Estudi de la substitució i suspensió de la pena en justícia juvenilaproximació a la realitat penal juvenil catalana

  1. Jordi Enjunes 1
  2. Txus Morata 1
  1. 1 Facultat d’Educació Social i Treball Social Universitat Ramon Llull
Zeitschrift:
Educació social: Revista d'intervenció sòcioeducativa

ISSN: 2339-6954 1135-085X

Datum der Publikation: 2016

Titel der Ausgabe: Educació social i gènere / Educación social y género

Nummer: 63

Seiten: 115-126

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Educació social: Revista d'intervenció sòcioeducativa

Zusammenfassung

The process of professional support and transition to freedom is a significant part of educational success in social reintegration. The strengthening of community ties and the enhancing of social skills are crucial aspects of the process of social inclusion, especially for minors convicted of serious crimes. In this paper we analyse the application of alternative measures sentence substitution and suspension as effective steps towards preventing the consolidation of subcultural identities and fostering processes of belonging in the community.

Bibliographische Referenzen

  • Almirall, A.; García, M.; Jódar, F. (2011). “La mediación penal juvenil y comunitaria: una alianza necesaria”. Mediaciones Sociales, 9, 165–185.
  • Alonso, I.; Funes, J. (2009). “L’acompanyament social en els recursos socioeducatius”. Educació social: revista d’intervenció sòcioeducativa, 42, 27–45.
  • Beatriz Cruz (2011). “La circunstancia agravante de reincidencia en el derecho penal juvenil”. Revista Estudios Jurídicos, 11.
  • Bender, D.; Lösel, F. (1997). “Protective and risk effects of peer relations and social support on antisocial behaviour in adolescents from multi-problem milieus”. Journal of Adolescence, 20(6), 661–78.
  • Blasco, C.; Fuentes, N.; Pastor, C. (2014). “Aproximació als factors explicatius del desistiment en joves infractors”. Educació social: revista d’intervenció socioeducativa, núm. 58.
  • Cano, M. Á. (2011). “¿Supresión, mantenimiento o reformulación del pensamiento educativo en el derecho penal juvenil?”. Revista Electrónica de Ciencia Penal y Criminología, 13(13).
  • Capdevila, M.; Ferrer, M. (2012). Taxes de reincidència 2011 de justícia juvenil. (CEJFE, Ed.). Barcelona.
  • Carmona, C. (2002). “Algunas observaciones sobre la responsabilidad penal de los menores, a raíz de la Ley 5/2000, de 12 de enero”. Revista Española de Ciencia Penal y Criminología, 4(3).
  • Couso, J. (2010). Sustitución y remisión de sanciones penales de adolescentes. Criterios y límites para las decisiones en sede de control judicial de las sanciones (No. 18/2010). Santiago de Chile.
  • Enjuanes, J.; Camps, E. (2013). A ti, “Centre Educatiu Els Til·lers”, nuestro más sentido homenaje. Un modelo educativo a través de la historia de la justicia juvenil. Revista de Educación Social.
  • Evans-Chase, M.; Zhou, H. (2012). “A Systematic Review of the Juvenile Justice Intervention Literature: What It Can (and Cannot) Tell Us About What Works With Delinquent Youth”. Crime & Delinquency, 60(3), 451–470. García, A. (2005). Negociar el riesgo. (Ariel, Ed.) (primera.). Barcelona.
  • García, E.; García, O.; Benítez, M. J.; Pérez, F. (2011). “Menores reincidentes y no reincidentes en el sistema de justicia juvenil andaluz”. Alternativas. Cuadernos de trabajo Social, 18, 35–55.
  • Hernández, M. V. (2013). “Características cualitativas y cuantitativas de la delincuencia actual de menores”. Revista de Derecho Penal y Criminología, 10(471-492).
  • Kymlicka, W.; Norman, W. (1994). “Return of the Citizen: A survey of recent work on citizenship theory”. Ethics, 104, 257–289.
  • Martí, J.; Cid, J. (2015). “Encarcelamiento, lazos familiares y reincidencia. Explorando los límites del familismo”. Revista Internacional de Sociología, 73(1).
  • Mathur, S.; Clark, H. (2014). Community Engagement for Reentry Success of Youth from Juvenile Justice: Challenges and Opportunities. EDUCATION AND TREATMENT OF CHILDREN, 37(4), 713–734.
  • Morata, T. (2014). “Pedagogía Social Comunitaria: un modelo de intervención socioeducativa integral”. Educació social: revista d’intervenció socioeducativa, (57), 13–32.
  • Núñez Izquierdo, F. (2012). “Tasa de reincidencia de la delincuencia juvenil de Extremadura. Medidas privativas de libertad”. Revista sobre la infan-cia y la adolescencia, (2), 37–67.
  • Pérez, C. (2014). “La justicia juvenil en el derecho internacional”. Derecho y Cambio Social, 37.
  • Planella, J. (2003). “Fonaments per a una pedagogia de l’acompanyament en la praxi de l’educació social”. Revista Catalana de Pedagogia, 2, 13–33.
  • Pratt, T.; Turner, M.; Piquero, A. (2004). “Parental socialization and community context: A longitudinal analysis of the structural sources of low self-control”. Journal of Research in Crime and Delinquency, 41(3), 219–243. Rodríguez, J. (2011). “Conducta antisocial en grupo: una aproximación mediante ecuaciones estructurales”. CENIPEC, 30.
  • Salvador Concepción, R. (2014). La ley reguladora de la responsabilidad penal de los menores: sus ulteriores reformas y su eficacia. La ley penal: revista de derecho penal, procesal y penitenciario. La Ley-Actualidad.
  • San-Juan, C.; Ocáriz, E.; Cuesta, J. L. de la. (2007). “Evaluación de las medidas en medio abierto del Pla de Justicia Juvenil de la Comunidad Autónoma del País Vasco”. Boletín Criminológico, 96.
  • Trilla, J. (2010). “Propuestas conceptuales en torno al debate sobre educación para la ciudadanía”. In ICE-Horsori (Ed.), Entre todos. Compartir la educación para la ciudadanía. (Vol. Propuesta, pp. 77–92). Barcelona.
  • Valverde, J. (2014). Exclusión social. Bases teóricas para a intervención. (Editorial Popular, Ed.). Madrid.