Treball social comunitari com a base del procés de reinserció en els Centres Penitenciaris

  1. Xavier Escribano
  2. Eva Palasí
Revista:
Pedagogia i Treball Social

ISSN: 2013-9063

Año de publicación: 2018

Volumen: 7

Número: 2

Páginas: 50-69

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Pedagogia i Treball Social

Resumen

La participació dels professionals de l’àmbit social, especialment els professionals del treball social, és essencial a l’hora d’assegurar un procés de canvi efectiu en les persones privades de llibertat. Els treballadors socials han d’assumir un rol central i dinamitzador, en el que s’incorporin les diferents disciplines professionals que formen part dels centres penitenciaris. Aquest treball, eix central en el procés de desisitment de les persones privades de llibertat, té tres línies d’acció diferenciades: en primer lloc, conscientització de la realitat social en la que es troba la persona privada de llibertat, posteriorment, l’organització dels agents i recursos existents per facilitar el procés de reinserció i, en darrer terme, la mobilització dels recursos comunitaris per tal finalitat. El procés de transició a la llibertat passa a ser cabdal en l’èxit penitenciari ja que és on es posa en valor els aprenentatges realitzats i on l’intern, s’enfronta a les situacions que l’han dut a la comissió del fet delictiu. L’article que presentem, sota una metodologia qualitativa en la que es dóna veu als propis agents implicats, posa en valor la importància del treball comunitari en el procés de reinserció i canvi identitari, liderat pels treballadors socials, en el que participen no només els professionals del centre, sinó també les entitats socials, els familiars i els propis interns

Referencias bibliográficas

  • Bruner, J. y Weiser, S. (1995) La invención del yo. La autobiografia y sus formas en Torrance, N. y Olson, D. (coord.) Cultura escrita y oralidad Barcelona: Gedisa
  • Caride, J.A.; Lopez, J.F. (2002) Ocio y voluntariado social: solidaridad cívica y tiempo libre, Bilbao, Documentos de Estudios de Ocio.Universidad de Deusto, nº 21
  • Carmona, M.; Rebollo, O. (2009). Guia operativa d’acció comunitària. Acció Social i Ciutadania. Ajuntament de Barcelona.
  • Cid, J. (2011) El procés de desistiment de les persones empresonades. Obstacvles i suports Barcelona: CEJFE
  • Enjuanes. J., Garcia, F. i Longoria, B. (2014) La Unidad Terapéutica y Educativa del Centro Penitenciario de Villabona, un nuevo modelo penal de reinserción social a Revista Educació Social. Revista d’intervenció socioeducativa vol 57
  • Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. New York: Aldine publishing
  • Laub, J.; Sampson, R. (2001). “Understanding desistance from crime”. En: Crime and Justice, núm. 28 p. 1-69
  • Maruna, S. (2000) Making good: How exconvicts reform and rebuild their lives Washington: American psichological association books
  • Ministerio de Asuntos exteriores y cooperación. Plan Director de la Cooperación Española 2005-2008
  • Minuchin, S. y Fishman C. (2006) Técnicas de Terapia Familiar. Editorial. PAIDOS.
  • Loeber, R. and Le Blanc, M. (1990) “Toward a Developmental Criminology,” Crime and Justice12: 375-473.
  • Rugarcía, A. (1996) Educar en valores. México: Universidad Iberoamericana
  • Stake, R. (1998). Investigación con estudio de casos. (Morata, Ed.). Madrid.
  • Stake, R. E. (1995). The Art of Case Study. (Sage, Ed.). London.
  • Trilla, J. (2010) Propuestas conceptuales para clarificar el debate sobre la educación para la ciudadanía en la escuela en Puig, JM (coord.) Entre todos. Compartir la educación para la ciudadanía Barcelona: ICE-Horsori
  • Vaughan, B. (2007) The internal narrative of desistance en British Journal of Criminology num 47(03) pp 390-404
  • Yin, R. (1984) Investigación sobre estudio de caso. Diseño y métodos. Londres. Editorial SAGE