Las intuiciones pedagógicas de Juan Bosco. Una lectura desde la educación social

  1. López Jiménez, Paco 1
  1. 1 Professor de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés Universitat Ramon Llull
Revue:
Educación social: Revista de intervención socioeducativa

ISSN: 1135-8629

Année de publication: 2015

Titre de la publication: 20 años de investigación en educación social

Número: 60

Pages: 102-119

Type: Article

D'autres publications dans: Educación social: Revista de intervención socioeducativa

Résumé

Coinciding with the bicentenary of his birth, we review some of the pedagogical intuitions of Don Bosco, with the intention of demonstrating their validity in a very different social and economic context that has certain similarities to that ofEurope in the nineteenth century, especially as regards the situation of the most vulnerable young people. This review allows us to make proposals that can be transferred to the intervention of educators and social educators in generaland, in particular, in the field of childhood, adolescenceand youth. The importance of the links in the aid relationship, the creative power of the environment and the centrality of the young person and her or his potential, as well as some ofthe educational resources or attitudes that the experience and the pedagogical thinking of Don Bosco offer us, all serve to identify proposals and criteria that may be valid for present-day socioeducational praxis.

Références bibliographiques

  • Arrieta, L.; Moresco, M. (1992). Educar desde el conflicto: chicos que molestan. Madrid: CCS.
  • Attard, F. (Coord.) (2014). La pastoral juvenil salesiana. Cuadro de referencia. Roma: Direzione Generale Opere Don Bosco.
  • Bosco, J. (1884). Carta al Oratorio sobre el espíritu de familia (Carta de Roma).
  • Bosco, J. (2012). Memorias del Oratorio (11ª ed.). Madrid: CCS.
  • Bosco, T. (1980). Don Bosco, una biografía nueva. Madrid: CCS.
  • Centre de Investigacions Sociològiques (CIS) (2004). Estudio núm. 2578. Opiniones y actitudes sobre la familia. Recuperado el 28/3/2015 en http://www.cis.es
  • Costa, M.; López, E. (1996). Manual para el educador social: afrontando situaciones. Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales.
  • Ferreira, S. (2013). Sistema preventivo y oratorio, génesis y reciprocidad. Recuperado el 3/4/2015, en http://www.salesianosuruguay.com.uy
  • Laguna, J. (2011). Hacerse cargo, cargar y encargarse de la realidad. Barcelona: Cristianisme i Justícia.
  • Lenti, A. J. (2010-2012). Don Bosco: historia y carisma (3 vol.). Madrid: CCS.
  • Montull, J. (1994). Chicos de la calle. Madrid: CCS.
  • Nardone, G. (2006). Corrígeme si me equivoco. Barcelona: Herder.
  • Petitclerc, J. M. (2008). “Actualización del sistema preventivo para los jóvenes en situación de exclusión social”. En: En la calle. Revista sobre situaciones de riesgo social, (11), p. 8-12.
  • Salesians de Don Bosco (2003). Constituciones de la Sociedad de San Francisco de Sales. Recuperado el 3/4/2015, en http://www.sdb.org/es/Documentos
  • Save the Children (2011). Agenda de infancia 2012-2015. propuestas de Save the Children para la X legislatura. Madrid: Save the Children España.
  • Segura, M. (2002). Ser persona y relacionarse: habilidades cognitivas y sociales, y crecimiento moral. Madrid: Narcea.
  • Spivack, G.; Shure, M. B. (1974). Social adjustment of young children: a cognitive approach to solving real life problems. San Francisco: Jossey-Bass.
  • UNICEF (2001). Manual de aplicación de la Convención sobre los Derechos del Niño. New York: UNICEF.
  • Vaniestendael, S. (1997). La resiliència o el realisme de l’esperança. Ferit però no vençut. Barcelona: Claret.
  • Vaniestendael, S.; Lecomte, J. (2002). La felicidad es posible. Despertar en niños maltratados la confianza en sí mismos: construir la resiliencia. Barcelona: Gedisa