Tiempos de ocio compartidos en familia: una lectura socioeducativa de la realidad gallega
- Andrea Maroñas Bermúdez 1
- Rubén Martínez García 1
- Lara Varela-Garrote 2
-
1
Universidade de Santiago de Compostela
info
-
2
Universidade da Coruña
info
ISSN: 1139-1723
Año de publicación: 2018
Número: 32
Páginas: 71-83
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Pedagogía social: revista interuniversitaria
Resumen
The fast-paced world in which we live today makes it increasingly difficult for par¬ents to organise the day-to-day lives of their children. Work and family-related commitments dominate daily routines and make it increasingly difficult to find time for other aspects that are essential for our well-being and development, such as leisure. This lack of time determines the rhythms of the daily lives of children who routinely find it difficult to share recreational ex¬periences with their parents, as family leisure time is often relegated to second place. In view of this situation, this article has the following aims: a) to find out how Galician families with children in primary school organise their leisure time in terms of artistic/cultural and physical/ sporting activities; and b) to examine how parents’ educational level and income influence this leisure time. We used a quantitative research methodology consisting of an ad hoc ques¬tionnaire for the collection of data, from which a total of 2,037 valid responses were obtained. The results show that Galician parents tend to share responsibility for leisure experiences with their children, but when examining the role of the mother and father in isolation, there are notable differences in their roles, especially with respect to the type of leisure activity carried out. In terms of conclusions, we can confirm that parents generally prefer to share leisure activities with their children, but when the role of the parents is analysed in isolation, inequalities are detected in terms of gender, with mothers being more actively involved. The study also shows that there are inequalities in terms of the income and educational level of the parents. It is necessary to develop socio-educational policies for the promotion of shared leisure regardless of gender and socio-economic factors
Referencias bibliográficas
- Agate, J.R., Zabriskie, R.B., Taylor, S., & Poff, R. (2009). Family leisure satisfaction and satisfaction with family life. Jounal of Leisure Research, 41(2), 205-223. doi: 10.1080/00222216.2009.11950166.
- Boz, M., Martínez-Corts, I., & Munduate, L. (2016). Types of combined family-to-work conflict and enrichment and sub¬jetctive health in Spain: a gender perspective, Sex Roles, 74(3-4), 136-153. doi:10.1007/s11199-015-0461-5 .
- Brullet, C. (2010). Cambios familiares y nuevas políticas sociales en España y Cataluña. El cuidado de la vida cotidiana a lo largo del ciclo de la vida. Educar, 45, 51-79.
- Caballo, M.B., Gradaílle, R, & Merelas, T. (2012). Servicios socioeducativos y corresponsabilidad en la conciliación de los tiempos familiares: situación de la infancia en la Galicia urbana. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 20, 179-202.
- Caride, J.A. (2012). Lo que el tiempo educa: el ocio como construcción pedagógica y social. ARBOR Ciencia, Pensa¬miento y Cultura, 188(754), 301-313.
- Craig, L., & Mullan, K. (2013). Parental Leisure Time: A Gender Comparison in Five Countries. Social Politics, 20(3), 329-357.
- De Valenzuela A.L., Maroñas, A., & Ferreira, P. (2015). El papel del ocio en la ciudad. Una mirada desde la infancia y la juventud en situación de riesgo o exclusión social. En J.M. González, F. Bayón y C. Meloni (Eds.), Repensar la ciudad desde el ocio (pp.53-67). Bilbao: Universidad de Deusto.
- Fraguela, R., Lorenzo, J.J., & Varela, L. (2011). Conciliación y actividad física de ocio en familias con hijos en Educación Primaria. Implicaciones para la infancia. Revista de Investigación en Educación, 9(2), 162-173.
- Fraguela, R., Lorenzo-Castiñeiras, J.J., Merelas-Iglesias, T., & Varela-Garrote, L. (2013). Tiempos escolares y conciliación: análisis de familias con hijos en educación secundaria obligatoria (12-16 años). Revista de Investigación Educativa, 31(2), 431-446. doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.2.167001.
- Fraguela, R., Lorenzo, J.J, & Varela, L. (2011). Escuela, familias y ocio en la conciliación de los tiempos cotidianos de la infancia. Revista de Investigación Educativa, 29(2), 429-446.
- Gabinete de Prospección Sociológica (2012). La familia en la CAPV. Retrieved from http://www.euskadi.eus/conteni-dos/documentacion/o_12tef4_familia/es_12tef4/adjuntos/12tef4_familia_es.pdf (fecha de consulta: 20/02/2017).
- Goñi-Legaz, S., Ollo-López, A., & Bayo-Moriones, A. (2010). The division of household labor in spanish dual earner cou¬ples: testing three theories. Sex Roles, 63, 515-529. doi: 10.1007/s11199-010-9840-0.
- Haberman, S.J. (1973). The analysis of residuals in Cross-Classified Tables. Biometrics, 29(1), 205-220.
- Hodge, C., Bocarro, J.N., Henderson, K.A., Zabriskie, R., Parcel, T.L., & Kanters, M.A. (2015). Family Leisure. An integrative review of research from select journals. Journal of Leisure Research, 47(5), 577-600. doi: 10.18666/jlr-2015-v47-i5-5705.
