Aplicación del programa socioemocional CODIP-R en alumnos de primer curso de primaria
- Beatriz Echeverría Aldana 1
- Silvia López Larrosa 1
- Paula Mendiri Ruiz de Alda 2
-
1
Universidade da Coruña
info
- 2 Universidade da Coruña (España)
ISSN: 2386-7418
Año de publicación: 2015
Título del ejemplar: XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 5: FAMILIA, ESCUELA Y COMUNIDAD
Número: 5
Páginas: 62-65
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista de estudios e investigación en psicología y educación
Resumen
This study presents the results of the implementation of CODIP-R, a psycho-educational intervention on emotions. Participants were 24 first level primary school students in A Coruña divided into an experimental group (n =1 3) and a control group (n=11). It ´s almost an xperimental design of a nonequivalent control group. Students were measured before and after the intervention using SDQ-Self. Results showed that the general stress rates were significantly lower in the post test among those who participated in the program, but not the ones from the control group. The challenge now is to introducesocio-emotional learning into a curriculum model that normally gives very little space to work on contents further than the academic.
Referencias bibliográficas
- Bermaras, E., Jaureguizar, J., Soroa, M., Ibabe,I e De la Cuevas, C. (2013). Evaluación de la sintomatología depresiva en el contexto escolar y variables asociadas. Anales de Psicología, 29 (1), 131-140.
- Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21 (1), 7-43.
- Bragado,C., Bersabé, R y Carrasco, I. (1999). Factores de riesgo para los trastornos conductuales, de ansiedad, depresivos y de eliminación en niños y adolescentes. Psicothema, 11 (4), 939-956.
- Bonell, C., Humphrey, N y Campbell, R. (2004). Why Schools should promote student´s health and wellbeing? BMJ, 348, g3078.
- Filella, G., PérezEscoda,N., Agulló, Mª.J. y Oriol, X. (2014). Resultados de la aplicación de un programa de educación emocional en educación primaria. Estudios sobre educación,26,125-147.
- García- Martínez, J., FernándezOzcorta, E., RodríguezPeláez, D y Tornero, I. (2013). Necesidades formativas en competencias socioemocionales en el cuerpo docente. Revista de Educación, Motricidad e Investigación, 1, 128-143.
- Humprhey, N., Lendrum, A., Wigelsworth, M y Kalambouca, A. (2009). Primary social and emotional aspects of learning (SEAL) small group interventions: A qualitative study of factors affecting implementation and the role of local authority support. The International Journal of Emotional Education, 1 (2), 34-54.
- López, M. (2008). La integración de las habilidades sociales en l.a escuela como estrategia para la salud emocional. Revista Electrónica de Intervención Psicosocial y Psicología comunitaria, 3 (1), 16-19.
- López-Larrosa, S. y Escudero, V. (2003). Familia, evaluación e intervención. Madrid: CCS.
- López-Larrosa, S. (2009). El Sistema Familiar ante el divorcio: factores de riesgo y proteccioÌn y programas de intervencioÌn. Cultura y EducacioÌn, 21 (4), 391-402.
- López-Larrosa, S. (2010). Programa CODIP. Documento no publicado.
- Muris, P., Meesters, C. y Van den Berg, F. (2003). The Strengths and Difficulties Quiestionarie (SDQ). Further evidence for its reliability and validity in a community sample of Dutch children and adolescents. European Child and adolescente Psychiatry, 12 (1), 281- 289.
- Pedro-Carroll, J.A. y AlpertGillis, L. (2010, 4a edicioÌn). Children of divorce intervention program. A procedures manual for conducting support groups. Nueva York: Children’s institute.
- Windenfelt, B.M., Goedhant, A. W., Treffers, P.D. y Goodman, R. (2003). Dutch version of The Strengths and Difficulties Quiestionarie (SDQ). European Child and adolescent Psychiatry, 12 (6), 281-289.