Influencia del perfil de los jóvenes en sus valores del cuerpo

  1. Velasco-Santos, Lorena
  2. Pastor Pradillo, José Luis
  3. Blanco-Alcántara, David
  4. Jiménez Eguizábal, Alfredo
Revista:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Any de publicació: 2021

Número: 41

Pàgines: 299-309

Tipus: Article

DOI: 10.47197/RETOS.V0I41.83312 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

This article analyzes the body values of 536 First Year Bachillerato students in the Castilla y León region of Spain during the academic year 2017/18 according to their special characteristics such as gender, Bachillerato option, personality, qualifications and province administering the educational establishment they attend. The aim is to describe general trends associated with these profile variables. The instrument of measurement is the test devised by Casares and Collados (1998), which divides body values into 10 categories. It is based on 250 items classified into 10 groups of 25 defining the body values. Data processing is carried out through an analysis of average values. The results obtained are shown in the form of score tables and hierarchical representations. Descriptive statistics and inferential statistics are calculated. Significant differences associated to the variable of gender profile and, secondarily, province of belonging to the study center are highlighted. Likewise, the pleasure value stands out as the most pleasant in all classifications and the religious value the least, except for what happened in Soria where it becomes even positive. The procedure of preferred values ratifies the pleasure value as the most pleasant, however the religious value is rarely the least preferred. All this describes the reality in which the students of the 1st baccalaureate conceive their body and give it their value, which opens new critical flanks in education through the values of the body.

