El papel de la educación para la prevención de violencias machistasestudio cualitativo en Lamu, Kenia
- Fernández-Quiroga, Ana 1
- Terrón-Caro, Teresa 1
- Cárdenas-Rodríguez, Rocío 1
-
1
Universidad Pablo de Olavide
info
ISSN: 1698-7799, 1698-7802
Year of publication: 2022
Volume: 20
Issue: 2
Pages: 371-398
Type: Article
More publications in: Foro de Educación
Abstract
Each year, 15 million girls continue to marry before reaching the age of majority (UNICEF, 2020a); This is one of the violence´s manifestation and gender inequality that women suffer, with other types of violence such as physical, sexual and economic. In Kenya, the context in which we focus our contribution, 35% of young women under the age of 19 have already had their first child (Kenya National Bureau of Statistics, 2015). Starting from these premises and taking into account that education is a tool to combat gender-based violence («GBV»), the research that we present has as one of its main objectives to analyze the influence of education in the prevention of GBV, especially in the child marriage, as well as economic violence or sexual abuse from the point of view of women and young people of different origins ethnic. To achieve the objectives, we will use a qualitative methodology, using the interview (in depth and semi-structured) with women and key agents as the main instrument for collecting information. The study is contextualized in Lamu, the island of Kenya. In the conclusions we establish that, although educational processes and content must still be reviewed to avoid the transmission of discriminatory gender stereotypes, education is a strategy to delay child marriages, prevent other manifestations of GBV and is conceived as a way to achieve women´s economic independence
Bibliographic References
- Afrikable. (2020). ¿Qué hacemos? Empoderamiento social y económico de la mujer. Recuperado el 16 de agosto de 2020, de http://www.afrikable.org/que-hacemos
- Antolínez, I., García-Cano, M., & Ballesteros, B. (2017). Aproximación al método etnográfico. Investigación social en la práctica educativa (1), pet al. 2-43. doi: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7241
- Asociación Médica Mundial. (2001). Declaración de Helsinki de la Asociación Médica Mundial. Principios éticos para la investigación médica con seres humanos. Boletín de la Organización Mundial de la Salud, 79(4), p. 373.
- Bodelón, E. (2012). Violencia de género y las respuestas de los sistemas penales. Madrid: Ediciones Didot.
- Boletín Oficial del Estado (2018) Ley Orgánica 15/1999 de Protección de Datos de Carácter Personal, España. Recuperado el 30 de octubre de 2020, de: https:// apdcat.gencat.cat/web/.content/01-autoritat/normativa/documentos/960.pdf
- Cabello-Martínez, M. J., & Martínez-Martín, I. (2017). Aportes teóricos de la perspectiva de género en la mejora de la educación de las niñas en África. Educación XX1, 20(1), pp. 163-181. doi: 10.5944/educXX1.17507
- Chhichhia, B. (2020). Gender rights in post-colonial societies: A comparative study of Kenya and India, African Journal of Gender and Women Studies, 5, pp. 001-013. Recuperado el 16 de agosto de 2020, de http://www.awdflibrary.org/ handle/123456789/1006
- Colanzi, I. (2015). (Per)versiones del patriarcado: mujeres y violencia institucional. Derecho y Ciencias Sociales, (Nº 12 Violencias), pp. 217-235.Recuperado 11 de agosto de 2020, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5164617
- Colás, M. P., & Jiménez, R. (2004). El discurso de género en los centros educativos. Revista de Ciencias de la Educación, 197, pp. 69-92. Recuperado el 30 de octubre de 2020, de http://hdl.handle.net/11441/40716
- Del Rincón, D., Arnal, J., Latorre, A., & Sans, A. (1995). Técnicas de investigación en las ciencias sociales. Madrid: Dykinson.
