Creatividad como medida cognitiva en jóvenes con discapacidad intelectual

  1. Mampaso Desbrow, Joanne 1
  2. López Rioboo Moreno, Elena
  3. María García Pérez Calabuig
  1. 1 Universidad Camilo José Cela
    info

    Universidad Camilo José Cela

    Villanueva de la Cañada, España

    ROR https://ror.org/03f6h9044

Revista:
Revista de estilos de aprendizaje = Journal of Learning Styles

ISSN: 2332-8533 1988-8996

Any de publicació: 2022

Títol de l'exemplar: Estilos de Aprendizaje y Estilos de Enseñanza. Propuestas pedagógicas para la transformación de la educación

Volum: 15

Número: 1

Pàgines: 35-46

Tipus: Article

DOI: 10.55777/REA.V15IESPECIAL II.4676 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Revista de estilos de aprendizaje = Journal of Learning Styles

Resum

Attention to diversity and inclusive education must be able to take on the same challenges of the 21st century, which involves incorporating into the teaching-learning process the development of competences that enable them to adapt to change. Nowadays, creativity is considered as part of the development of divergent thinking and problem solving, areas of special difficulty for people with intellectual disabilities. For this reason, the aim of the research is to evaluate, in young people with intellectual disabilities, their creative capacity as a cognitive measure, through the standardised CREA test. To this end, 91 participants between the ages of 11 years 11 months and 28 years of chronological age took part in the study. The participants who took the CREA test had a mean percentile score of 34.62 on the 6-11 years scale. The mean total score decreased to 20.11 in the 12 to 16 years age range. The data invite us to reinforce, within educational praxis, the cognitive processes associated with creativity such as decision-making and problem-solving from pre-university ages as fundamental steps to improve creativity as a cognitive measure.

