Materiales para una historia de la Pedagogía Social y la Educación Social en España

  1. Ortega Esteban, José 1
  2. Úcar, Xavier 2
  3. Pérez de Guzmán, Victoria 3
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  2. 2 Universitat Autònoma de Barcelona
    info

    Universitat Autònoma de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/052g8jq94

  3. 3 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Revista:
Sarmiento: Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación

ISSN: 1138-5863 2659-9589

Ano de publicación: 2023

Título do exemplar: Historias da Educación Social no contexto iberoamericano

Volume: 27

Páxinas: 27-49

Tipo: Artigo

DOI: 10.17979/SRGPHE.2023.27.0.10106 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Sarmiento: Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

Aínda non se escribiu unha historia exhaustiva da pedagoxía social en España. O que existen son numerosos relatos que describen e interpretan feitos, autorías, enfoques e sucesos relacionados coa orixe e construción da disciplina, a pedagoxía social e co desenvolvemento da profesión, a educación social. O obxectivo deste texto é o contribuír con novos datos a ese gran relato histórico sobre a historia da pedagoxía/educación social que está por escribir. A primeira parte presenta as influencias europeas que chegan a España no século XX. As dous seguintes, escritas polo profesor Ortega en primeira persoa, narran como viviu e participou na construción e desenvolvemento da pedagoxía/educación social en España e o proceso seguido para tentar ter unha área de coñecimento específica da pedagoxía social en España. A cuarta focalízase no proceso de profesionalización da educación social.  

