Comparativa entre dos programas de actividad física con personas con Trastorno Mental GraveEl espacio como herramienta terapéutica

  1. Galán Casado, Diego 1
  2. Moraleda Ruano, Álvaro 1
  3. Cangas , Adolfo J.
  4. López-Pardo, Andres
  1. 1 Universidad Camilo José Cela
    info

    Universidad Camilo José Cela

    Villanueva de la Cañada, España

    ROR https://ror.org/03f6h9044

Revista:
Revista de estilos de aprendizaje = Journal of Learning Styles

ISSN: 2332-8533 1988-8996

Any de publicació: 2020

Títol de l'exemplar: Space as a facilitator of learning and attention to diversity

Volum: 13

Número: 25

Pàgines: 55-69

Tipus: Article

Altres publicacions en: Revista de estilos de aprendizaje = Journal of Learning Styles

Resum

This study describes two physical activity programs with people with Severe Mental Disorder: InclúyeteProgram and SportsameProgram. Then, with the comparative method, as a technique framed within qualitative research and comparative education, we analyze the similarities and differences of both in the use of space from the socio-educational framework.The main results obtained focus on four notable aspects. First, both programs use community spaces, not clinical resources, and develop aspects related to the therapeutic perspective.In the same way,both programs always adapt places to the needs of users, and combat stigma and self-stigma through events with standardized environments and active methodology.On the other hand, regardingthe differences between the two initiatives. In the InclúyeteProgram the earliest starting age, the participation of the university institution that uses spaces for the generation and dissemination of scientific knowledge, and a greater number of anti-stigma events in standardized environments. On the other hand, the SportsameProgram has an ethical code to favor respectful environments, and a greater involvement of users by the participation spaces.

