Evaluación del Programa CUANTRIX en escuelas públicas de educación básica de la Ciudad de México (2019-2022)

  1. Isabel Solana Domínguez
  2. Mario Martín Bris
  3. Rosa María Esteban Moreno
Journal:
Revista Iberoamericana de Educación

ISSN: 1681-5653 1022-6508

Year of publication: 2023

Issue Title: La educación multi, inter y transdisciplinar en la formación a lo largo de la vida

Volume: 92

Issue: 1

Pages: 155-185

Type: Article

DOI: 10.35362/RIE9215778 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Iberoamericana de Educación

Abstract

Due to the success of the CUANTRIX program, on the development of computational thinking, logical-mathematical thinking, and programming, the Federal Education Authority of Mexico City (AEFCM) decided to incorporate it in 2019 to its public schools. To do so, it relied on Televisa Foundation and its partners for its implementation in primary and secondary education during the period 2019-2022. This article presents the results, with more than 2000 subjects in relation to the theoretical-methodological proposal of the training, the efficiency of the implementation processes and the impact of the program in schools during the referred period. The participants give visibility to the strengths of the program and the areas of improvement necessary for its scalability.

Bibliographic References

  • Adell, J. S., Llopis, M. A. N., Esteve, M. F. M., y Valdeolivas, N. M. G. (2019). El debate sobre el pensamiento computacional en educación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), pp. 171-186. http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.1.22303 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.22.1.22303
  • Arancibia, M.L., Cabero, J. y Marún, V. (2020). Creencias sobre la enseñanza y uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en docentes de educación superior. Formación universitaria, 13(3), 80-100. https://doi.org/10.4067/s0718-50062020000300089 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000300089
  • CUANTRIX. (2021). Web oficial de CUANTRIX. https://CUANTRIX.mx/
  • Ferrada-Bustamante, V., González-Oro, N., Ibarra-Caroca, M., Ried-Donaire, A., Vergara-Correa, D. y Castillo-Retamal, F. (2021). Formación docente en TIC y su evidencia en tiempos de COVID-19. Revista Saberes Educativos, (6), 144-168. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.60715 DOI: https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.60715
  • Fundación Televisa. (2021). Fundamentación de CUANTRIX: pensamiento computacional y programación.
  • ISTE. (2022). Estándares ISTE de la competencia digital. https://www.iste.org/es/iste-standards
  • Ley General de Educación. (2019). Nueva Ley publicada en el Diario Oficial de la Federación el 30 de septiembre de 2019. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGE.pdf
  • MAXQDA. (2022). Web oficial de MAXQDA. https://es.maxqda.com/
  • Miranda, L.F. y Sánchez, M. A. (2018). Repensar la evaluación para la mejora educativa. Resultados de México en PISA 2018. Mejoredu. https://bit.ly/43H5J2s
  • Ruiz del Hoyo, E., Quiñonez, S. H. y Reyes, W. R. (2021). Competencia digital del docente de nivel secundaria: El caso de una escuela pública de Yucatán. Revista Publicando, 8(28), 92-98. https://doi.org/10.51528/rp.vol8.id2160 DOI: https://doi.org/10.51528/rp.vol8.id2160
  • SCT. (2019) Marco de Habilidades Digitales. Secretaría de Comunicaciones y Transportes. https://bit.ly/3qOWOgY
  • SEP. (2020). Estadísticas e indicadores de evaluación del curso 2020-2021. Secretaría de Educación Pública, México. https://bit.ly/3COw9Uh
  • SEP. (2019a). La Nueva Escuela Mexicana: Principios y orientaciones pedagógicas. Secretaría de Educación Pública, México. http://cetis22.edu.mx/assets/pdf_pedagogicas_nem.pdf
  • SEP. (2019b). La Nueva Escuela Mexicana principios y orientaciones pedagógicas. Subsecretaría Educación Media Superior. Secretaría de Educación Pública, México. https://bit.ly/43HqUS2
  • SEP. (2017). Planes y programas de estudio para la educación básica. Secretaría de Educación Pública, México. https://bit.ly/3NyWRXa
  • SEP-UNETE. (2022). Informe técnico final 2021. Secretaría de Educación Pública y Fundación UNETE.
  • SEP-UNETE. (2021). Informe técnico final 2020. Secretaría de Educación Pública y Fundación UNETE.
  • SEP-UNETE .(2020). Informe técnico final 2019. Secretaría de Educación Pública y Fundación UNETE.
  • UNESCO. (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC. https://bit.ly/3qPeY1L
  • Valverde, J., Fernández, M. R. y Garrido, M. del C. (2015). El pensamiento computacional y las nuevas ecologías del aprendizaje. Revista de Educación a Distancia (RED), (46). Recuperado a partir de https://revistas.um.es/red/article/view/240311
  • Vázquez, E. A., Bottamedi, J. y Brizuela, M. L. (2019). Pensamiento computacional en el aula: el desafío en los sistemas educativos de Latinoamérica. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (7). https://doi.org/10.6018/riite.397901