Narrativas del alumnado de Educación Primaria sobre su bienestar escolarun diagnóstico inicial
- Requejo, Enrique 1
- Losada-Puente, Luisa 1
- Rebollo-Quintela, Nuria 1
- Mendiri, Paula 1
-
1
Universidade da Coruña
info
ISSN: 1697-5200, 2172-3427
Datum der Publikation: 2022
Ausgabe: 20
Nummer: 1
Seiten: 5-20
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Revista de investigación en educación
Zusammenfassung
The interest in understanding well-being within educational centers, especially from the perspective of its main actors, boys and girls, occupies a central place in current research. The aim of the study was to investigate the indicators that shape the school well-being of primary school pupils. A qualitative study was carried out, in which 95 students from two public schools participated. They were administrated the Open-ended Questionnaire of School Well-being (OQSW). Four elements about students’ experience at school were drawn from their discourse: school climate (relational, safety, and learning), school engagement (behavioral, affective, and cognitive domains), emotions (related to school activities, epistemic, thematic, and social) and educational discontinuity (role and context differentiation, family-school relationship). In short, the school world represents a space of significant experiences, that are perceived and felt differently by each student. There is no possible to refer to a single or common manner of expressing what school well-being means, although it is possible to define some of its key axes. This is the only way to propose actions that are coherent with the needs expressed by the students.
Bibliographische Referenzen
- Abraham, J. (2020). L’école haïtienne et la question du bien-être scolaire. L´Harmattan.
- Alfaro, J., Guzman, J., Sirlopu, D., Garcia, C., Reyes, F. y Gaudlitz, L. (2016). Propiedades psicométricas de la Escala de Satisfacción con la Vida en los Estudiantes (SLSS) de Huebner en niños y niñas de 10 a 12 años de Chile. Anales de Psicología, 32(2), 383- 392. https://doi.org/10.6018/analesps.32.2.217441
- Anderson, D.L. y Graham, A.P. (2016). Improving student wellbeing: having a say at school. School Effectiveness and School Improvement, 27(3), 348-366. https://doi.org/10.1080/09243453.2015.1084336
- Bassasoro-Ciganda, M., Karrera-Juarros, I. y Arguiñano-Madrazo, A. (2018). Escuela Pública Antzuola. Limitando y expandiendo el concepto en la construcción del bienestar escolar. Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko Hezkuntza Aldizkaria, 30(1), 135-152. http://dx.doi.org/10.1387/tantak.19559
- Baudoin, N. y Galand, B. (2018). Le climat scolaire influence-t-il le bien-être des élèves? En N. Rousseau y G. Espinosa (Ed.), Le bien-être à l'école: enjeux et stratégies gagnantes (pp.15- 30). Presses de l’Université du Québec. https://doi.org/10.2307/j.ctv10qqwx6.9
- Berger, C., Milicic, N., Alcalay, L., Torretti, A., Paz Arab, M. y Justiniano, B. (2009). Socioemotional wellbeing in educational contexts: Perception of chilean students. Estudios Sobre Educación, 17, 21-43. https://doi.org/10.15581/004.17.21-43
- Brault, M-C., Janosz, M. y Archambault, I. (2014). Effects of school composition and school climate on teacher expectations of students: A multilevel analysis. Teaching and Teacher Education, 44, 148-159. https://doi.org/10.1016/j.tate.2014.08.008
- Calvo, I., Verdugo, M. y Amor, A. (2016). La participación familiar es un requisito imprescindible para una escuela inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(1), 99-113. https://doi.org/10.4067/S0718-737820160001000066
- Debarbieux, É. (2015). Du «climat scolaire»: définitions, effets et politiques publiques. Education et Formations, 88-89, 11-27. https://pmb.cereq.fr/index.php?lvl=bulletin_display&id=30191
- Dejaiffe, B. (2018). La discontinuité éducative comme possibilité du bien-être. En N. Rousseau y G. Espinosa (Ed.), Le bien-être à l'école: enjeux et stratégies gagnantes (pp. 63-82). Presses de l’Université du Québec. https://doi.org/10.2307/j.ctv10qqwx6.12
- Demarteau, M. (2019). Bien-être à l’école. Regard sur la santé des jeunes (núm. 14). Santé en Hainaut.
