Juego y tareas escolaresel papel de la escuela y la familia en tiempos de confinamiento por la COVID-19

  1. Apolinar Varela 1
  2. Raúl Fraguela-Vale 2
  3. Silvia López-Gómez 3
  1. 1 Universidad de Navarra
    info

    Universidad de Navarra

    Pamplona, España

    ROR https://ror.org/02rxc7m23

  2. 2 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

  3. 3 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
ESE: Estudios sobre educación.

ISSN: 1578-7001

Año de publicación: 2021

Número: 41

Tipo: Artículo

DOI: 10.15581/004.41.001 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: ESE: Estudios sobre educación.

Resumen

Introduction: this paper studies the effects of full COVID-19 lockdown of Spanish families affected the following aspects: play and school tasks time, school counselling to families and priorities of families regarding play, school tasks, and extracurricular activities. Method: quantitative. Online questionnaire administered during full lockdown in Spain to 622 participants with underage children. Conclusions: playtime increased signifi cantly and school tasks time grew moderately. Play counselling from schools increased during lockdown, although it did not become widespread.

Referencias bibliográficas

  • Bantulá, J. y Payá, A. (2019). Jugar. Un derecho de la infancia. Barcelona: Graó.
  • Bento, G. y Dias, G. (2017). The importance of outdoor play for young childrens healthy development. Porto Biomedical Journal, 2(5), 157-160. https://doi.org/10.1016/j.pbj.2017.03.003.
  • Brooks, F. M., Chester, K. L., Smeeton, N. C. y Spencer, N. H. (2016). Video gaming in adolescence: factors associated with leisure time use. Journal of Youth Studies, 19(1), 36-54. https://doi.org/10.1080/13676261.2015.1048200.
  • Buxarrais, M. R., Esteban, F., Mellen, T. y Pérez, G. (2018). Las familias ante las tareas escolares de sus hijos: un estudio exploratorio. Voces de la Educación, 4(8), 107-119. https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/155.
  • de Marchis, G. P. (2012). La validez externa de las encuestas en la “web”. Amenazas y su control. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 18(0), 263-272. https://doi.org/10.5209/rev_esmp.2012.v18.40980.
  • Embrick, D. (2018). The Emotional Work of Family Negotiations in Digital Play Space: Searching for Identity, Cooperation, and Enduring Conflict. American Journal of Play, 11(1), 104-131. https://www.journalofplay.org/issues/11/1.
  • Flynn, R., Richert, R. y Wartella, E. (2019). Play in a Digital World: How Interactive Digital Games Shape the Lives of Children. American Journal of Play, 12(1), 54. https://www.journalofplay.org/issues/12/1.
  • Fraguela-Vale, R., Lorenzo-Castiñeiras, J. J., Merelas-Iglesias, T. y Varela- Garrote, L. (2013). Tiempos escolares y conciliación: Análisis de familias con hijos en educación secundaria obligatoria (12-16 años). Revista de Investigacion Educativa, 31(2), 431-446. https://doi.org/10.6018/rie.31.2.167001.
  • Hermoso, Y. y Chinchilla, J. L. (2010). La participación en actividades extraescolares de jóvenes y adolescentes y el nivel satisfacción en la ocupación de su tiempo libre. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2, 339- 348. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349832325034.
  • Hofferth, S. L. (2009). Changes in American children´s time-1997 to 2003. Electronic International Journal of Time Use Research, 6(1), 26-47. https://doi.org/10.13085/eijtur.6.1.26-47.
  • Igelmo-Zaldivar, P. y Quiroga, P. (2018). La pedagogía ligera en tiempos hipermodernos: el homeschooling, las escuelas Waldorf y la nueva pedagogía ignaciana. Teoría de La Educación, 30(1), 75-94. https://doi.org/10.14201/teoredu3017594.
  • Imaginarium (2015). Estudio Imaginarium Juego y Felicidad en la infancia porque Jugar, no es solo un derecho del niño, es una necesidad. http://corporativo.imaginarium.es/wp-content/uploads/2017/07/20112015_Estudio-Imaginarium-Juego-y-Felicidad-en-la-Infancia.pdf.
  • Ivrendi, A. y Erdogan, N. I. (2015). Play in a Turkish cultural context. En J. E. Johnson, D. Kuschner, J. L. Rooparine y M. M. Patte (Eds.), International Perspectives On Children’s Play (pp. 210-223). Maidenhead: Open University Press.
  • Johnson, J. E., Kuschner, D., Roopnarine, J. L. y Patte, M. M. (Eds). (2015). International Perspectives On Children’s Play. Maidenhead: McGraw-Hill Education.
  • Kemple, K. M., Oh, J., Kenney, E. y Smith-Bonahue, T. (2016). The Power of Outdoor Play and Play in Natural Environments. Childhood Education, 92(6), 446-454. https://doi.org/10.1080/00094056.2016.1251793.
  • Kuschner, D. (2012). Play is natural to childhood but school is not: The problem of integrating play into the curriculum. International Journal of Play, 1(3), 242- 249. https://doi.org/10.1080/21594937.2012.735803.
