La influencia de la familia y la educación en la autonomía de los jóvenes: una revisión sistemática

  1. Teresita Bernal Romero 1
  2. Miguel Melendro Estefanía 2
  3. Claudia Charry 1
  4. Rosa Goig Martínez 2
  1. 1 Universidad Santo Tomás. Facultad de Psicología.
  2. 2 UNED. Universidad Nacional de Educación a Distancia. Facultad de Educación
Journal:
Bordón: Revista de pedagogía

ISSN: 0210-5934 2340-6577

Year of publication: 2020

Volume: 72

Issue: 2

Pages: 29-44

Type: Article

DOI: 10.13042/BORDON.2020.76175 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Bordón: Revista de pedagogía

Abstract

This paper’s goal was to categorize and integrate the results of research about the influence of family and education in youth’s autonomy, aiming to a further understanding of the subject. These two scenarios where outlined by the research as the most relevant for the construction of autonomy. METHOD. The systematic review was made following the methodology proposed by the Cochrane Collaboration and the PRISMA Statement, from a sample of 31 research articles on autonomy and youth, selected from ten international databases, using pertinence and sufficiency criteria, during the period between January 2014 and November 2018. This research comes from 17 countries which are mainly quantitative, although there are also qualitative and mixed, consisting mainly in the information provided by the youths themselves as the main sources of information. RESULTS. Among the results on autonomy and family we can highlight the impact of the parenting styles, underlining that parental support is related with higher autonomy indexes. In formal education, autonomy in educational processes makes learning easier and is fundamental for the transition to Higher Education. We can also point out the support of professionals in socio-educational actions in non-formal scenarios with vulnerable youths, required for autonomy processes. The importance of understanding the autonomy as a relational and social process, more than merely individual, is also ratified. DISCUSSION. This study makes significant contributions regarding the systematization in the field and in the understanding about family styles, formal and non-formal education, the educator’s role and socio-educational youths' autonomy and intervention with youth in social difficulty.

Funding information

El estudio ha sido financiado a través del Proyecto de Investigación sobre el Diseño y Validación de una Escala de Transición a la Vida Adulta (convocatoria 2018 FODEIN, Universidad Santo Tomás, Colombia. Proyecto código 18645020), IP Teresita Bernal Romero y del Proyecto EVAP-SETVA 2015-2020 (Evaluación de la Autonomía Personal - Evaluación en la Transición a la Vida Adulta) de la UNED, financiado por la Dirección General de Familia y Menores de la Comunidad de Madrid, Fundación ISOS, Centro Reina Sofía de la Adolescencia y la Juventud (FAD) y Fundación Santa María, IP Miguel Melendro.

Funders

  • Universidad Santo Tomás
    • 18645020
  • Comunidad de Madrid Spain
  • Fundación ISOS Spain
  • Centro Reina Sofía de la Adolescencia y la Juventud (FAD) Spain
  • Fundación Santa María

