Las habilidades sociales en jóvenes en riesgo de exclusión socialLas habilidades sociales en jóvenes en riesgo de exclusión social

  1. Eugenio Torrecilla de las Heras 1
  2. Miguel Melendro Estefanía 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Zeitschrift:
Aula abierta

ISSN: 0210-2773

Datum der Publikation: 2023

Titel der Ausgabe: Perspectivas actuales de investigación en educación y sociedad

Ausgabe: 52

Nummer: 2

Seiten: 175-183

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Aula abierta

Zusammenfassung

The aim of this study has been to categorize, analyze and integrate, in different scenarios, the results of research on the social skills of young people at risk of social exclusion. A systematic review is carried out including papers selected from 8 international databases, with relevance and sufficiency criteria, in the period between January 2016 and March 2021. It consists of 19 quantitative, qualitative and mixed research from 10 countries, whose main source of information is the young people themselves. The association of social skills with psycho-emotional development, training and employability and the establishment of support networks stands out. The results indicate how, through participatory, interactive and digital environments, the development of social skills that favor teamwork, conflict resolution and emotional control is promoted. Based on the scarcity of research carried out from this conceptual approach, the contributions of this study stand out in terms of knowledge about social skills linked to the configuration of personality, social competence, training, employability and socio-educational intervention with young people in social difficulty