- Espinosa, G. (2018). Les émotions de l’élève à l’école L’importance de les reconnaître pour mieux s’adapter. En N. Rousseau y G. Espinosa (Ed.), Le bien-être à l'école: enjeux et stratégies gagnantes (pp. 47-62). Presses de l’Université du Québec. https://doi.org/10.2307/j.ctv10qqwx6.11
- Fernández-Rouco, N., Fallas-Vargas, M.A. y García-Martínez, J.A. (2020). Voces protagónicas para el bienestar en la escuela: análisis cualitativo de la perspectiva de los agentes implicados. Voces y silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 11(2), 49-66. https://doi.org/10.18175/vys11.2.2020.3
- González-Medina, M. y Treviño-Villarreal, D. (2018). Logro educativo y factores asociados en estudiantes de sexto grado de educación primaria en el estado de Nuevo León, México. Perfiles Educativos, 40(159), 107-125. http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v40n159/0185-2698-peredu-40-159-107.pdf
- Graham, A., Fitzgerald, R., Powell, M.A., Thomas, N., Anderson, D.L., White, N.E. y Simmons, C.A. (2014). Approaches to wellbeing in schools: what role does recognition play? Executive summary. Centre for Children and Young People, Southern Cross University. https://doi.org/10.4226/47/58eaed4c09218
- Guiller, S. (2018). Compétences émotionnelles et bien-être en milieu scolaire. Hal Archives Ouvertes. https://dumas.ccsd.cnrs.fr/dumas-01807923
- Gutiérrez, M. y Gonçalves, T.O. (2013). Activos para el desarrollo, ajuste escolar y bienestar subjetivo de los adolescentes. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 13(3), 339-355. https://psycnet.apa.org/record/2013-39101-006
- Hidayah, N., Pali, M., Ramli, M. y Hanurawan, F. (2016). Students’ well-being assessment at school. Journal of Educational, Health, and Community Psychology, 5(1), 62-71. http://doi.org/10.12928/jehcp.v5i1.62
- Konu, A. y Rimpelä, M. (2002). Well-being in schools: a conceptual model. Health Promotion International, 17(1), 79-87. https://doi.org/10.1093/heapro/17.1.79
- Konu, A.I. y Lintonen, T.P. (2006). School well-being in Grades 4-12. Health Education Research, 21(5), 633-642. https://doi.org/10.1093/her/cyl032
- Konu, A., Lintonen, T. y Autio, V.J. (2002). Evaluation of well-being in schools. A multilevel analysis of general subjective well-being. School effectiveness and school improvement, 13(2), 187-200. https://doi.org/10.1076/sesi.13.2.187.3432
- Konu, A.I., Lintonen, T.P. y Rimpelä, M.K. (2002). Factors associated with schoolchildren’s general subjective well-being. Health Education Research, 17(2), 155-165. https://doi.org/10.1093/her/17.2.155
- Konu, A., Joronen, K. y Lintonen, T. (2015). Seasonality in school well-being: the case of Finland. Child indicators research, 8, 265-277. https://doi.org/10.1007/s12187-014-9243-9
- Kutsar, D., Soo, K. y Mandel, L.-M. (2019). Schools for well-being? Critical discussions with schoolchildren. International Journal of Emotional education, 11(1), 49- 66. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1213638.pdf
- León-González, F.J. (2011). Bienestar estudiantil: Significados que otorgan estudiantes y profesores [Tesis doctoral]. Universidad de Chile, Santiago de Chile.
- Løhre, A., Lydersen, S. y Vatten, L.J. (2010). School wellbeing among children in grades 1- 10. BMC Public Health, 10, 526. https://doi.org/10.1186/1471-2458-10-526
- Marsollier, C. (2017). Les conditions à l’école. Economie et Management, 162, 38-43. https://ecogest.ac-noumea.nc/spip.php?article40
- Miller, S., Connolly, P. y Maguire, L.K. (2013). Wellbeing, academic buoyancy, and educational achievement in primary school students. International Journal of Educational Research, 62, 239-248. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2013.05.004
- Monreal, M.G. y Guitart, M.E. (2012). Consideraciones educativas de la perspectiva ecológica de Urie Bronferbrenner. Contextos educativos. Revista de Educación, 15, 79- 92. https://doi.org/10.18172/con.656
- Raccanello, D., Vicentini, G., Trifiletti, E. y Burro, R. (2020). A Rasch Analysis of the SchoolRelated Well-Being (SRW) Scale: Measuring Well-Being in the Transition from Primary to Secondary School. International Journal of Environment Research and Public Health, 18(1), 1-23. https://doi.org/10.3390/ijerph18010023
- Rädiker, S. y Kuckartz, U. (2020). Análisis de datos cualitativos con MaxQDA. MaxQDA Press. http://doi.org/10.36192/978-3-948768003
- Ramírez-Casas, L. y Alfaro-Inzunza, J. (2018). Discursos de los niños y niñas acerca de su bienestar en la escuela. Psicoperspectivas, 17(2), 128-138. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol17-issue2-fulltext-11644
- Rebollo-Quintela, N., Losada-Puente, L. y Mendiri, P.(2020). Percepciones familiares acerca del bienestar escolar en la infancia. En G. Gómez García, M. Ramos Navas-Parejo, C. Rodríguez Jiménez y J.C. de la Cruz Campos (Eds.), Teoría y práctica en investigación educativa: una perspectiva internacional (pp.983-995). Dykinson, S.L.