Bibliographic References

  • Álvarez, S. (2015). La autonomía personal y la autonomía relacional. Análisis Filosófico, 35(1), 13-26. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttextypid=S1851-96362015000100002
  • Andrade, C. (2016). A construção da identidade, auto-conceito e autonomia em adultos emergentes. Psicologia Escolar e Educacional, 20(1), 137-146. doi: http:// doi.org/10.1590/2175-353920150201944
  • Antunes, M. D. C. P. y Correia, L. F. L. (octubre de 2016). Educar para a autonomia de vida: uma intervenção com crianças/jovens institucionalizados. En C. Acevedo (presidencia), Fronteiras, diálogos e transições na educação. Conferencia llevada a cabo en el XIII Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação (SPCE), Viseu, Portugal.
  • Barker, J. (2014). Alone together: the strategies of autonomy and relatedness in the lives of homeless youth. Journal of Youth Studies, 17(6), 763-777. doi: http://doi.org/10.1080/13676261.2013.853874
  • Bernal Romero, T., Melendro, M. y Charry, C. (2020). Transition to Adulthood Autonomy Scale for young people: design and validation. Frontiers in Psychology, 11(457). doi: http://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00457
  • Bussières, E. L., Dubé, M., St Germain, A., Lacerte, D., Bouchard, P. y Allard, M. (2015). L’efficacité et l’efficience des programmes d’accompagnement des jeunes vers l’autonomie et la préparation à la vie d’adulte. Rapport de réponse rapide, UETMISS, CIUSSS de la Capitale-Nationale, installation Centre Jeunesse de Québec.
  • Bustamante, L. A., Fernández, M. y Demo Di Giuseppe, V. (2014). Universidad, construcción de la identidad social y desarrollo de la autonomía: representaciones sociales acerca del título universitario. Revista Abra, 34(49), 1-12. doi: http://doi.org/10.15359/abra.34-49.1
  • Cáliz, N., Jaimes, M., Martínez, L. y Fandino, V. (2013). Autonomía y calidad de vida de adolescentes en condición de desplazamiento forzoso en la localidad de Suba, Bogotá, D. C. Avances en Enfermería, 31(1), 87-102. doi: http://doi.org/10.15446/av.enferm
  • Campione-Barr, N., Lindell, A. K., Short, S. D., Greer, K. B. y Drotar, S. D. (2015). First- and second-born adolescents’ decision-making autonomy throughout adolescence. Journal of Adolescence, 45, 250-262. doi: http://doi.org/10.1016/j.adolescence.2015.10.009
  • Corsano, P., Majorano, M. y Musetti, A. (2011). Emotional autonomy and separation process during adolescence. En Proceedings of the XV European Conference on Developmental Psychology (pp. 245-249). Bolonia, Italia: Medimond.
  • D´Angelo, O. (2013). Autonomía de la persona y represión psicológica y contextual: complejidad y dimensiones emancipatorias. Alternativas Cubanas en Psicología, 1(1), 51-59.
  • De Carvalho, J. C. B. y De Almeida, S. F. C. (2011). Desenvolvimento moral no ensino médio: concepções de professores e autonomia dos alunos. Psicologia Argumento, 29(65), 187-199.
  • De la Caba, M. y López, R. (2015). Autonomía: las voces de madres y padres/Autonomy: parents speak out. Revista de Educación, 370, 149-171.
  • Duineveld, J., Parker, P., Ryan, R., Ciarrochi, J. y Salmela-Aro, K. (2017). The link between perceived maternal and paternal autonomy support and adolescent well-being across three major educational transitions. Developmental Psychology, 53(10), 1978-1994. doi: http://doi.org/10.1037/dev0000364
  • Esteinou, R. (2015). Autonomía adolescente y apoyo y control parental en familias indígenas mexicanas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2), 749-766. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/773/77340728015.pdf
  • Fernández-García, A. F. (2016). Metateoría sobre la juventud en dificultad social. Transición a la vida adulta. Revista Posgrado y Sociedad, 14(2), 29-37. doi: http://doi.org/10.22458/rpys.v14i2.1629
  • Fernández-García, A., Poza-Vilches, M. D. F. y Fiorucci, M. (2015). Análisis metateórico sobre el ocio de la juventud con problemas sociales. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 25, 119-141. doi: http://doi.org/10.7179/PSRI_2015.25.06
  • Fousiani, K., Van, S., Soenens, B., Vansteenkiste, M. y Chen, B. (2014). Does parental autonomy support relate to adolescent autonomy? An in-depth examination of a seemingly simple question. Journal of Adolescent Research, 29(3), 299-330. doi: http://doi.org/10.1177/0743558413502536