Bibliographische Referenzen

  • Alguacil, A. (2017). Revisando el acceso a la vivienda de la juventud española. Inguruak. Revista Vasca de Sociología y Ciencia Política, 62, 95-107. http://dx.doi.org/10.18543/inguruak-62-2017-art06
  • Alonso, E., Santana, L. E., y Feliciano, L. (2018). Trayectorias de empleabilidad de los jóvenes que abandonan el sistema de protección. Educatio Siglo XXI, 36(3), 485-504. http://dx.doi.org/10.6018/j/350101
  • Andrade, R. (2013). Identidad social negativa y exclusión social: Los jornaleros migratorios en Tamaulipas. Revista de Ciencias Sociales, 19(1), 81-91.
  • Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55, 469-480. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.5.469
  • Arnett, J. J. (2016). Does emerging adulthood theory apply across social classes? National data on a persistent question. Emerging adulthood, 4(4), 227-235 https://doi.org/10.1177/2167696815613000
  • Arnett, J. J., Robinson, O., y Lachman, M. E. (2020). Rethinking adult development: Introduction to the special issue. American Psychologist, 75(4), 425-430. http://dx.doi.org/10.1037/amp0000633
  • Barry, M. M., Clarke, A. M., Morreale, S. E., y Field, C. A. (2018). A Review of the Evidence on the Effects of Community-based Programs on Young People’s Social and Emotional Skills Development. Adolescent Research Review, 3(1), 13-27. https://doi.org/10.1007/s40894-017-0055-2
  • Bernal, T., y Melendro, M. (2017). Pedagogía Social e intervención socioeducativa con jóvenes españoles y colombianos egresados del sistema de protección. Revista Trama Interdisciplinar, 8(1), 160-186.
  • Bisquerra, R., y López, E. (2021). La evaluación en la educación emocional: Instrumentos y recursos. Aula Abierta, 50(4), 757-766. https://doi.org/10.17811/rifie.50.4.2021.757-766
  • Bolsoni-Silva, A., y Loureiro, S. (2015). Anxiety and Depression in Brazilian Undergraduate Students: The Role of Sociodemographic Variables, Undergraduate Course Characteristics and Social Skills. British Journal of Applied Science & Technology, 5(3), 297-307. https://doi.org/10.9734/BJAST/2015/13004
  • Brandão, T., Saraiva, L., y Matos, P. M. (2012). O prolongamento da transição para a idade adulta e o conceito de adultez emergente: Especificidades do contexto português e brasileiro. Análise Psicológica, 30(3), 301-313 https://doi.org/10.14417/ap.568
  • Caballo, V. (2018). Manual de Evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. Siglo XXI Editores.
  • Camacho, C., y Camacho, M. (2005). Habilidades sociales en adolescencia: un programa de intervención. Revista Profesional Española de Terapia Cognitivo-Conductual, 3, 1-27.
  • Castillo, S., y Sánchez, M. (2016). Habilidades sociales. Altamar.
  • Castro, L. K., García, C. H., y López, R. E. (2020). Exclusión social, inclusión política y autoestima de jóvenes en pobreza, Monterrey, México. Revista de Ciencias Sociales, XXVI(1), 38-50. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i1.31309
  • Cavieres, H., Ponce, C., y Gómez, J. (2020). Más allá de los ninis: relación entre juventud, exclusión social y trabajo en el chile actual. Chakiñan, 10, 60-72. https://doi.org/10.37135/chk.002.10.04
  • Ceballos, E. M., y Trujillo, E. (2021). Dificultades y apoyos emocionales del alumnado migrante: un estudio de caso en un instituto multicultural. Aula Abierta, 50(4), 767-776. https://doi.org/10.17811/rifie.50.4.2021.767-776
  • Comasòlivas, A., Sala-Roca, J., y Marzo, T.E. (2018). Los recursos residenciales para la transición hacia la vida adulta de los jóvenes tutelados en Cataluña. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 31, 125-137. https://doi.org/10.7179/PSRI_2018.31.10
  • Cuenca, M. E., Campos, G., y Goig, R. M. (2018). El tránsito a la vida adulta de los jóvenes en acogimiento residencial: El rol de la familia. Educación XX1, 21(1), 321-344, https://doi.org/10.5944/educxx1.20201
  • De Miguel, P. (2014). Enseñanza de habilidades de interacción social en niños con riesgo de exclusión. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 1(1), 17-26
  • Dutra-Thomé, L., Pereira, A. S., y Koller, S. H. (2016). O Desafio de Conciliar Trabalho e Escola: Características Sociodemográficas de Jovens Trabalhadores e Não Trabalhadores. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 32(1), 101-109. http://dx.doi.org/10.1590/0102-37722016011944101109
  • Felinto, T. M., Gauer, G., Rocha, G. B., Braun, K. C. R., y Dias, A. C. G. (2020). Eventos de Vida y Construcción de Identidad en la Adultez Emergente. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 20(2), 500-518. http://dx.doi.org/10.12957/epp.2020.52582.
  • Fernández, J.M., y Ortiz, M. M. (2010). Los conflictos. Cómo desarrollar habilidades como mediador. Pirámide.
  • Fernández-Simo, D., y Cid, X. M. (2018). Análisis longitudinal de la transición a la vida adulta de las personas segregadas del sistema de protección a la infancia ya la adolescencia. Bordón. Revista de Pedagogía, 70(2), 25-38 https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.54539
