Riborquestra, basket beat y espacio mestizotres buenas prácticas de arte comunitario que trabajan desde la participación, el empoderamiento, la identidad y la creatividad
- Serra Sangüesa, Laia
- Alonso Martínez, Héctor
- Paczkowski, Maria
- Aragay Borràs, Josep Maria
- Morata Garcia, Txus
ISSN: 2500-5766, 0123-9813
Año de publicación: 2016
Título del ejemplar: BÚSQUEDA
Volumen: 3
Número: 17
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista Búsqueda
Resumen
The present article proposes to reflect on three practices in which art, education and social action are especially present: Riborquestra, Basket beat and Espacio mestizo. The main objective is to formulate a reflective discourse that helps to construct a transferable view of the community artistic process of these practices. Starting from a theoretical construction on the themes participation, identity, creativity and community empowerment, the three practices that are the subject of study that are characterized by applying participatory methodologies and community cultural development are analyzed and put into dialogue. The present text incorporates its mentor-authors as part of the reflexive and narrative action.
Referencias bibliográficas
- Adams, D., & Goldbard, A. (2005). Creative community: The art of cultural development. Lulu. com.
- Álvarez-Gayou, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. México, DF: Paidós educador.
- Andrade, Elaine N. (1996). Movimento negro juvenil: um estudo de caso sobre jovens rappers de São Bernardo do Campo. Dissertation from Universidade de São Paulo: Faculdade de Educação.
- Baltà, J., & García, E. (2016). Nuevos entornos de creación e intervención: Informe-diagnóstico de las artes escénicas aplicadas.
- Belfiore, E., & Bennett, O. (2008). The social impact of the arts. Hampshire: Palgrave Macmillan.
- Brah, A. (2011). Cartografías de la diáspora: Identidades en cuestión. Madrid: Traficantes de sueños
- Canales, M., & Peinado, A. (1994). Grupo de discusión. Revista de Sociología, Universidad de Chile, 9, 107-119.
- Casacuberta, D; Rubio, N; Serra, Laia; (2011). Acción cultural y desarrollo comunitario. Barcelona: Graó.
- Duxbury, N., & Gillette, E. (2007). Culture as a key dimension of sustainability: Exploring concepts, themes, and models. Centre of expertise on culture and communities.
- Freire, Paulo. (1999) Pedagogía de la esperanza: un reencuentro con la pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI.
- Paulo, F. (1970). Pedagogía del oprimido. Capítulo I. Siglo XXI editores. Pág, 45. García Roca, J. (2004). Políticas y programas de participación social. Madrid: Síntesis.
- Gershon, D., & Straub, G. (1989). Empowerment: The art of creating your life as you want it. Delta.
- Gervilla, A. (1992). Dinamizar y educar. Metodologías propuestas por la reforma: LOGSE. Giroux, Henry H. (1990). Los profesores como intelectuales. Madrid: Paidós Goldbard, A. (2006). New creative community: The art of cultural development. New Village Press.
- Moreno González, A. (2013). La cultura como agente de cambio social en el desarrollo comunitario. Arte, individuo y sociedad, 25(1), 95-110.
- Hess, J. S.; Straub, D. M. (2011). “Brief report: preliminary findings from a pilot health care transition education intervention for adolescents and young adults with special health care needs”. En: Journal of pediatric psychology, 36(2), 172-178.
- Hawkes, J. (2001). The fourth pillar of sustainability. Culture’s essential role in public planning.
- Hernández Hernández, F. (2008). La investigación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación. Educatio Siglo XXI, 26, 85–118. Retrieved from http://digitum.um.es/jspui/handle/10201/26832 Higgins, L.; (2012) Community music. In theory and practice. Oxford University Press.
- Holden, J. (2004). Creating cultural value: how culture has become a tool of government policy. Demos.
- Holden, J. (2007). Publicly-funded culture and the creative industries.
- Holden, J. (2008). Democratic culture: Opening up the arts to everyone. Demos. Huidobro Salas, T. (2004). Una definición de la creatividad a través del estudio de 24 autores seleccionados.
- Ibáñez, J. (2003). Más allá de la sociología. El grupo de discusión: teoría y crítica. KEA. (2009). The impact of culture on creativity. Labonte, R. (1994). Health promotion and empowerment: reflections on professional practice. Health education & behavior, 21(2), 253-268.
- Martínez, H. A., & Barba, J. J. (2013). El grafiti en educación de calle para el fomento de la autoestima, las relaciones sociales y la promoción social: el caso de Espacio mestizo. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 16(3), 49-60.
- Morata, M.J. (2009) De la animación sociocultural al desarrollo comunitario: su incidencia en el ocio (Tesi doctoral inédita). Departament de Teoria i Història de l’Educació). Barcelona: Universitat de Barcelona
- Novella, A., & Trilla, J. (2001). Educación y participación social de la infancia. Revista Iberoamericana de Educación.
- Pardue, Derek (2007). Hip Hop as pedagogy: A look into “Heaven” and “Soul” in São Paulo, Brazil. Anthropological quarterly, 80(3) 673-709.
- Salas, T. H., & Marquéz, J. G. (2002). Una definición de la creatividad a través del estudio de 24 autores seleccionados. Universidad Complutense de Madrid. Seller, E. P. (2009). Participación ciudadana y gestión de las políticas sociales municipales (Vol. 10). Editum.
- Subirats, J., Barbieri Muttis, N., Partal, A., Fina, X., & Merino, E. (2008). El retorn social de les polítiques cultural.
- Zimmerman, M. A. (1995). Psychological empowerment: Issues and illustrations. American journal of community psychology, 23(5), 581-599.
- Zimmerman, M. A. (2000). Empowerment theory. In handbook of community psychology (pp. 43-63). Springer US.