  • Garberoglio, C. L., Schoffstall, S., Cawthon, S., Bond, M. y Caemmerer, J. M. (2017). The antecedents and outcomes of autonomous behaviors: modeling the role of autonomy in achieving sustainable employment for deaf young adults. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 29(1), 107-129. doi: http://doi.org/10.1007/s10882-016-9492-2
  • Gibson, K. y Cartwright, C. (2014). Young people’s experiences of mobile phone text counselling: balancing connection and control. Children and Youth Services Review, 43, 96-104. doi: http://doi.org/10.1016/j.childyouth.2014.05.010
  • González, L., Castillo, I., García-Merita, M. y Balaguer, I. (2015). Apoyo a la autonomía, satisfacción de las necesidades psicológicas y bienestar: invarianza de un modelo estructural en futbolistas y bailarines. Revista de Psicología del Deporte, 24(1), 121-129. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2351/235139639014.pdf
  • González De Dios, J., Buñuel, J. C. y Aparicio, M. (2011). Listas guía de comprobación de revisiones sistemáticas y metaanálisis: Declaración PRISMA. Evidencias en Pediatría, 7, 97.
  • Grougiou, V. y Moschis, G. P. (2015). Antecedents of young adults’ materialistic values. Journal of Consumer Behaviour, 14(2), 115-126. doi: http://dx.doi.org/10.1002/cb.1505
  • Hein, V. y Jõesaar, H. (2015). How perceived autonomy support from adults and peer motivational climate are related with self-determined motivation among young athletes. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 13(3), 193-204. doi: http:// doi.org/10.1080/1612197X.2014.947304
  • Inguglia, C., Ingoglia, S., Liga, F., Lo Coco, A. y Grazia Lo Cricchio, M. (2015). Autonomy and relatedness in adolescence and emerging adulthood: relationships with parental support and psychological distress. Journal of Adult Development, 22, 1-13. doi: http://doi.org/10.1007/s10804-014-9196-8
  • Kiang, L. y Bhattacharjee, K. (2018). Developmental change and correlates of autonomy in Asian American adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 48(2), 410-421. doi: http://doi.org/10.1007/s10964-018-0909-3
  • Lázaro, Y. y Bru-Ronda, C. (2016). Ocio y cohesión social a lo largo de la vida. Revista de Psicología del Deporte/Journal of Sport Psychology, 25(2), 73-77. Recuperado de https://web-a-ebscohost-com.crai-ustadigital.usantotomas.edu.co/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=2ysid=fd080c20-c8af-43d8-9b24-efe787361ad2%40sessionmgr4007
  • Livindo De Senna Corrêa, I., Fischer, M. C. y Silva Dos Santos, J. (2014). Autonomy, trajectories and knowledge of workers and students of adults and adolescents education. Educação: Revista do Centro de Educação UFSM, 39(2), 301-314. doi: http://doi.org/10.5902/198464448017
  • Longas, J. y Riera, J. (2016). Resultados del observatorio transición escuela-trabajo y monitoreo de la red socioeducativa de Sant Vicenç Dels Horts para el éxito escolar y el empoderamiento de los jóvenes. Bordón. Revista de Pedagogía 68(4), 103-120. doi: http:// doi.org/10.13042/48837
  • Macías, R. (2015). La autonomía educativa de los adolescentes en el proceso de enseñanza aprendizaje del 7mo año de educación básica de la Unidad Educativa Bilingüe Delta del Cantón Daula en el periodo lectivo 2014-2015 (tesis de posgrado). Universidad Politécnica Salesiana, Ecuador. Recuperado de https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/12082/1/UPS-GT001596.pdf
  • Mageau, G. A., Ranger, F., Joussemet, M., Koestner, R., Moreau, E. y Forest, J. (2015). Validation of the Perceived Parental Autonomy Support Scale (P-PASS). Canadian Journal of Behavioural Science/Revue Canadienne des Sciences du Comportement, 47(3), 251-262. doi: http://doi.org/10.1037/a0039325
  • Marqués, M., Sousa, C., Cruz, J. y Koller, S. (2016). El papel del entrenador en la enseñanza de competencias de vida a jóvenes brasileños en riesgo de vulnerabilidad social. Universitas Psychologica, 15(1), 129-140. doi: http:// doi.org/10.11144/Javeriana.upsy15-1.peec
  • Martinazzo, C. y Amaral, R. (2012). Autonomia e complexidade: a construção das aprendizagens humanas. Impulso, Piracicaba, 22(53), 49-61.
  • Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D. G. y Prisma Group. (2014). Ítems de referencia para publicar revisiones sistemáticas y metaanálisis: la Declaración PRISMA. Revista Española de Nutrición Humana y Dietética, 18(3), 172-181. doi: http:// doi.org/10.14306/renhyd
  • Moleiro, C., Ratinho, I. y Bernardes, S. (2017). Autonomy-connectedness in collectivistic cultures: an exploratory cross-cultural study among Portuguese natives, Cape-Verdean and Chinese people residing in Portugal. Personality and Individual Differences, 104, 23-28. doi: http://doi.org/10.1016/j.paid.2016.07.031
