¿Qué habilidades y competencias se valoran de los profesionales que trabajan con adolescencia en riesgo de exclusión social?análisis desde la acción socioeducativa

  1. Montserrat Boada, Carme 1
  2. Melendro Estefanía, Miguel 2
  1. 1 Universitat de Girona
    info

    Universitat de Girona

    Girona, España

    ROR https://ror.org/01xdxns91

  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Journal:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1139-613X 2174-5374

Year of publication: 2017

Volume: 20

Issue: 2

Pages: 113-135

Type: Article

DOI: 10.5944/EDUCXX1.19034 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

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Abstract

The exercise of defining the most relevant skills and competencies in certain contexts of social education responds to a need arising from professional practice to improve the social inclusion of more vulnerable groups. Here, we present research conducted with three social institutions attending to the needs of adolescents at risk of social exclusion in Madrid, Galicia and Catalonia, with the aim of analysing adolescents and professionals’ perceptions and assessments of the skills and competencies demonstrated by social educators working with adolescents. We adopted a mixed methodology, combining a non-experimental and ex post facto quantitative approach with a qualitative approach in order to facilitate the comparison of results across successive categorizations and triangulation of information, following Grounded Theory. The target population were adolescents at risk of social exclusion aged 12 to 16 (n=149) and the professionals who work with them (n=92). The results show agreement between the perspectives of the adolescents and the professionals, highlighting aspects such as empathy, accompaniment, support, active listening, involvement, trust, patience, clarity of explanation and sense of humour. The adolescents emphasize the good treatment and respect above all other qualities. Implications for practice include suggestions for improving the design and implementation of social educational action programmes with adolescents, and effectiveness in the actions implemented by professionals, as well as a basic reference for the training plans of social educators.

Funding information

Proyecto n.º CTINV041/11 financiado por Opción 3 S. C., Igaxes 3, Fundación Isos y Fundación Trébol, en convenio de colaboración con la UNED (Art. 83 LOU) y con la participación del Ayuntamiento de Madrid, la Universidad de A Coruña, la Universidad de Girona, el Grupo de Investigación G44Edu16 – Contextos de Intervención socioeducativa de la UNED y la Fundació Pare Manel.

Funders

  • Fundación Trébol Spain
    • CTINV041/11
  • Fundación Isos Spain
    • CTINV041/11
  • UNED Spain
    • CTINV041/11
  • Ayuntamiento de Madrid Spain
    • CTINV041/11
  • Opción 3 S. C.
    • CTINV041/11
  • Igaxes 3 Spain
    • CTINV041/11
  • Universidad de A Coruña Spain
    • CTINV041/11
  • Universidad de Girona Spain
    • CTINV041/11
  • Fundació Pare Manel Spain
    • CTINV041/11

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