Referències bibliogràfiques

  • Álvarez Rodríguez, J. (2002). Análisis descriptivo de los valores sentimiento y emoción en la formación de profesores de la Universidad de Granada. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 6(1).
  • Álvarez Rodríguez, J., Rodríguez Sabiote, C., y Lorenzo Quiles, O. (2007). Investigación sobre los valores de los jóvenes universitarios españoles. Un estudio comparado. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, XVII (1), 25-46.
  • Barbero, J. I. (2007). Capital(es) corporal(es) que configuran las corrientes y/o contenidos de la educación física escolar. Ágora para la educación física y el deporte, (4), 21-38.
  • Baudrillard, J. (2009). La sociedad de consumo: sus mitos, sus estructuras. Madrid: Siglo XXI.
  • Boix Tomàs, R., Roser (1998). “La educación primaria en el medio rural español”. Revista Aula de Innovación Educativa, 77, 43-46.
  • Bustos Jiménez, A. (2009). “Valoraciones del profesorado de escuela rural sobre el entorno presente”. Revista Iberoamericana de Educación, 48/6.
  • Cámara Estrella, A. M. (2010). Valores en futuros profesores de Secundaria. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 13(3), 113-121.
  • Cárcel Ortí, V. (1990). La persecución religiosa en España durante la Segunda República (1931-1939), Madrid: Ediciones Rialp, S.A,
  • Casares García, P. M. (1995). Test de valores: un instrumento para la evaluación. Revista española de pedagogía, 53(202), 513-537.
  • Casares García, P. M., y Collados Zorraquino, J. (1998). Evaluación de valores del cuerpo educando. Revista de ciencias de la educación: Organo del Instituto Calasanz de Ciencias de la Educación, (174), 237-258.
  • Desrosiers, A. (2011). Relational spirituality in adolescents: Exploring associations with demographics, parenting style, religiosity, and psychopathology (Tesis doctoral).
  • Diaz-Loving, R., Aragón, S. R., & Aragón, R. S. (2001). Rasgos instrumentales (masculinos) y expresivos (femeninos). Revista latinoamericana de Psicología, 33(2), I3I-I39.
  • Faubell Zapata, V. (2000). Educación y órdenes y congregaciones religiosas en la España del siglo XX, Revista de Educación, nº extr., 137-200.
  • Fize M. ¿Adolescencia en crisis? Por el derecho al reconocimiento social (2004). Madrid: Siglo XXI Editores S.A.
  • Freire, P (1975). ¿Extensión o comunicación? La concientización en el medio rural. Argentina, Buenos Aires: Siglo XXI.
  • Gil, M. G. (2011). La escuela de contexto rural: ¿de la diferencia a la desigualdad? Revista Iberoamericana de Educación, (55/5)
  • Giménez, G. (2010). Cultura, Identidad y procesos de individualización. Conceptos y fenómenos fundamentales de nuestro tiempo. Universidad Nacional Autónoma de México.
  • Gómez, F. P., & González, B. H. (2015). Escuela y renovación pedagógica en España: una mirada histórica. Escenarios, 1(17), 85-100.
  • González, B. H. (2012). La práctica educativa laica en la escuela pública española (1931-1939) (Doctoral dissertation, Universidad de Alcalá).
  • González, B. H. (2008). Laicismo escolar en la Segunda República española. I Encuentro de Jóvenes Investigadores en Historia Contemporánea de la Asociación de Historia Contemporánea: Zaragoza, 26, 27 y 28 de septiembre de 2007 (p. 65). Prensas Universitarias de Zaragoza.
  • González Vila, T. (2005). Laicidad, libertad religiosa y escuela pública. Religión y escuela: la revista del profesorado de religión, 189, 20.
  • Guzmán, F. J. B., Fermán, I. A. T., Torres, A. A. B., & Díaz, F. J. G. (2005). Un estudio comparativo sobre valores éticos en estudiantes universitarios. Enseñanza e Investigación en psicología, 10(2), 397-415.
  • Millán, F. (1983). La Revolución Laica de la Institución Libre de Enseñanza a la Escuela de la República. Valencia: Fernando Torres-Editor.
  • Miller, A. y Stark, R. (2002). Gender and religiousness: Can socialization explanations be saved? American Journal of Sociology, 107(6), 1399-1423.
  • García-Caballero C. (2000). Tratado de Pediatría Social. Madrid: Ediciones Díaz de Santos S.L.
  • Gervilla Castillo, E. (2000). Un modelo axiológico de educación integral. Revista española de pedagogía, 39-57.
  • Gervilla Castillo, E. (2000). Valores del cuerpo educando: antropología del cuerpo y educación. Barcelona: Herder.
  • Inglehart, R. (1991). El cambio cultural en las sociedades industriales avanzadas. Madrid: Centro de investigaciones sociológicas.
  • Izzo, A. (1983). Il concetto di mondo vitale. AA. VV.“Complessità sociale ed identità”, Franco Angeli, Milano.
  • Marcelo, A. F. W. (2013). Análisis de la condición física de los estudiantes de 1º y 2º Bachillerato y su incidencia en el rendimiento deportivo del colegio universitario en el año 2012/13 (Tesis Doctoral, Universidad Técnica del Norte).
  • Mataix, J. (2012). Culto al cuerpo: ¿cuál es el precio de la belleza? Actas Dermosifiliográficas, 103(8), 655-60.
  • Naifeh, S., y Smith, G. W. (1987). ¿Por qué los hombres ocultan sus sentimientos? Javier Vergara.
  • Narváez Anrango, C. J. (2014). Estudio de la condición física y su incidencia en el entrenamiento de las carreras de medio fondo de los estudiantes del segundo año de bachillerato del colegio nacional San Pablo de la parroquia de San Pablo del Lago en el año lectivo 2012-2013 (Bachelor's thesis).
  • Paredes Gómez, R. A. (2016). Estudio de la condición física de los estudiantes del 3 nivel de bachillerato de la unidad educativa Jacinto Collahuazo de la ciudad de Otavalo en el periodo 2015-2016 (Bachelor's thesis).
  • Quijano Magaña, D., Lorenzo Quiles, O., y Alegre Benítez, C. (2016). Elección y preferencia de valores en estudiantes universitarios mexicanos. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 20(2), 18-38.
  • Quijano Magaña, D., y Lorenzo Quiles, O. (dir. tes. (2015, septiembre 4). Percepciones sobre valores en estudiantes universitarios del estado de Yucatán.
  • Orozco-Parra, C. L., & del Carmen Domínguez-Espinosa, A. (2014). Diseño y validación de la Escala de Actitud Religiosa. Revista de Psicología, 23(1), 3-11
  • Riso, W. (2003). Intimidades masculinas: sobre el mito de la fortaleza masculina y la supuesta incapacidad de los hombres para amar. Barcelona: Editorial Norma.
  • Riso, W. (2015). Lo que toda mujer debe saber acerca de los hombres: la afectividad masculina. México: Editorial Oceano.
  • Rozengardt, R. (2013). La Educación Física y el cuerpo en la escuela. En X Congreso Argentino y V Latinoamericano de Educación Física y Ciencias.
  • Sebastiá-Amat, S., García-Jaén, M., Ferriz Valero, A., & Jimenez-Olmedo, J. M. (2019). Relación entre la actividad física, la educación física y el rendimiento académico en el alumnado de bachillerato. Revista Iberoamericana de Psicología del ejercicio y el Deporte. Vol. 14, nº 2.
  • Tubert, S. (1992). Desórdenes del cuerpo. Revista de Occidente, (134), 137-153.
  • Tubert, S. (2010). Los ideales culturales de la feminidad y sus efectos sobre el cuerpo de las mujeres. Quaderns de Psicología, 12(2), 161-174.
  • Valdes, P., & Yanci, J. (2016). Análisis de la condición física, tipo de actividad física realizada y rendimiento académico en estudiantes de educación secundaria. Retos. Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (30), 64-69.
  • Walter, T. y Davie, G. (1998). The religiosity of women in the modern West. The British Journal of Sociology, 49(4), 640-660.