  • Oudekerk, B. A., Allen, J. P., Hessel, E. T. y Molloy, L. E. (2015). The cascading development of autonomy and relatedness from adolescence to adulthood. Child Development, 86(2), 472-485. doi: http://doi.org/10.1111/cdev.12313
  • Parra, A., Oliva, A. y Sánchez-Queija, I. (2015). Development of emotional autonomy from adolescence to young adulthood in Spain. Journal of Adolescence, 38, 57-67. doi: http://doi.org/10.1016/j.adolescence.2014.11.003
  • Parron, A. (2014). Autonomy issues for young adults dealing with psychic disorders. ALTER - European Journal of Disability Research/Revue Européenne De Recherche Sur Le Handicap, 8(4), 245-255. doi: http://doi.org/10.1016/j.alter.2014.09.001
  • Peña, B., Bruskewitz, N. y Truscott, A. (2016). Empoderamiento, autonomía y pensamiento crítico en las aulas de lenguas extranjeras: indagaciones en la educación superior colombiana. Universidad de los Andes, Colombia.
  • Peterson, G. W., Bush, K. R. y Supple, A. (1999). Predicting adolescent autonomy from parents: relationship connectedness and restrictiveness. Sociological Inquiry, 69(3), 431-457. doi: http:// doi.org/10.1111/j.1475-682X.1999.tb00880.x
  • Pigott, T. (2019). Overview of systematic review and research synthesis. Washington: American Institutes for Research (AIR).
  • Pini, V. A. S. y Valore, L. A. (2017). O desamparo na construção do futuro de jovens em programas de assistência social. Revista Pesquisas e Práticas Psicossociais, 12(1), 103-119.
  • Ponciano, E. L. T. y Féres-Carneiro, T. (2014). Relação pais-filhos na transição para a vida adulta, autonomia e relativização da hierarquia. Psicologia: Reflexão e Crítica, 27(2), 388-397. doi: http://doi.org/10.1590/1678-7153.201427220
  • Posada, A. (2013). Autoridad y autonomía en la crianza. PRECOP. Sociedad Colombiana de Pediatría, 4, 5-15.
  • Riley, G. (2015). Differences in competence, autonomy, and relatedness between home educated and traditionally educated young adults. International Social Science Review, 90(2), 2. Recuperado de https://digitalcommons.northgeorgia.edu/issr/vol90/iss2/2
  • Roche, K. M., Caughy, M. O., Schuster, M. A., Bogart, L. M., Dittus, P. J. y Franzini, L. (2014). Cultural orientations, parental beliefs and practices, and Latino adolescents’ autonomy and independence. Journal of Youth and Adolescence, 43(8), 1389-1403. doi: http://doi.org/10.1007/s10964-013-9977-6
  • Sandhu, D. y Kaur, D. (2012). Adolescent problem behaviour in relation to emotional autonomy and parent child relationship. Canadian Social Science, 8(1), 29-35. doi: http://doi.org/10.3968/j.css.1923669720120801.14
  • Shogren, K. A. y Shaw, L. A. (2016). The role of autonomy, self-realization, and psychological empowerment in predicting early adulthood outcomes for youth with disabilities. Remedial and Special Education, 37, 55-62. doi: http:// doi.org/10.1177/0741932515585003
  • Soenens, B., Vansteenkiste, M. y Van Petegem, S. (eds.) (2018). Autonomy in adolescent development. Towards conceptual clarity. Londres: Routledge.
  • Thomas, L. y Da Costa, M. (2014). O que as narrativas de estudantes revelam sobre o desenvolvimento da autonomia na sua formação inicial para a docência. Praxis Educativa, 18(2), 44-50. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttextypid=S0328-97022014000200005
  • Van Petegem, S., Vansteenkiste, M., Soenens, B., Beyers, W. y Aelterman, N. (2015). Examining the longitudinal association between oppositional defiance and autonomy in adolescence. Developmental Psychology, 51(1), 67-74. doi: http://doi.org/10.1037/a0038374
  • Vargas, P. y Wagner, A. (2013). A autonomia na adolescência: revisando conceitos, modelos e variáveis. Estudos de Psicologia, 18(4), 639-648. doi: http://doi.org/10.1590/S1413-294X2013000400013
  • Vargas, P. y Wagner, A. (2015). Como se define a autonomia? O perfil discriminante em adolescentes gaúchos. Temas em Psicología, 23(4). doi: http://doi.org/10.9788/TP2015.4-20
  • Zamith-Cruz, J. Z., Lopes, A. y Carvalho, M. D. L. D. D. (2016). Educação para a autonomia em instituições de crianças e jovens: o que nos dizem as narrativas dos profissionais. Pesquisa Qualitativa, 4(6), 353-367. Recuperado de https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/45532/3/Zamith-Cruz%2cLopes%26Carvalho2016_Educacao%20para%20a%20autonomia%20em%20instituicoes.pdf
  • Zoghi, M. y Nezhad, H. (2012). Reflections on the what of learner autonomy. International Journal of English Linguistics, 2(3), 22-26. doi: http://doi.org/10.5539/ijel.v2n3p22