  • Linaza, J. L. (2013). El juego es un derecho y una necesidad de la infancia. Bordón. Revista de Pedagogía, 65(1), 103-117. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/brp.2013.65107.
  • Lorca Montoya, S., Carrera Farran, X. y Casanovas Català, M. (2016). Análisis de herramientas gratuitas para el diseño de cuestionarios on-line. Píxel- Bit, Revista de Medios y Educación, (49), 91-104. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i49.06.
  • López-Gómez, S. (2018). Análise descritiva e interpretativa do deseño e contido dos videoxogos elaborados en Galicia (Tesis doctoral, Universidade de Santiago de Compostela). https://minerva.usc.es/xmlui/handle/10347/16695.
  • Muñoz-Moreno, L. y Lluch-Molins, L. L. (2020). Educación y Covid-19: colaboración de las familias y tareas escolares. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3). https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12182.
  • Lundtofte, T. E. (2020). Young Children’s Tablet Computer Play. American Journal of Play, 12(2), 216-232. https://www.journalofplay.org/issues/12/2.
  • Instituto Tecnológico de Producto Infantil y Ocio (2020). Guía AIJU 3.0. Valencia. https://www.guiaaiju.com
  • Pagels, P., Raustorp, A., Guban, P., Froberg, A. y Boldemann, C. (2016). Compulsory School in-and Outdoors. Implications for School Children’s Physical Activity and Health during One Academic Year. International Journal of Environmental Research and Public Health, 13(7), 699. https://doi.org/10.3390/ijerph13070699.
  • Pantaleón, A. y Battista, G. (2020). Francesco Tonucci: “No perdamos este tiempo precioso dando deberes”. El País, 11 de abril. https://elpais.com/sociedad/2020-04-11/francesco-tonucci-no-perdamos-este-tiempoprecioso-dando-deberes.html.
  • Payà Rico, A. y Bantulà Janot, J. (2019). Building a System of Indicators to Evaluate the Right of a Child to Play. Children and Society, 33(1), 13-23. https://doi.org/10.1111/chso.12291.
  • Rasmussen, K. (2004). Places for Children-Children’s Places. Childhood, 11(2), 155-173. https://doi.org/10.1177/0907568204043053.
  • Rius, M. (2011). Más juego, menos actividades extraescolares. La Vanguardia, 23 de septiembre. https://www.lavanguardia.com/estilos-de-vida/20110916/54216033596/mas-juego-menos-actividades-extraescolares.html.
  • Sarrate, M. (2008). Ocio y tiempo libre en los centros educativos. Bordón. Revista de Pedagogía, 60(4), 51-61. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/28868.
  • Singer, D. G., Singer, J. L., Agostino, H. D. y Delong, R. (2009). Children’s pastimes and play in sixteen nations. Is free-play declining? American Journal of Play, 1(3), 283-312. https://www.journalofplay.org/issues/1/3.
  • Stiglic, N. y Viner, R. M. (2019). Effects of screentime on the health and wellbeing of children and adolescents: A systematic review of reviews. BMJ Open, 9(1). https://doi.org/10.1136/bmjopen-2018-023191.
  • Sutton-Smith, B. (2001). The Ambiguity of Play. Massachusetts: Harvard University Press.
  • Tandon, P. S., Saelens, B. E., Zhou, C. y Christakis, D. A. (2018). A Comparison of Preschoolers’ Physical Activity Indoors versus Outdoors at Child Care. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(11). https://doi.org/10.3390/ijerph15112463.
  • UNESCO (2020). ¿Cómo estás aprendiendo durante la pandemia? 1 de julio https://es.unesco.org/covid19/educationresponse.
  • Valle-Arias, A., Regueiro-Fernández, B., Suárez-Fernández, N., Núñez-Pérez, J. C., Rosário, P. y Pan-López, I. (2017). Rendimiento académico, enfoques de trabajo e implicación en los deberes escolares. Magis, 10(20), 123-142. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m10-20.raet.
  • Varela, A. (2015). Xogo popular e Educación Física. Unha investigación etnográfica no Concello de Malpica de Bergantiños (Tesis doctoral, Universidade de A Coruña). https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/15540.
  • Vázquez, S., Latorre, C., Sierra, V. y Liesa, M. (2019). Percepción y valoraciones sobre las tareas escolares para casa en la etapa de Educación Primaria: la visión de los docentes y alumnos. Avances en Supervisión Educativa, 1-24. https://doi.org/10.23824/ase.v0i31.641.
  • Wang, X., Li, Y. y Fan, H. (2019). The associations between screen time-based sedentary behavior and depression: a systematic review and meta-analysis. BMC Public Health, 19(1), 1-9. https://doi.org/10.1186/s12889-019-7904-9.
  • Wood, E. (2015). The capture of play within policy discourses: a critical analysis of the UK frameworks for early childhood education. En J. E. Johnson, D. Kuschner, J. L. Rooparine y M. M. Patte (Eds.), International Perspectives On Children’s Play (pp. 187-198). Maidenhead: Open University Press.
  • Zainuddin, Z., Perera, C. J., Haruna, H. y Habiburrahim, H. (2020). Literacy in the new norm: stay-home game plan for parents. Information and Learning Sciences, 121(78), 645-653. https://doi.org/10.1108/ils-04-2020-0069.