- Díaz, C. (2019). Fortalecer y transversalizar la perspectiva de género en la teoría y la práctica de la investigación en educación. Instituto de investigación en educación (INIE), 1/2019, pp. 1-24. Recuperado el 30 de octubre de 2020, de http://repositorio.inie.ucr.ac.cr/bitstream/123456789/501/1/04.02.03%202556. pdf
- Eyeang, E. (2020). Las educaciones africanas a lo largo de los siglos: una navegación entre varios sistemas educativos. Aula, 26, pp. 199-215, doi: http:// dx.doi.org/10.14201/aula202026199215
- Federation of Women Lawyers Kenya “FIDA” (2019). Protection Against Female Genital Mutilation: A Review of the Implementation of the Children’s Act. Nairobi. Recuperado el 15 de agosto de 2020, de https://www.orchidproject.org/ wp-content/uploads/2019/05/Federation_Women_Lawyers_Kenya_Review_ Childrens_Act_2009.pdf
- Figueroa, N. (2018). Del grito contra los femicidios al diagnóstico de la sociedad patriarcal. In Bussia, U. (Ed.), La cuarta ola (pp. 35-42) Buenos Aires: Oleada. Recuperado el 15 de diciembre de 2020 de https://docplayer.es/159938348-Lacuarta-ola-feminista.html
- García-Redondo, E. (2020). La educación de las niñas desde una perspectiva global. Contextos, reflexiones y experiencias. Aula, 26, pp. 27-40, doi: http:// dx.doi.org/10.14201/aula2020262740
- Harding, S. (2012). ¿Existe un método feminista? In Barta, E. (Comp.), Debates en torno a una metodología feminista. México: PUEG/UAM. Recuperado el 28 de agosto de 2020, de https://nucleodegenerounr.files.wordpress.com/2013/03/ existe-un-metodo-feminista-sandra-harding.pdf
- Heredero de Pedro, C. (2019). Género y coeducación. Madrid: Morata.
- Kenya National Bureau of Statistics “KNBS” (2015). Kenya. Demographic and Health Survey 2014. Recuperado el 19 de agosto de 2020, de https://dhsprogram. com/pubs/pdf/fr308/fr308.pdf
- Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
- Lawoko, S., Dalal, K., Jiayou, L., & Jansson, B. (2007). Social inequalities in intimate partner violence: A study of women in Kenya (2007) Violence and Victims, 22(6), pp. 773-784.
- Mohanty, C. (2008). Bajo los ojos de occidente. In Suárez-Navas, L. & Hernández, A. (Eds.), Descolonizando el Feminismo: Teorías y Prácticas desde los Márgenes (pp. 117-164). Madrid, España: Cátedra.
- Moraga, C. (1988). Carta a amá. In Moraga, C. & Castillo, A. (Ed.). Esta puente, mi espalda. Voces de mujeres tercermundistas en los Estados Unidos (pp. 108- 118). San Francisco: ISM Press
- Moriana, G. (2017). Educación en igualdad de género para prevenir la violencia machista. Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, (12), pp. 267- 286.
- Nkenkana, A. (2015). No African futures without the liberation of women: A decolonial feminist perspective. Africa Development, 40(3), 41-57. Recuperado el 10 de diciembre de 2020, de https://www.ajol.info/index.php/ad/article/view/124751
- OECD (2014). Social Institutions and Gender Index” (SIGI). Kenia. Recuperado el 22 de agosto de 2020, de http://www.oecd.org/development/gender-development/ BrochureSIGI2015-web.pdf
- OECD (2019). Social Institutions and Gender Index” (SIGI). Kenia. Recuperado el 22 de agosto de 2020, de https://www.oecd.org/publications/sigi-2019-globalreport-bc56d212-en.htm
- Ohba, A. (2020) Why Do Some Children Still Leave Primary School Early? Comparing Reasons in Three Regions of Kenya. Africa Education Review, 17(2), pp.33-49, doi: 10.1080/18146627.2018.1505432
- OMS. (2013). Comprender y abordar la violencia contra las mujeres. Mutilación genital femenina. Recuperado el 25 de agosto de 2020, de: http://apps.who.int/ iris/bitstream/10665/98838/1/WHO_RHR_12.41_spa.pdf
- ONU. (1979). Convención para la eliminación de todas las formas de discriminación contra la mujer (CEDAW). 18 de diciembre de 1979. Recuperado el 22 de agosto de 2020, de http://www.un.org/womenwatch/daw/cedaw/text/sconvention.htm
- ONU. (2015). Objetivos de Desarrollo del Milenio. Informe de 2015. PNUD. Recuperado el 8 de agosto de 2020, de https://www.undp.org/content/undp/es/ home/librarypage/mdg/the-millennium-development-goals-report-2015.html
- Oware, P.M. (2020) Informal social protection actors: A focus on women self-help groups in Kenya. International Social Work, 63(5), pp. 612-625, doi: https://doi. org/10.1177/0020872820940013
- Rebollo-Catalán, M. Á., Hornillo, I., & García, R. (2006). El estudio educativo de las emociones: Una aproximación sociocultural. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 7(2), pp. 28-44. Recuperado el 30 de octubre de 2020, de https://www.redalyc.org/pdf/2010/201017296002.pdf
- Rodríguez, R. (2017). Diversidad cultural y perspectiva de género en centros educativos de infantil y primaria. Estudio de caso múltiple en Sevilla y Salta. (Tesis inédita de doctorado). Universidad Pablo de Olavide, Sevilla, España. Recuperada el 22 de marzo de 2020, de https://rio.upo.es/xmlui/bitstream/handle/10433/6926/ rodriguez-casado-tesis-16-17.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Semahegn, A., & Mengistie, B. (2015) Domestic violence against women and associated factors in Ethiopia; systematic review. Reproductive Health, 12(78). doi: https://doi.org/10.1186/s12978-015-0072-1
- Shah, S. (2020) Gender Equality and Situated Constructions: Perspectives of Women Educational Leaders in a Muslim Society, Educational Studies, 56(1), pp.37-53. doi:10.1080/00131946.2019.1607739
- Spivak, G. C. (1998) ¿Puede hablar el sujeto subalterno? Orbis Tertius, 3(6), pp. 175-235. Recuperado el 1 de septiembre de 2020, de http://www.memoria. fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.2732/pr.2732.pdf
- Strauss, A., & Corbin, J. (2002): Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Colección Contus. Colombia: Editorial Universidad de Antioquía. Recuperado el 20 de julio de 2020, de https://diversidadlocal.files.wordpress.com/2012/09/bases-investigacioncualitativa.pdf
- Taylor, S. J., & Bogdan, R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda del significado. Barcelona, España: Paidós.