Referències bibliogràfiques

  • Alba Gómez, S. y Morán de Castro, M.C. (2017). Las educadoras y educadores sociales en el ámbito de salud mental en Galicia. Revista de Educación Social, 25, 219-235.
  • Arévalo Blázquez, D. y García Rico, S. (2017). Comprender y ejercer la ciudadanía como educadores. Revista de Educación Social, 24, 1211-1220.
  • Caballero, A., Manso, J., Matarranz, M. & Valle, J. M. (2016). Investigación en Educacion Comparada: Pistas para investigadores noveles. Revista latinoamericana de Educacion comparada, 7(9), 39-56.
  • Cangas, A.J., López, A., Orta, A., Gallego, J. Alias, A., Soriano, C., Piedra, J.A. (2017). "Inclúyete": Programa socioeducativo e inclusivo para personas con Trastorno Mental Grave y estudiantes en la Universidad de Almería. Edupsykhé, Revista de Psicología y Psicopedagogía, 16, 86-97.
  • Castillo-Algarra, J. Galán Casado, D., García-Tardón, B. (2017). Deporte y Trastorno Mental Grave. El caso de LIGASAME y otras iniciativas en España. Edupsykhé, Revista de Psicología y Psicopedagogía, 16(1), 56-65.
  • Ceballos, I., y Casanovas, R. (2017). La función y el valor del deporte en AVIFES. Educació Social. Revista dìntervenció Socioeducativa, 65, 124-140.
  • Corrigan, P. W., y Watson, A. C. (2002). Understanding the impact of stigma on people with mental illness. World Psychiatry, 1(1), 16–20.
  • Crone, D. y Guy, H. (2008). I know it is only exercise, but to me it is something that keeps me going’: A qualitative approach to under- standing mental health service users experiences of sports therapy. Int J Ment Health Nurs, 17, 197–207.
  • Fernández-Catalina, P. y Ballesteros-Pérez, F. (2017). La rehabilitación psicosocial de personas con trastorno mental: un modelo para la recuperación e integración comunitaria. Edupsykhé, Revista de Psicología y Psicopedagogía, 16(1), 15-36.
  • Firth, J., Cotter, J., Elliott, R., French, P., y Yung, A. R. (2015). A systematic review and meta-analysis of exercise interventions in schizophrenia patients. Psychological medicine, 45(7), 1343-1361.
  • Forés, A. (2002). Quan la didàctica porta el nom d’educació social. Barcelona, Fundació Pere Tarrés.
  • Galán Casado, D., García-Tardón, B., y Castillo-Algarra, J. (2018). Voluntariado, actividad física y enfermedad mental. Una experiencia desde Ligasame. En Llopis Goig, R. y Sola Espinosa, I. (Comps.). Integración social y deporte. Investigación y estudio de casos (pp. 47-55). Valencia: Nau LLibres.
  • Galán Casado, D., Castillo Algarra, J. y García Tardón, B. (2020). Deporte e inclusión social en personas con trastorno mental grave (TMG). Psychology, Society & Education, 12(1), 71-83.
  • García Ferrando M., Lagardera Otero, F., Vilanova Soler, A. y Llopis Goig, R. (2017). Cultura deportiva y socialización. En M. García Ferrando., N. Puig Barata., F. Lagardera., R. Llopis Goig. y A. Vilanova Soler (Comps). Sociología del deporte (pp. 69-95). Madrid: Alianza.
  • García Garrido, J. L. (1991). Fundamentos de la educación comparada. Madrid: Dykinson.
  • García-Pérez, O., Peña-Calvo, J.V., y Torío-López, S. (2016). Atención socioeducativa y trastorno mental severo: la vivienda como base de intervención. Convergencia, 23(72), 171-197.
  • González Cases, J. y Rodríguez González, A. (2010). Programas de Rehabilitación Psicosocial en la Atención Comunitaria a las Personas con Psicosis. Clínica y Salud, 21(3), 319-332.
  • Leone, M., Lalande, D., Thériault, L., Kalinova, É., y Fortin, A. (2015). Impact of an exercise program on the physiologic, biologic and psychologic profiles in patients with schizophrenia. Schizophrenia Research, 164, 270–272.
  • Lewin, K. (1976): El niño y su ambiente. Buenos Aires. Paidos.
  • López-Pardo, A. (2014). Deporte en personas con trastornos mentales graves: buenas prácticas en Europa. En Cangas, A.J. Gallego, J. y Navarro, N (Coords). Libro de actas del II Congreso nacional de sensibilización al estigma social en salud mental y III Congreso Internacional de Actividad Física y Deporte Adaptado. Vol I. Estigma, Deporte y Salud Mental (pp. 1-11). Granada: Alborán Editores.
  • Lucksted, A. y Drapalski, A.L. (2015). Self-stigma regarding mental illness: Definition, impact, and relationship to societal stigma. Psychiatr. Rehabil. J., 38, 99–102.
  • LLopis Goig, R. y Sola Espinosa, I. (2017). Inclusión social, voluntariado y clubes deportivos en Europa. Valencia: Nau Llibres.
  • Marín García, X., Puig Rovira, J. M. y Gijón Casares, M. (2018). Reconocimiento y don de la educación social. Revista Edetania, 53, 45-60.
  • McDevitt, J., Snyder, M., Miller, A. y Wilbur, J. (2006). Perceptions of barriers and benefits to physical activity among outpatients in psychiatric rehabilitation. J Nurs Scholarsh, 38, 50-5.
  • Michaels, P. J., López, M., Rüsch, N., y Corrigan, P. W. (2012). Constructs and concepts comprising the stigma of mental illness. Psychology, Society, & Education, 4(2), 183-194.
  • Moraleda, A., Galán-Casado, D. y Cangas, A.J. (2019). Reducing self-stigma in people with severe mental illness participating in a regular football league: an exploratory study. International journal of environmental research and public health, 16(19), 3599.
  • Morata, T. (2014). Pedagogía Social Comunitaria: un model d’intervenció socioeducativa Integral. Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa, 57, 13-32.
  • Mullor, D., Gallego, J., Cangas, A.J., Aguilar-Parra, J.M., Valenzuela, L., Mateu, J.M., y López-Pardo, A. (2017). Effectiveness of a program of physical activity in people with serious mental disorder. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 17(67), 507-521.
  • Mullor, D., Cangas, A.J., Gallego, J., Aguilar-Parra, J.M., Rosado, A., y López-Pardo, A. (2019). A longitudinal study about the impact of an inclusive sports program in people with a diagnosis of schizophrenia. Psychosis, 11(1), 75-84
  • Ochoa, S., Martínez, F., Ribas, M., García-Franco, M., López, E., Villellas, R., Arenas, O., Álvarez, I., Cunyat, C., Vilamal, S., Autonell, J., Lobo, E. y Haro, J.M. (2011). Estudio cualitativo sobre la autopercepción del estigma social en personas con esquizofrenia. Revista Asociación Española Neuropsiquiatría, 31, 477-489.
  • Ozbulut, O., Genc, A., Bagcioglu, E., Coskun, K.S., Acar, T., Alkoc, O.A., Karabacak, H., Sener, U., y Ucok, K. (2013). Evaluation of physical fitness parameters in patients with schizophrenia. Psychiatry Research, 210, 806-11.
  • Paluska, S. A. y Schwenk, T. L. (2000). Physical activity and mental health: Current concepts. Sports Medicine, 29, 167-180.
  • Reina, R. (2010). Inclusión en deporte adaptado: dos caras de una misma moneda. Revista Psicología, sociedad y Educación, 6(1), 55-67.
  • Rosenbaum, S., Tiedemann, A., Stanton, R., Parker, A., Waterreus, A., Curtis, J. y Ward, P.B. (2015). Implementing evidence-based physical activity interventions for people with mental illness: An Australian perspective. Austr Psychiatry, 24, 49–54.
  • Sportsame (2020). Inicio. Recuperado de: https://www.sportsame.es/index.html
  • Stanton, R. (2013). Accredited exercise physiologists and the treatment of people with mental illnesses. Clin Pract, 2, 5–9.
  • Tójar, J.C. (2006). Investigación cualitativa. Comprender y actuar. Madrid: La muralla.
  • Trilla, J. y Puig, J. (2003). El aula como espacio educativo. Cuadernos de Pedagogía, 325, 52–55.
  • Vancampfort, D., Knapen, J., De Hert, M., Van Winkel, R., Deckx, S., Maurissen, K., Peuskens, J., Simons, J. y Probst, M. (2009). Cardiometabolic effects of physical activity interventions for people with schizophrenia. Phys Ther Rev, 14, 388 –398.
  • Vancampfort, D., De Hert, M., Stubbs, B., Ward, P. B., Rosenbaum, S., Soundy, A., y Probst, M. (2015). Negative symptoms are associated with lower autonomous motivation towards physical activity in people with schizophrenia. Comprehensive Psychiatry, 56, 128-132.
  • Vancampfort, D., Probst, M., Sweers, K., Maurissen, K., Knapen, J., De Hert, M. (2011). Relationships between obesity, functional exercise capacity, physical activity participation and physical self-perception in people with schizophrenia. Acta Psychiatrica Scandinavica, 123, 423–430.
  • Villegas, I., López, J., Martínez, A. B. y Villegas, J. A. (2005). Obesidad y síndrome metabólico en pacientes con esquizofrenia. Psiquiatría Biológica, 12, 1-6.
  • Weineck, J. (2001). Salud, ejercicio y deporte. Barcelona: Paidotribo.
  • Woolner, P., McCarter, S., y Higgins, S. (2012). Changed learning through changed space: when can a participatory approach to the learning environment challenge preconceptions and alter practice? Improving schools, 15(1), 45-60