Derechos humanos y educaciónevaluación continua a través de la Red
- ORTEGA SÁNCHEZ, Isabel 1
- ALBERT GÓMEZ, María José 1
- GARCÍA PÉREZ, María 1
-
1
Universidad Nacional de Educación a Distancia
info
ISSN: 2386-3927, 2386-3927
Year of publication: 2017
Volume: 35
Issue: 1
Pages: 81-98
Type: Article
More publications in: Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica
Abstract
The quality continuous assessment is one of the current challenges in the university education for its adaptation to the European Higher Education Area. Inside the education over a distance the skills acquisition across the continuous assessment, it is necessary to design bearing in mind the educational context and the use of the technologies. Our investigation centers on the subject of «Human rights and Education» of Degree in Social Education and of the Degree in Pedagogy in the UNED. The future pedagogues and social educators have to acquire the basic knowledge on Human rights and Education and the necessary skills to transmit and to take to the practice the learned. We design a Network of Teaching Innovation to investigate on the skills acquisition across a continuous assessment over a distance. With this investigation we know how the students value the skills acquisition across the achievement of different activities of continuous assessment inside the virtual course of the subject. For it, we use an anonymous questionnaire for the students with a sample of 105 students. The students value positively the continuous assessment activities but there is necessary the reconsideration of the design of the activities to encourage the motivation, the acquisition of transverse skills, learning collaborative and the value that it must have in its learnings. Later we describe a quality continuous assessment model across the technologies
Bibliographic References
- Aranda, A. F.; Pastor, V. M. L.; Oliva, F. J. C. y Romero, R. (2013). La evaluación formativa en docencia universitaria y el rendimiento académico del alumnado. Aula Abierta, 41 (2), 23-34.
- Arribas, J. M. (2012). El rendimiento académico en función del sistema de evaluación empleado. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 18 (1), 1-15.
- Arrufat, M. J. G.; Sánchez, V. G. y Santiuste, E. G. (2015). Tendencias en la evaluación del aprendizaje en cursos en línea masivos y abiertos. Educación xx1, 18 (2).
- Cebrián, F. J. y García, R. L. (2015). Actividades de evaluación continua-correlación con la calificación de la prueba final y efecto sobre la calificación final. Evidencia en Administración y Dirección de Empresas. Revista Complutense de Educación, 26 (2), 241-254.
- Del Moral, M. E. y Villalustre, L. (2008). Sviluppo di progetti collaborativi in corsi universitari a partire da un gioco di simulazione e da Wiki. Tecnologie Didattiche, 45, 3, 31-37.
- Del Moral, M. E. y Villalustre, L. (2009). Modalidades de aprendizaje telemático y resultados interuniversitarios extrapolables al nuevo eees (Proyecto matrix). Barcelona: Editorial Octaedro.
- García, M. L. S. y Colmena, R. F. (2013). Formación inicial del profesorado en tics: Un análisis de Castilla la Mancha. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 17 (3), 151-183.
- Gil, J. J. S. (2015). Innovación pedagógica en educación continua: hacia un curso de metodología de investigación clínica en el marco de Espacio Europeo de Educación Superior usando la plataforma educativa Blackboard. riesed-Revista Internacional de Estudios sobre Sistemas Educativos, 2 (4), 109-118.
- Ji, Z.; García Seoane, J. J.; Vázquez, T.; Flores, R. y Álvarez, M. P. (2014). V Encuentro Internacional de Intercambio de Experiencias Innovadoras en la Docencia. Madrid.
- Olmos Miguelá-ez, S. y Rodríguez Conde, M. J. (2012). Perspectiva tecnológica de la evaluación educativa en la universidad. Teoría de la Educación, 23 (1), 22.
- Parrilla, J. C.; Rullán, X. O. y Bauzà, M. S. (2013). Evaluando la evaluación continua. @ tic. revistad'innovació educativa, 10, 33-43. https://doi.org/10.7203/attic.10.1687
- Rebollo Catalán, M.; García Pérez, R.; Buzón García, O. y Barragán Sánchez, R. (2013). Las comunidades virtuales como potencial pedagógico para el aprendizaje colaborativo a través de las tic. Ense-anza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 30 (2), 105-126. Recuperado de http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0212-5374/article/view/9317/9610.
- Ricoy, M. C. y Fernández-Rodríguez, J. (2013). La percepción que tienen los estudiantes universitarios sobre la evaluación: Un estudio de caso. Educación xx1, 16 (2), 321-342. https://doi.org/10.5944/educxx1.2.16.10344
- Salvador, C. C.; Villach, M. J. R.; Saíz, R. M. M. y Llanos, M. N. (2007). Evaluación continua y ayuda al aprendizaje. Análisis de una experiencia de innovación en educación superior con apoyo de las tic. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 5 (13), 783-804.
- Segalés, A. V.; Brumos, M. V. G.; Torres, R. M. N.; Aran, A. P.; Rull, J. O.; Falgueras, E. A. y Rubinat, M. T. (2015). Actividades de evaluación continua: percepción de los estudiantes. Un estudio multidisciplinar. Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (cidui), (2).
- Tosina, R. Y.; Díaz, L. A. y Blázquez, F. (2012). La e-evaluación de aprendizajes en educación superior a través de aulas virtuales síncronas. Comunicar: Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, 39, 159-167.
- Za-artu, L. M. (2002). Aprendizaje colaborativo: una nueva forma de Diálogo Interpersonal y en Red. [En línea]. Descargado el: 02/4/13. Disponible en http://contexto-educativo.com.ar/2003/4/nota-02.htm.
- Zea, N. P.; Medina-Medina, N.; Vela, F. L. G.; Rodríguez, P. P.; López-Arcos, J. R.; Delgado, M. P. N. y Polo, J. R. (2015). Evaluación continua para aprendizaje basado en competencias: Una propuesta para videojuegos educativos. IE Comunicaciones: Revista Iberoamericana de Informática Educativa, 21, 3.