- Tauli-Corpuz, V. (2015). Report of the Special Rapporteur on the rights of indigenous peoples. (A/HRC/30/41). General Assembly of th United Nations. Recuperado el 12 de julio de 2020, de https://www.undocs.org/A/HRC/30/41
- The National Council for Law Reporting (2010). The Constitution of Kenya. Recuperado el 20 de agosto de 2020, de https://www.wipo.int/edocs/lexdocs/ laws/en/ke/ke019en.pdf
- The National Council for Law Reporting (2011). Prohibition of Female Genital Mutilation Act., (32). Recuperado el 20 de agosto de 2020, de http://kenyalaw. org/kl/fileadmin/pdfdownloads/Acts/ProhibitionofFemaleGenitalMutilationAct_ No32of2011.pdf
- Unión Africana “UA” (2003). Protocol to the African Charter on Human and Peoples’ Rights on the Rights of Women in Africa (Ratificado en 2019). Recuperado de: https://au.int/sites/default/files/treaties/37077-treaty charter_on_rights_of_ women_in_africa.pdf
- UNESCO (2017): Informe de Seguimiento de la Educación en el mundo. Rendir cuentas en el ámbito de la educación. Cumplir nuestros compromisos. Francia. Recuperado el 20 de agosto de 2020, de https://unesdoc.unesco.org/ ark:/48223/pf0000261016
- UNESCO (2020). Lamu Old Town. Recuperado el 1 de septiembre de 2020, de http://whc.unesco.org/pg.cfm?cid=31&id_site=1055
- UNFPA (2020): Impact of the COVID-19 Pandemic on Family Planning and Ending Gender-based Violence, Female Genital Mutilation and Child Marriage. Recuperado el 16 de agosto de 2020, de https://www.unfpa.org/resources/impact-covid-19- pandemic-family-planning-and-ending-gender-based-violence-female-genital
- UNICEF (2017). Kenya 2017 Mid-Year Humanitarian Situation Report. Recuperado el 2 de julio de 2020, de https://www.unicef.org/appeals/files/UNICEF_Kenya_ Mid_Year_Humanitarian_Situation_Report_June_2017.pdf
- UNICEF (2020a). Poner fin al matrimonio infantil es posible. Recuperado el 1 de septiembre de 2020, de https://www.unicef.es/noticia/poner-fin-al-matrimonioinfantil-es-posible
- UNICEF (2020b). Para cada niño, reimaginemos un mundo mejor. Informe Anual de UNICEF 2019: Nueva York: Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. Recuperado el 2 de julio de 2020, de https://www.unicef.org/es/informes/ informe-anual-de-unicef-2019
- Walgwe, E.L., Termini, N., Birungi, H., & Undie, C. (2016). Kenya: Helping adolescent mothers remain in school through strengthened implementation of school re-entry policy. STEP UP Case Study. November 2016. Nairobi: Population Council. Recuperado el 1 de julio de 2020, de https://www.popcouncil.org/ uploads/pdfs/2016STEPUP_AdolMothersKenya.pdf
- Weitzman, A. (2018) Does increasing women´s education reduce their risk of intimate partner violence? Evidence from an education policy reform Criminology, 56(3), pp. 574-607, doi: https://doi.org/10.1111/1745-9125.12181
- Woo, M. (1988). La güera. In Moraga, C. & Castillo, A. (Ed.), Esta puente, mi espalda. Voces de mujeres tercermundistas en los Estados Unidos (19-28). San Francisco: ISM Press
- World Economic Forum “WEF” (2018). The Global Gender Gap Report. Recuperado el 2 de agosto de 2020, de http://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2018. pdf