- Ruíz, B.F., Gómez-Vela, M., Fernández, R.P. y Badia, M.C. (2014). Determinantes de la calidad de vida del alumnado de primaria. Revista Iberoamericana de Educación, 66, 1, 59-74. https://doi.org/10.35362/rie660378
- Sabeh, E.N., Verdugo, M.A., Prieto, G. y Contini, N.E. (2009). CVI-CVIP. Cuestionarios de evaluación de la calidad de vida en la infancia. CEPE.
- Simmons, C., Graham, A. y Thomas, N. (2015). Imagining an ideal school for wellbeing: Locating student voice. Journal of Educational Change, 16(2), 129-144. https://doi.org/10.1007/s10833-014-9239-8
- Solís-Cámara R.P., Díaz Romero, M., Del Carpio Ovando, P., Esquivel Flores, E., Acosta González, I. y De Jesús Torres, A. (2007). La contribución del bienestar subjetivo, las expectativas y la crianza maternas en los logros escolares de sus niños y en la valoración de la participación de los padres. Acta Colombiana de Psicología, 10(2), 71-82. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=79810208
- Stover, J.B., Bruno, F.P. y Fernández Liporace, M.M. (2017). Teoría de la Autodeterminación: una revisión teórica. Resumen Introducción Desarrollo. Perspectivas. Psicología: Revista de Psicología y Ciencias Afines, 14(2), 105-115. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=4835/483555396010
- Su, T., Tian, L. y Huebner, E.S. (2019). The reciprocal relations among prosocial behavior, satisfaction of relatedness needs at school, and subjective well-being in school: A threewave cross-lagged study among Chinese elementary school students. Current Psychology, 1, 1-14. https://doi.org/10.1007/s12144-019-00323-9
- Tian, L., Wang, D. y Huebner, E.S. (2015). Development and validation of the Brief Adolescents’ Subjective Well-Being in School Scale (BASWBSS). Social Indicators Research, 120, 615-634. http://doi.org/10.1007/s11205-014-0603-0
- Tobia, V., Greco, A., Steca, P. y Marzocchi, G.M. (2019). Children’s Wellbeing at School: A Multi-dimensional and Multi-informant. Approach. Journal of Happiness Studies, 20(3), 841-861. https://doi.org/10.1007/s10902-018-9974-2
- Torres Fernández, P. (2016). Acerca de los enfoques cuantitativo y cualitativo en la investigación educativa cubana actual. Revista Científico Pedagógica, 2(34), 1-15. https://www.redalyc.org/jatsRepo/4780/478054643001/html/index.html
- Vázquez, C., Hervás, G., Rahona, J. J. y Gómez, D. (2009). Bienestar psicológico y salud: aportaciones desde la psicología positiva. Anuario de Psicología Clínica y de La Salud, 5(1), 15-28. http://institucionales.us.es/apcs/doc/APCS_5_esp_15-28.pdf
- Younes N., Debarbieux E. y Jourdan D. (2011). Le climat scolaire à l’école primaire. Étude de l’influence des variables de milieu sur la perception par les élèves de 6 à 8 ans. International Journal of Violence and School, 12, 112-133.http://www.ijvs.org/files/Revue-12/05-Younes-IJVS-12.pdf
- Watson, D., Clark, L.A. y Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect the PANAS scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54(6), 1.063-1.070. http://dx.doi.org/10.1037/0022- 3514.54.6.1063