  • Fierro, D., y Moreno, A. (2007) Emerging adulthood in Mexican and Spanish youth. Theories and realities. Journal of Adolescent Research, 22, 476-503 https://doi.org/10.1177/0743558407305774
  • Gismero, E. (2010). Manual de la Escala de Habilidades Sociales (3ª ed.). TEA Ediciones.
  • González De Dios, J., Buñuel, J. C., y Aparicio, M. (2011). Listas guía de comprobación de revisiones sistemáticas y metaanálisis: Declaración PRISMA. Evidencias en Pediatría, 7, 97.
  • Gypen, L., Vanderfaeillie, J., De Maeyer, S., Belenger, L. M., y Van Holen, F. (2017). Outcomes of children who grew up in foster care: Systematic review. Children and Youth Services Review, 76, 74-83. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2017.02.035
  • Holst, I. C., Galicia, Y., Gómez, G., y Degante, A. (2018). Las habilidades sociales y sus diferencias en estudiantes universitarios. VERTIENTES, 20(2), 22-29.
  • Jariot, M., Sala, J., y Arnau, L. (2015). Jóvenes tutelados y transición a la vida independiente: indicadores de éxito. REOP-Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 26(2), 90-103 https://doi.org/10.5944/reop.vol.26.num.2.2015.15218
  • Jurado, P., Olmos, P., y Pérez, A. (2015). Los jóvenes en situación de vulnerabilidad y los programas formativos de transición al mundo del trabajo. Educar, 51(1), 211-224
  • Keijzer, R., Admiraal, W., Van der Rijst, R., y Van Schooten, E. (2020). Vocational identity of at-risk emerging adults and its relationship with individual characteristics. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 20, 375–410. https://doi.org/10.1007/s10775-019-09409-z
  • Lacuesta, A. y Anghel, B. (2020). La población en riesgo de pobreza o exclusión social en España, según la definición del Consejo Europeo. Dirección General de Economía y Estadística Boletín económico. Banco de España.
  • Lavatelli, L., Aisenson, G., y de Marco, M. (2014). La importancia de las redes y apoyos como recursos en la construcción de trayectorias de jóvenes vulnerables. Anuario de Investigaciones, 21(1), 93-103
  • Llinares, L., Córdoba, A.I., Zacarés, J.J., y González-Navarro, P. (2020). Indicadores de empleabilidad: de la inclusión al desarrollo de las carreras laborales. CIRIEC-España, Revista Jurídica de Economía Social y Cooperativa, 36, 365-387. https://doi.org/10.7203/CIRIEC-JUR.36.17016
  • López, M., Santos, I., Bravo, A., y del Valle, J. F. (2013). El proceso de transición a la vida adulta de jóvenes acogidos en el sistema de protección infantil. Anales de psicología, 29(1), 187-196 http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.1.130542
  • Martín, E., y Dávila, L. M. (2008). Redes de apoyo social y adaptación de los menores en acogimiento residencial. Psicothema, 20(2), 229-235
  • Martins, F., Carneiro, A., Campos, L., Mota Ribeiro, L., Negrão, M., Baptista, I., y Matos, R. (2020). The right to a second chance: lessons learned from the experience of early school leavers who returned to education. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 36, 139-152 https://doi.org/10.7179/PSRI_2020.36.09
  • Melendro, M., Campos, G., Rodríguez-Bravo, A.E., y Arroyo Resino, D. (2020) Young People’s Autonomy and Psychological Well-Being in the Transition to Adulthood: A Pathway Analysis. Frontiers in Psychology, 11, 1946. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01946
  • Melendro, M., De-Juanas, A., y Rodríguez, A. (2017). Déficits en la intervención socioeducativa con familias de adolescentes en riesgo de exclusión. Bordón. Revista de Pedagogía, 69(1), 123-138. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.48596
  • Melendro, M., Cruz, L., Iglesias, A., y Montserrat, C. (2014). Estrategias eficaces de intervención socioeducativa con adolescentes en riesgos de exclusión. UNED.
  • Melendro, M., González, A. L., y Rodríguez, A. E. (2013). Estrategias eficaces de intervención socioeducativa con adolescentes en riesgo social. Pedagogía social. Revista interuniversitaria, 22, 105-121. https://doi.org/10.7179/PSRI_2013.22.02
  • Mmusi, F. I., y van Breda, A. D., (2017). Male care-leavers' transfer of social skills from care into independent living in South Africa. Children and Youth Services Review, 81, 350-357 https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2017.08.024
  • Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D. G., y Prisma Group. (2014). Ítems de referencia para publicar revisiones sistemáticas y metaanálisis: la Declaración PRISMA. Revista Española de Nutrición Humana y Dietética, 18(3), 172-181 https://doi.org/10.14306/renhyd.18.3.114
  • Monteiro, S., Tavares, J., y Pereira, A. (2018). Adultez emergente: na fronteira entre a adolescência e a adultez. Revista @mbienteeducação, 2(1), 129-137 https://doi.org/10.26843/v2.n1.2009.545.p129 - 137
  • Morales, F. M. (2017). Relaciones entre afrontamiento del estrés cotidiano, autoconcepto, habilidades sociales e inteligencia emocional. European Journal of Education and Psychology, 11(1), 41-48.
  • Moreno, J. M., García-Baamonde, Mª. E., y Blázquez, M. (2010). Desarrollo y adaptación escolar en niños en acogimiento residencial. Anales de Psicología, 26(1), 189-196