- Hornberger, L.B., Zabriskie, R.B., & Freeman, P. (2010). Contributions of family leisure to family functioning among sin-gle-parent families. Leisure Sciences, 32, 143-161. doi: 10.1080/01490400903547153.
- INE (2015). Mujeres y hombres en España. Instituto Nacional de Estadística. Retrieved from http://www.ine.es/ss/ Satellite?L=es_ES&c=INEPublicacion_ C&cid=1259924822888&p=1254735110672&pagename=ProductosYSer-vicios%2FPYSLayout¶m1=PYSDetalleGratuitas¶m2=1259925472420¶m4=MostrarBadia 2014 (fecha de consulta: 15/02/2017).
- Infestas, M. (2017). La corresponsabilidad familiar en el reparto de tareas domésticas en los hogares de doble ingreso (Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid). Recuperado de https://www.ucm.es/data/cont/docs/85- 2016-01-17-TESIS_Miguel_Infestas_CD%20(1).pdf (fecha de consulta: 01/02/2017).
- Katz-Gerro, T., & Meier, M. (2015). Does women’s preference for highbrow leisure begin in the family? comparing leisure participation among brothers and sisters. Leisure Sciences, 37, 415-430. doi: 10.1080/01490400.2014.995326.
- L’Ecuyer, C. (2015). Educar en el asombro: ¿Cómo educar en un mundo frenético e hiperexigente? Barcelona: Plataforma.
- Maclnnes, J., & Solsona, M. (2006). Usos del tiempo y familias. Barcelona: Ajuntament de Barcelona.
- Martínez, R. Maroñas, A., & Gradaílle, R. (2016). Vida familiar y ocio infantil: una aproximación socioeducativa a la realidad española. En M. Sáen de Jubera y E. Isidori (Coords., Eds.), Ocio y familia: contextos educativos (pp. 37-47). Roma: QUAPEG.
- MEC (2015a). Encuesta de hábitos deportivos en España 2015. Síntesis de Resultados. Retrieved from: http://www. mecd.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/dms/mecd/serviciosalciudadanomecd/estadisticas/deporte/ehd/En-cuesta_de_Habitos_Deportivos_2015_Sintesis_de_Resultados.pdf (fecha de consulta: 03/02/2017).
- MEC (2015b). Encuesta de hábitos y prácticas culturales en España (2014-2015). Retrieved from: http://www.mecd. gob.es/mecd/dms/mecd/servicios-al-ciudadano mecd/estadisticas/cultura/mc/ehc/20142015/Encuesta_de_Habi-tos_y_Practicas_Culturales_2014-2015_Sintesis_de_resultados.pdf (fecha de consulta: 03/02/2017).
- Monteagudo, M.J., & Cuenca, M. (2012). Los itinerarios de ocio desde la investigación: tendencias, retos y aportaciones. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 20, 103-136.
- Pardo, A., & Ruíz, M. (2001). SPSS 10.0. Guía para el análisis de datos. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.
- Prieto, C., & Pérez de Guzmán, S. (2013). Desigualdades laborales de género, disponibilidad temporal y normatividad social. Revista Española de Investigación Social, 141, 113-132. doi:10.5477/cis/reis.141.113
- Raley, S., Bianchi, S.M., & Wang, W. (2012). When Do Fathers Care? Mothers´ Economic Contribution and Fathers´ Involvement in Child Care. American Journal of Sociology, 117(5), 1422-1459.
- Rosenfeld, A., & Wise, N. (2011). Hyper-parenting: are you hurting your child by trying to hard? New York: St Martin’s Press.
- Ruiz, B., Gómez-Vela, M., Fernández, R., & Badia, M. (2014). Determinantes de la calidad de vida del alumnado de pri¬maria. Revista Iberoamericana de educación, 66, 59-74.
- Sayer, L.C., Bianchi, S.M., & Robinson, J.P. (2004). Are parents investing less in children? Trends in mothers’ and fathers’ time with children. American Journal of Sociology, 110(1), 1-43.
- Valdemoros, M.A., Ponce de León, A., Sanz, E., & Caride, J.A. (2014). La influencia de la familia en el ocio físico-deporti¬vo juvenil: nuevas perspectivas para la reflexión y la acción. ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura, 190(770), a192. doi: http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2014.770n6013.
- Varela, L., Varela, L., & Lorenzo, J.J. (2016). La escuela y la conciliación de los tiempos cotidianos de las familias del alumnado de educación primaria en Galicia. Bordón, 68(4), 179-194. doi: 10.13042/Bordon.2016.48602.
- Wallace, J.E., & Young, M.C. (2010). Work hard, play hard?: a comparison of male and female lawyers’ time in paid an unpaid work and participation in leisure activities. Canadian Review of Sociology, 47(1), 27-47.
- Warren, T. (2010). Work time. Leisure time. On women’s temporal and economic well-being in Europe. Community, Work & Family, 13(4), 365-392, doi: 10.1080/13668801003765713
- Zabriskie, R., & McCormick, B. (2001). The influences of family leisure patterns on perceptions of family functioning. Family Relations, 50(3), 281–289.
- Zabriskie, R., & McCormick, B. (2003). Parent child perspectives of family leisure involvement and satisfaction with family life. Journal of Leisure Research, 35(2), 163-189. doi: 10.1080/00222216.2003.11949989.