Referencias bibliográficas

  • Bas Peña, Encarna, Campillo Díaz, Margarita y Sáez Carreras, Juan. La educación social, universidad, estado y profesión. Barcelona: Laertes, 2010.
  • Caride, José Antonio. Las fronteras de la pedagogía social. Perspectivas científica e histórica. Barcelona: Gedisa, 2005.
  • Caride, José Antonio. “La pedagogía social ante el proceso de convergencia europea de la educación superior”. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Tercera Época 14 (2007): 11-33.
  • Chamseddine Habib Allah, Mohamed. “Aproximación histórica a una de las profesiones sociales: la Educación Social”. RES, Revista de Educación Social 17 (2013): 1-13.
  • Delgado, Paulo, Luísa, Cláudia, Marques, Jose Carlos, Dias Teixeira, Leonor, Ramos Novo, y Pinto, Rui Pedro. “A formação de educadores sociais em Portugal”: Mesa-Redonda sobre “Temas e contextos de Educaçao Social em Portugal”. En A. M. Vieira, R. Vieira. y J. C. Marques, (orgs.). Temas e contextos de Pedagogia-Educação Social. 25-57. Lisboa: Edições Afrontamento, 2021.
  • Fermoso, Paciano. Historia de la pedagogía social en España. Valencia: Nau Llibres, 2003.
  • García Roca, Joaquin. “Memorias silenciadas en la construcción de los servicios sociales”. Cuadernos de trabajo social, 19 (2006): 197-212.
  • Luzuriaga, Lorenzo. La pedagogía social como programa político, Obras completas, I, Alianza Editorial-Revista de Occidente: Madrid, 506-520
  • Luzuriaga, Lorenzo. Pedagogía Social y Política. Losada: Buenos Aires. 1954.
  • Melendro, Miguel, De-Juanas Oliva, Angel y Rodríguez Bravo, Ana-Eva. Pedagogía Social. Retos y escenarios para la acción socioeducativa. Madrid: UNED, 2018.
  • Menacho Vega, Lourdes. “Historia del movimiento profesional en Andalucía: de APESA a COPESA, de asociación profesional a colegio profesional”. En D. Mayor Paredes, D. Rodríguez Martínez y J.S. Fernández Prados (coord.). Historias de la Educación Social en Almería. 30 años de experiencias de una profesión. 94-120. Universidad de Almería. Colección Humanidades, nº 66, 2018.
  • Natorp, Paul. Pedagogía Social. Teoría de la educación de la voluntad sobre la base de la comunidad. Madrid: Ediciones de la Lectura. 1915.
  • Ortega Esteban, José, Caride Gómez, José Antonio. y Úcar Martínez, Xavier. “La Pedagogía Social en la formación-profesionalización de los educadores y las educadoras sociales, o de cuando el pasado construye futuros”. RES. Revista de Educación Social. 17 (2013): 1-24.
  • Ortega, José, y Caride, José Antonio. “From Germany to Spain: Origins and transitions of Social Pedagogy through 20th Century Europe”. En J. Kornbeck y X. Úcar (Eds.), Latin American Social Pedagogy: relaying concepts, values and methods between Europe and the Americas. 7-24. Goteborg: EVH/Academicpress GmbH, 2015.
  • Ortega, José. “Pedagogía social y pedagogía escolar: La educación social en la escuela”. Revista de Educación, 336 (2005): 111-127.
  • Ortega, José. (Coord.) Pedagogía social especializada. Madrid: Ariel Educación, 1999.
  • Ortega, José. “Editorial”, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 27(2016): 7-13.
  • Ortega y Gasset, José. “La pedagogía Social como programa político”. Boletin de la I.L.E., 40 (1916): 257-268.
  • Pérez de Guzmán, Victoria. “Aportaciones innovadoras de la Pedagogía Social”. En M. L. Sarrate Capdevila y M. A. Hernando Sanz (Eds). Intervención en pedagogía social: espacios y metodologías. 15-36. Madrid: UNED, 2009.
  • Pérez de Guzmán, Victoria y Terrón Caro, Teresa. “Educación para la ciudadanía mundial. Una mirada clave para el desarrollo”. En V. Pérez de Guzmán y T. Terrón Caro (Eds.). Educar para construir sociedades más inclusivas. 13-28. Madrid: Narcea Ediciones, 2021.
  • Pérez Serrano, Gloria. Pedagogía social-educación social. Construcción científica e intervención práctica. Madrid: Narcea, 2003.
  • Petrus, Antoni. Pedagogía Social. Barcelona: Ariel. 1997.
  • Quintana, Jose María. Pedagogía social. Madrid: Dykinson, 1984.
  • Riera Romaní, Jordi. Concepto, formación y profesionalización de: el educador social, el trabajador social y el pedagogo social. Valencia: Nau Llibres, 1998.
  • Ruíz Román, Cristobal y Herrera Pastor, David. “Presentación del monográfico. Resiliencia y educación en los márgenes de la sociedad”. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 41 (2022): 9-12.
  • Ruiz, Cándido (Coord.). Educación social. Viejos usos y nuevos retos. Universitat de València, 2003.
  • Sáez, Juan. “La construcción de la pedagogía social: algunas vías de aproximación” En A. Petrus (Coord.) Pedagogía social. 40-68. Madrid: Ariel educación, 1997.
  • Sáez Carreras, Juan. “La profesionalización de los educadores sociales: construcción de un modelo teórico para su estudio”. Revista de Educación, 336 (2005):129-139.
  • Sáez, Juan (Coord.). Pedagogía social. Madrid: Pearson Prentice Hall, 2007.
  • Tejedor Mardomingo, Mari Cruz. “La educación social ante los retos de la diversidad cultural en el sistema educativo”. En J. A. Valero Matas y M. C. Tejedor Mardomingo (coord.). La educación social ante los nuevos retos de la inmigración y los servicios sociales. 35-48 Valladolid: Universidad de Valladolid, 2008.
  • Tiana Ferrer, Alejandro, Somoza Rodriguez, Miguel y Badanelli Rubio, Ana María (eds.). Historia de la educación social. Madrid: UNED, 2003.
  • Torío, Susana. “La pedagogía social en España”. En J.C. De Sousa Neto, R. Da Silva, y R. Moura, Pedagogia social. 95-109. Sao Paulo: Expressão & Arte Editora, 2009.
  • Úcar, Xavier. “Actualidad de la profesión de educador social”. Letras de Deusto, 31 (91) (2001): 69-80.
  • Úcar, Xavier. “Social pedagogy: beyond disciplinary traditions and cultural contexts?” En Social Pedagogy for the entire human lifespan. Vol I. Eds. J. Kornbeck & N. Rosendal Jensen (Eds.), 125-156. Goteborg: Europäischer Hochschulverlag GmbH & Co. KG, 2011.
  • Úcar, Xavier. “Exploring different perspectives of Social Pedagogy: towards a complex and integrated approach”. Education Policy Analysis Archives, 21 (2013):1-36.
  • Úcar, Xavier. “Social pedagogy, social education and social work in Spain: Convergent paths”. International Journal of Social Pedagogy, 10(1) (2021): 1-17.
  • Vega Díaz, Cristina y De Ocaña, Jose Manuel. “Construir un nuevo perfil de la educación social. Una propuesta para revisar su formación y sus competencias iniciales”. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 78, (2021): 153-172.
  • Viana-Orta, Maria Isabel, Senent, Joan María y Camacho, George. “La titulación de Educación Social en España. Análisis comparado de algunas de sus características”. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 73, (2019): 157-172.
  • Vilar, Jesús. “Elementos de reflexión para el futuro próximo de la educación social”. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 70 (2018): 17-38.