÍA (2010): Libro blanco del envejecimiento activo. Sevilla: Junta de Andalucía, Consejería para la Igualdad y el Bienestar Social.
  • LENGRAND, P. (1973): Introducción a la educación permanente. Barcelona: Teide/UNESCO.
  • MINISTERIO DE EDUCACIÓN (2011): El aprendizaje permanente en España. Madrid: Subdirección General de Aprendizaje a lo largo de la vida. Ministerio de Educación.
  • MINISTERIO DE EDUCACIÓN (2011): Plan de Acción 2010-2011 para el Aprendizaje Permanente “Nuevas oportunidades para aprender”, Presidencia. Consejo de Ministros, de 25 de junio de 2010.
  • MORENO-CRESPO, PILAR A. Y CRUZ-DÍAZ, M.R. (2012): Promoción de la calidad de vida a través de los programas socioeducativos para mayores. Universidad y mayores, en Colectivo Innovagogía y AFOE, Actas del Congreso. I Congreso Internacional Virtual Innovagogia 2012. Congreso virtual sobre Innovación pedagógica y praxis educativa. Sevilla: AFOE.
  • MORENO CRESPO, P.A. (2010): Mayores y aprendizaje: envejecimiento activo, en IX Congreso Nacional de Organizaciones de Mayores. “Arte de Envejecer”. Madrid: Ceoma.