Aportacions de les entitats de lleure educatiu i centres socioeducatius en el desenvolupament de competències acadèmiques i d’ocupabilitat dels infants i adolescents que hi participen

  1. Maite Marzo Arpón 1
  2. Miguel Ángel Pulido Rodríguez 1
  3. Txus Morata Garcia 1
  4. Eva Palasí Luna 1
  1. 1 Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés- Universitat Ramon Llull
Aldizkaria:
Educació social: Revista d'intervenció sòcioeducativa

ISSN: 2339-6954 1135-085X

Argitalpen urtea: 2019

Zenbakien izenburua: Lleure, acció sociocultural i educació

Zenbakia: 73

Orrialdeak: 117-138

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Educació social: Revista d'intervenció sòcioeducativa

Laburpena

This paper presents the research project “Key competencies developed in educational leisure relevant to school success and improving the employability of young people”, subsidised under the call for proposals launched by the Ministry of Health, Social Services and Equality. The aim of the research was to increase knowledge of the effects that participation at educational leisure spaces and/or open/socio-educational centres has had on young people who, when children and teenagers, took part in these types of projects, as regards educational success and/or the development of employability skills. The methodology used to conduct the study (DEXPLIS) was a mixed (quantitative-qualitative) sequential explanatory analysis. In-depth interviews were conducted with young people who had participated in the facilities, as well as their educators, teachers and employers; and questionnaires were administered to children and young people currently participating. The data was collected simultaneously in four Spanish regions where the study was implemented (Catalonia, Madrid, Balearic Islands and Valencia). The early results from the research have enabled indicators to be designed that generate the initial detection of good practice and, at the same time, guide professionals in those key aspects that they should consider in order to improve their everyday practice.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Alegre, M. A. (2009). Criteris per l’avaluació de les Bones Pràctiques en matèria educativa. Fundació Pi i Sunyer i Diputació de Barcelona.
  • Arnau-Sabatés, L.; Marzo, M. T.; Jariot, M.; Sala-Roca, J. (2014). Learning basic employability competence: a challenge for the active labour insertion of adolescents in residential care in their transition to adulthood.
  • European Journal of Social Work , 17(2), 252-265.
  • Arendale, D. (2017). Best Education Practices. Recuperat de: https://www.arendale.org/best-education practices/
  • Casas, F. (2012). La protecció dels infants i adolescents en situació de risc social i desemparament a Catalunya. Barcelona: UNICEF.
  • Eurostat. (2017). Unemployement statistics. Recuperat de: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Unemployment_statistics
  • Hernández Sampieri, R.; Fernández Collado, C.; Baptista Lucio, M. del P. (2010). Metodología de la investigación (5ed.). Recuperat de: https:// www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacio/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf
  • Hillard, J.; Pollard, E. (1998). Employability: developing a framework for policy analysis. Department for Education and Employment, London. Research Report 85. Recuperat de: https://www.researchgate.net/publication/225083565_Employability_Developing_a_framework_for_policy_analysis
  • Fundació Pere Tarrés (2015). Estudio sobre el tiempo libre educativo. Barcelona: Fundació Pere Tarrés.
  • FUNDIPE. (1999). Informe sobre empleabilidad. Recuperat de: http://www.fundipe.es/archiv/FOLLEMPL_seguro.pdf
  • Montserrat, C.; Casas, F.; Baena, M. (2015). La educación de los niños, niñas y adolescentes en el Sistema de Protección. ¿Un problema o una oportunidad?. Girona: IRQV i Documenta Universitaria.
  • Morata, T.; Burguet, M.; Palasí, E.; Valencia, M. (2016). Guía pedagógica del Programa de Refuerzo Educativo. Barcelona: Editorial Graó.
  • Ordre ECD/65/2015, de 21 de gener, por la qual es descriuen les relacions entre les competències, els continguts i els criteris d’avaluació de l’educació primària, l’educació secundària obligatòria i el batxillerat. BOE núm. 25, dijous 29 de gener de 2015, 6986 a 7003. Recuperat de: https://www.boe.es/boe/dias/2015/01/29/pdfs/BOE-A-2015-738.pdf
  • PACEC. (2011). A study of the IMPACT OF SCOUTING on the UK’s young people, adults and communities. London
  • Simons, H. (2011). El estudio de caso: teoría y práctica . Madrid: Ed. Morata.
  • Stake, R. (1994). Case Study. En N. K. Denzin i Y. S. Lincoln. (Eds.). Handbook of Qualitative Research
  • (p. 239–247). London: Sage.
  • Tamkin, P.; Hillage J. (1999). Employability and Employers: the missing piece on the jigsaw. Brighton: Institute for Employment Studies.
  • Valls, N.; Créixams, C.; Borison, A.; Font, A. (2007).Aprenentatges en l’àmbitassociatiu de l’educació en el lleure. Barcelona: Observatori Català de la Joventut, Secretaria de Joventut de la Generalitat de Catalunya.