El "Practicum" en Psicopedagogíaanálisis comparativo entre áreas de conocimiento

  1. Eva María Espiñeira Bellón 1
  2. Alicia Arias Rodríguez 1
  3. Nuria Rebollo Quintela 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Revista:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Año de publicación: 2016

Volumen: 27

Número: 1

Páginas: 309-327

Tipo: Artículo

DOI: 10.5209/REV_RCED.2016.V27.N1.46174 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Revista complutense de educación

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

In this paper we present the process and results of an investigation in which, after reflecting on the concept of Practicum and, specifically, in the Practicum in Educational Psychology degree taught at the University of A Coruña, an assessment is made taking into account the opinion of the students who have studied this matter, as to the relevance that the planned objectives are given and subsequent achievement of these. The results differ considering the area that the teacher who has tutored belongs to. Methodologicaly, it is a descriptive research, survey type, which involved a significant sample of students in their final year of the degree in the year 2012/13 through a questionnaire which validity (Teaching and content) and reliability (internal consistency) have been properly set (judgment of experts and a pilot experience for the calculation of Cronbach's alpha). The results show that the Practicum program has a good development of most of the objectives, especially those related to skills, where the average of the highest rated goals exceed the rating of 4. This suggests clear lines for innovation and improvement in the areas of conceptual and attitudinal level

Referencias bibliográficas

  • ARMENGOL , C.; CASTRO , D.; JARIOT , M.; MASSOT , M. Y SALA , J. (enero abril, 2011). El Practicum en el Espacio Europeo de Educación Superior: mapa de competencias del profesional de la educación. Revista de Educación, 354, 71-98.
  • BRETONES ROMÁN, A. (2013). El Practicum de magisterio en educación primaria: una mirada retrospectiva. Revista Complutense de Educación, 24(2), 443-471. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/42088
  • Cabrerizo Diago, J.; Rubio Roldán, M.J. y Castillo Arredondo, S. (2010). El Practicum en los grados de pedagogía, de magisterio y de educación social. Madrid: Pearson Educación.
  • CABRERIZO DIAGO, J.; RUBIO ROLDÁN, M.J., CASTILLO ARREDONDO, S. Y CABRERIZO GARCÍA, A. (2011). El Practicum del máster en formación del profesorado. Madrid: Pearson Educación.
  • CASTILLA MESA, M.T. (2009). El Practicum desde un modelo de formación por competencias. En Raposo, Rivas, M.; Martínez, Figueira, M.E.; Lodeiro, Enjo, L.; Fernández, de la Iglesia, J.C. y Pérez, Abellás, A. (Coords.). El Practicum más allá del empleo. Formación vs. Training (pp. 353-368). Pontevedra: Imprenta universitaria.
  • CID, A. Y OCAMPO, C.I. (septiembre-diciembre, 2007). Funciones tutoriales en el Practicum de Psicopedagogía en la Universidad de Vigo: percepción de los estudiantes actuales. Revista de Educación, 344, 285-307.
  • CUBO S. Y MONTANERO M. (2000). Propuesta de una estructura tridimensional para el diseño del Practicum de Psicopedagogía. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía (REOP), 11(19), 121-137.
  • CUNILL MIR, F. (2009). Un modelo de coordinación y seguimiento de prácticas externas. En Raposo, Rivas, M.; Martínez, Figueira, M.E.; Lodeiro, Enjo, L.; Fernández, de la Iglesia, J.C. y Pérez, Abellás, A. (Coords.). El Practicum más allá del empleo. Formación vs. Training (pp. 407-418). Pontevedra: Imprenta universitaria.
  • DOMINGO ROGET, A. (2009). El Practicum en los nuevos planes de estudios. En Raposo, Rivas, M.; Martínez, Figueira, M.E.; Lodeiro, Enjo, L.; Fernández, de la Iglesia, J.C. y Pérez, Abellás, A. (Coords.). El Practicum más allá del empleo. Formación vs. Training (pp. 125-130). Pontevedra: Imprenta universitaria.
  • DOMINGO ROGET, A. (2009). El Practicum en los nuevos planes de estudios. En Raposo, Rivas, M.; Martínez, Figueira, M.E.; Lodeiro, Enjo, L.; Fernández, de la Iglesia, J.C. y Pérez, Abellás, A. (Coords.). El Practicum más allá del empleo. Formación vs. Training (pp. 407-418). Pontevedra: Imprenta universitaria.
  • ESPIÑEIRA, E.M.; MUÑOZ, J.M.; REBOLLO, N. Y ARIAS, M.A. (2013). El Practicum en la formación de psicopedagogos/as: análisis de las materias del área de métodos de investigación y diagnóstico en educación. En Centro de Investigaçao em Educaçao (CIEd) (pp. 2476-2489). Universidade do Minho.
  • GONZÁLEZ FERNÁNDEZ, N. (2006). Evaluación y mejora del Practicum en las titulaciones de Ciencias de la Educación de la UPV/EHU. Revista de Psicodidáctica, 11(1), 145-158.
  • LATORRE MEDINA, M.J. Y BLANCO ENCOMIENDA, F.J. (2009). El conocimiento de las percepciones y opiniones de los estudiantes y tutores de los centros externos sobre la incidencia del Practicum en la formación de los psicopedagogos. En Raposo, Rivas, M.; Martínez, Figueira, M.E.; Lodeiro, Enjo, L.; Fernández, de la Iglesia, J.C. y Pérez, Abellás, A. (Coords.). El Practicum más allá del empleo. Formación vs. Training (pp. 1279-1293). Pontevedra: Imprenta universitaria.
  • MARTÍN PÉREZ, A. (2008). Cómo mejorar el Practicum de Educación Social. Las Palmas de Gran Canaria: Universidad de las Palmas de Gran Canaria.
  • MARTÍNEZ FIGUEIRA, M.E. (2005). La calidad del Practicum de psicopedagogía visto a través de los tutores de los centros de prácticas. En Raposo, M.; Sanmamed, M.; Iglesias, L.; Muradas, M. y Zabalza, M.A. (Coords.). El Practicum en el nuevo contexto del Espacio Europeo de Educación Superior (pp. 653-668). Pontevedra: Imprenta universitaria.
  • MARTÍNEZ FIGUEIRA, M.E. (2008). ¿Qué saben los tutores del Practicum de Psicopedagogía sobre la acción tutorial? Revista Española de Orientación y Psicopedagogía (REOP), 19(1), 73-77.
  • RODICIO, M.L. E IGLESIAS, M.J. (enero-abril, 2011). La formación en competencias a través del Practicum: un estudio piloto. Revista de Educación, 354, 99-124.
  • TELLO, J. (2007). Implicaciones formativas del Practicum de Psicopedagogía en los centros de educación secundaria. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 11(1), 1-16. Recuperado de http://www.ugr.es/local/recfpro/rev111COL2.pdf
  • VALLEJOS, A., FERNÁNDEZ, C. Y SÁNCHEZ E. (2002). El Practicum en Psicopedagogía en el C.E.S. Cardenal Espínola-CEU. Escuela Abierta, 5, 181-196.
  • ZABALZA, M.A. (2013). El Practicum y las prácticas en empresas. Madrid: Narcea.