  • Muela, A., Balluerka, N., y Torres, B. (2013). Ajuste social y escolar de jóvenes víctimas de maltrato infantil en situación de acogimiento residencial. Anales de psicología, 29(1), 197-206 https://doi.org/10.6018/analesps.29.1.124941
  • Núñez, M., y Llorent, V. J. (2022). La educación inclusiva y su relación con las competencias socioemocionales y morales del profesorado en la escuela. Aula Abierta, 51(2), 171-180. https://doi.org/10.17811/rifie.52.2.2022.171-180
  • Pereira, A.S., Dutra-Thomé, L., y Koller, S.H. (2016). Habilidades sociais e fatores de risco e proteção na adultez emergente. Psico, 47(4), 268-278. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2016.4.23398
  • Pigott, T. (2019). Overview of systematic review and research synthesis. American Institutes for Research (AIR).
  • Ponciano, E.L.T., y Seidl-de-Moura, M. L. (2017). Narrativas sobre si mesmo e o futuro na adultez emergente: critérios subjetivos e marcadores sociais. Psicologia para América Latina, (29), 128-146.
  • Prieur, A., Jensen, SQ., y Nielsen, VB. (2020). Lacking social skills: A social investment state’s concern for marginalized citizens’ ways of being. Critical Social Policy, 40(4), 608-626. https://doi.org/10.1177/0261018319878130
  • Rascón, Mª T. (2017). La importancia de las redes de apoyo en el proceso resiliente del colectivo inmigrante. DEDICA. Revista De Educação E Humanidades, 11, 61-82 https://doi.org/10.30827/dreh.v0i11.6815
  • Ravenscroft, A., Dellow, J., Brites, M. J., Jorge, A., y Catalão, D. (2018). RadioActive101-Learning through radio, learning for life: An international approach to the inclusion and non-formal learning of socially excluded young people. International Journal of Inclusive Education, 24(9), 997-1018 https://doi.org/10.1080/13603116.2018.1503739
  • Roca, E. (2015). Cómo mejorar tus habilidades sociales. ACDE.
  • Rojo, T., y Dudu, S. (2017). Los “juegos serios” como instrumento de empoderamiento y aprendizaje socio-laboral inclusivo. Revista Fuentes, 19(2), 95-109 http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2017.19.2.07
  • Ruiz, R., y Martínez, N. (2017). Transición a la edad adulta en jóvenes vulnerables. Efectos de una intervención sociocomunitaria en el barrio de Las Remudas, Gran Canaria, España. Enfermería Global, 16(4), 284. https://doi.org/10.6018/eglobal.16.4.255791
  • Sala-Roca, J., Villalba, A., Jariot, M., y Arnau, L. (2012). Socialization process and social support networks of out-of-care youngsters. Children and Youth Services Review, 34, 1015-1023 https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2012.02.002
  • Santana, L. E., Garcés, Y., y Feliciano, L. (2018). Incidencia del entorno en el desarrollo de habilidades sociales en adolescentes en riesgo de exclusión. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, 20, 7-22. https://doi.org/10.17561/reid.n20.1
  • Santana, L.E., Alonso, E., y Feliciano, L. (2016). Trayectorias laborales y competencias de empleabilidad de jóvenes nacionales e inmigrantes en riesgo de exclusión social. Revista Complutense de Educación, 29(2), 355-369 https://doi.org/10.5209/RCED.52444
  • Saravia, H. M. (2017). Habilidades para la vida y agresividad en adolescentes infractores recluidos en un centro de rehabilitación de lima. Acta Psicológica Peruana, 2(1), 66-90.
  • Saucedo, L. K., García, C. H., y López, R. E. (2020). Exclusión social, inclusión política y autoestima de jóvenes en pobreza, Monterrey, México. Revista de Ciencias Sociales, 26(1), 38-50.
  • Stein, M. (2005). Young people aging out of care: The poverty of theory. Children and Youth Services Review, 28(4), https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2005.05.005
  • Tárraga, R., Chisvert, M.J., García, J., y Ros, A. (2022). Escuelas de Segunda Oportunidad: una propuesta curricular dirigida a la reconstrucción personal, al retorno educativo y la inserción profesional. Aula Abierta, 51(3), 265-273. https://doi.org/10.17811/rifie.51.3.2022.265-273
  • Teyes, R., Rincón, D., y Ventura, J., (2019). Competencias emocionales en jóvenes con factores de riesgo psicosocial. Alternancia-Revista de Educación e Investigación, 1(1), 24-31. https://doi.org/10.33996/alternancia.v1i1.60
  • Van-Der Hofstadt, C. J. (2022). El libro de las Habilidades de Comunicación. Ediciones Díaz de Santos.
  • Vázquez, M. J., y Barrera, E. (2017). Las prácticas de empresa para la inserción sociolaboral de jóvenes con fracaso escolar. Anduli, 16, 157-174, https://doi.org/10.12795/anduli.2017.i16.09
  • Villardón, L., Flores, L., Yáñez, L., y García, R. (2020). Best Practices in the Development of Transversal Competences among Youths in Vulnerable Situations. Education Science, 10(9), 230. https://doi.org/10.3390/educsci10090230
  • Yela, A., Castaño, R., y García, C. (2020). Labour integration of young people at risk of social exclusion through the development of key competencies. Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 34(1), 2651-2668. https://doi.org/10.1080/1331677X.2020.1836991