Diagnosis intercultural con perspectiva de género en escuelas. Estudio de caso múltiple
ISSN: 0213-1269, 2253-8275
Any de publicació: 2021
Número: 30
Pàgines: 25-36
Tipus: Article
Altres publicacions en: Cuestiones pedagógicas: Revista de ciencias de la educación
Resum
From a socio-educational perspective, the multiple case studies allow the exploration of multicul-tural communities in detail that need institutional and professional responses to guarantee an adequate management of the pedagogical challenges that continue to be immersed in educational institutions, such as cultural and gender diversity. In this sense, we question whether today, in the schools of the 21st century, it is possible to mainstream a real and effective approach based on inter-culturality with a gender perspective to leave behind the traditional school, which conceals both racist and sexist behaviors and attitudes. In this research, through a mixed methodological system and from a comparative perspec-tive, our purpose is to analyze intercultural actions with a gender perspective developed in four public educational centers, two in Seville (Spain) and two in Salta (Argen-tina), to find out what is meant by said approach and if teachers consider it pertinent to incorporate and apply it in their educational environments. These educational institutions are selected by sampling criteria. The results obtained, both from the teacher surveys and from the discussion groups to the educational communities on the practices developed for the attention to cultural diversity and the gender perspective, show the need for specialized training in this matter, the collaboration of Socio-educa-tional agents in the educational system and the renewal and innovation of institutional educational regulations to the new social and cultural demands, which directly and indirectly influence, to achieve educational success in its maximum expression
Referències bibliogràfiques
- Aguado, T. (2004). Investigación en educación intercultural. Revista Educatio Siglo XXI, 22, 39-57.
- Álvarez, J. L. (2008). La investigación en educación intercultural. En A. Pantoja, T.J. Campoy, A. Jiménez y C. Villanueva (Coord.) El carácter universal de la educación intercultural. Actas de las I Jornadas Internacionales y VI sobre Diagnóstico y Orientación. Jaén: Servicio de Publicaciones de la Universidad.
- Ariño, A. (2009). Estilos de aculturación y encrucijadas de la diversidad cultural. Papers, 94, 115-137.
- Ayuste, A. (2011). La educación transformadora en la pedagogía contemporánea. Revista Crítica, 972, 16-20.
- Ballesteros, B., Aguado, T. y Malik, B. (2014). Escuelas para todos: diversidad y educación obligatoria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17 (2), 93-107.
- Barbieri, C. y Ferede, M.K. (29 de junio de 2020) Un futuro con el que todos podamos vivir: cómo la educación puede abordar y erradicar el racismo. LABO de Ideas de Los Futuros de la Educación de la UNESCO.
- Besalú, X. (2002). Diversidad cultural y educación. Síntesis.
- Borrero, R. (2012). Educación para todos y todas. Análisis del modelo educativo social para una Educación Intercultural. Revista Educatio siglo XXI, 30 (2), 333-364.
- Calvo, M.I. (2009). Participación en la Comunidad. En Sarto, M.P. y Venegas, M.E. (Coord.), Aspectos clave de la Educación Inclusiva (pp. 41-58). Salamanca: INICO.
- Caparrós, F. J. (2012). Apostillas al capítulo III del Código Deontológico del Educador Social. RES. Revista de Educación Social, 15, 1-5.
- Carrasco, C. (2015). Discurso de futuros docentes acerca de la diversidad intercultural. Papers, 100 (2), 155–172.
- Corbetta, P. (2007). Metodología y técnicas de investigación social. McGraw-Hill.
- Del Canto, E. y Silva, A. (2013). Metodología cuantitativa: abordaje desde la complementariedad en Ciencias Sociales, Revista Ciencias Sociales, 3 (141), 25-34.
- Egido, I. (2011). Escuelas y educación para la transformación social. Revista Crítica, 972, 16-20.
- Lorenzo, Ma A. (2012). Del inconformismo a la innovación pasando por una mejora en educación. En D. Cobos Sanchíz, E. López Meneses, A. Jaén Martínez, A.H. Martín Padilla y L. Molina García (Dirs), Actas del I Congreso Virtual Internacional sobre Innovación Pedagógica y Práxis Educativa, pp. 382-392. España: AFOE.
- Medina, E. (2019) Ecofeminismo e interculturalidad. En Feminismo/s, 34, pp. 199-214. Dosier monográfico: Estado actual de la investigación en Literatura francesa y Género: balance y nuevas perspectivas / État présent de la recherche en Littérature française et Genre: bilan et nouvelles perspectives, coord. Ángeles Sirvent Ramos, DOI: 10.14198/fem.2019.34.09
- Osuna, C. (2012). En torno a la educación intercultural. Una revisión crítica. Revista de Educación, 358, 38-58
- Rodríguez, H., Gallego, B., Sansó, C., Navarro, J. L., Velicias y M., Lago, M. (2011). La educación intercultural en los centros escolares españoles. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado-REIFOP, 14 (1), 101-112.
- Rodríguez, R. (2017). Diversidad cultural y perspectiva de género en centros educativos de infantil. [Tesis Doctoral. Universidad Pablo de Olavide. España].
- Rodríguez, R. (2018) Aportes para el desarrollo de prácticas interculturales con perspectiva coeducativa en centros escolares. La educación social como herramienta de cambio en el ámbito reglado. En clave Pedagógica. No 14, p. 51-59.
- Ruiz, C. (2017). Estrategias para educar en y para la igualdad: coeducar en los centros. ATLÁNTICAS-Revista Internacional de Estudios Feministas, 2 (1), 166-191.
- Subirats, M. (2016). De los dispositivos selectivos en la educación: el caso del sexismo. Revista de Sociología de la Educación RASE, vol. 9, no1, pp. 22-36.
- Tomé, A. (2011). Los valores que sustentan la coeducación. El valor de la autonomía en niñas y niños de 6 años. EMAKUNDE – Instituto Vasco de la Mujer. Programa coeducativo para la igualdad, el respeto y la no-violencia. Seminario de Formación con el profesorado del Proyecto NAHIKO! 1-2. Vitoria-Gasteiz, pp. 1-11.
- Valles, M. S. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Síntesis.