Referències bibliogràfiques

  • Alarcón-Leiva, J. & Sepúlveda-Dote, M. (2014). La conducta adaptativa como criterio diagnóstico de discapacidad intelectual en estudiantes de Chile. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 12 (1), 187-199. DOI:10.11600/1692715x.12110091713
  • Alegría, J. (2003). La educación nacional e incidencia de la globalización en las tendencias educativas mundiales. Revista Realidad y Reflexión, 38, 55-66. https://hdl.handle.net/11592/8383
  • Alonso, D. (2016). El desarrollo de la autodeterminación a través del proceso creativo de las personas con discapacidad intelectual. ARTSEDUCA, 15, 70-95.
  • American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th. Edition (DSM-5). American Psychiatric Association http://www.hakjisa.co.kr/common_file/bbs_DSM-5_Update_October2018_NewMaster.pdf
  • Arráez, T. (2020). Psicología de los procesos cognitivos y la resolución de problemas en educandos con discapacidad intelectual y del desarrollo. REPSI - Revista Ecuatoriana de Psicología, 3 (5), 46-59. DOI: https://doi.org/10.33996/repsi.v3i5.32
  • Barcia, M. (2006). Evaluar la creatividad en la educación primaria. En Comprender y evaluar la creatividad, Vol. 2. Aljibe.
  • Benedek, M., Jauk E., Sommer, M., Arendasy, M. & Neubauer, A.C. (2014). Intelligence, creativity, and cognitive control: The common and differential involvement of executive functions in intelligence and creativity. Intelligence, 46, 73-83. DOI: 10.1016/j.intell.2014.05.007
  • Bermejo García, R., Ferrando Prieto, M. M., Sainz Gómez, M., Soto Martínez, G. & Ruiz Melero, M. J. (2014). Procesos Cognitivos de la Creatividad en Estudiantes Universitarios. Educatio Siglo XXI, 32, 41–58. https://doi.org/10.6018/j/202151
  • Carrascal, S. & Solera, E. (2014). Creatividad y desarrollo cognitivo en personas mayores Arte, Individuo y Sociedad, 26 (1), 9-19. https://www.redalyc.org/pdf/5135/513551290001.pdf
  • Corbalán, F.J, Martínez, F., Donolo, D., Alonso, C., Tejerina, M. & Limiñana, R. M. (2003). CREA: inteligencia creativa. Tea ediciones.
  • Eisner, E. (2002). The arts and the creation of mind. Yale University Pres
  • Giúdice, M.M. (2013). Educación, discapacidad y el desarrollo de la creatividad. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 5 (1), 90–102.
  • Guilford, J.P. (1967). Creativity: yesterday today and tomorrow. Journal of Creative Behavior, 1, 3-14. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1967.tb00002.x
  • Guilford, J. P. (1959). Structure of intellect. Psychological Bulletin, 53, 267-293.
  • Hervás Avilés, R. M. (2008). Identificación de variables que influyen en los estilos de aprendizaje. Claves para conocer cómo aprenden los estudiantes. Revista De Estilos De Aprendizaje, 1(1).). https://doi.org/10.55777/rea.v1i1.868
  • López Quintás, A. (2021). La Manipulación al Descubierto: Cómo Salvar Nuestra Creatividad y Nuestros Valores. Colección Fundación López Quintás.
  • López Quintás, A. (2002). Inteligencia creativa: el descubrimiento personal de los valores. Biblioteca Autores Cristianos.
  • Krumm, G. L., Arán Filippetti, V., & Kimel, E. (2020). Funciones ejecutivas en niños escolarizados con alta y baja creatividad. Psicogente, 23(44), 1-19. https://doi.org/10.17081/psico.23.44.3493
  • Mampaso Desbrow, J., & Carrascal Domínguez, S. (2020). El espacio como elemento facilitador del aprendizaje y de atención a la diversidad. Revista De Estilos De Aprendizaje, 13(25), 1–3. https://doi.org/10.55777/rea.v13i25.2092
  • Matamoros Suárez M. C. (2013). Educación en y para la diversidad. Y estilos de aprendizaje. Revista De Estilos De Aprendizaje, 6(12). https://doi.org/10.55777/rea.v6i12.988
  • Mednick, S.A. (1968). The remote associates test. Journal Creative Behavior, 3 (2), 213-214.
  • Méndez Sánchez, M. & Ghitis Jaramillo, T. A. (2015). La creatividad: Un proceso cognitivo, pilar de la educación. Estudios pedagógicos, 41(2). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052015000200009
  • Naciones Unidas. (ONU). (2006). Convención internacional amplia e integral para la protección y promoción de los derechos y la dignidad de las personas con discapacidad. Informe Asamblea General. A/AC.265/2006/4. https://www.dpi.org.
  • OCDE (2015). Panorama de la Educación 2015: Indicadores de la OCDE. Publicaciones de la OCDE.
  • Palacios, Y. (2010). Educación emocional y creatividad en la I y II etapa de Educación Básica. Revista de Investigación, 34, 249-270. https://www.redalyc.org/pdf/3761/376140386012.pdf
  • Pastor Ivars, M. & Llamas Pachecho, R. (2011). Arte contemporáneo como expresión de la discapacidad. ARCHE, 6-7, 405-412. http://hdl.handle.net/10251/34474
  • Pérez Sánchez, L. & Cabezas Gómez, D. (2007). Programa de entrenamiento en solución de problemas prácticos aplicado a personas con discapacidad intelectual. Psicothema, 19, (4), 578-584. https://sid-inico.usal.es/idocs/F8/ART11147/programa_de_entrenamiento_soluci%c3%b3n_problemas.pdf
  • Schalock, R., Lukasson, R. & Tassé, M.J. (2021). Definición, diagnóstico, clasificación y planificación de apoyos para personas con discapacidad intelectual: un consenso emergente. Siglo Cero, 52 (3), 29-36. DOI: https://doi.org/10.14201/scero20215232936
  • Talavera, M., Hurtado, A., Cantó, J., & Martín, D. (2015). Valoración de la creatividad grupal y barreras del pensamiento creativo en universitarios. Revista De Estilos De Aprendizaje, 8 (15). https://doi.org/10.55777/rea.v8i15.1028
  • Thompson, J. R., Wehmeyer, M. L., Hughes, C., Shogren, K. A., Palmer, S. B. & Seo, H. (2014). The Supports Intensity Scale–Children’s Version: Preliminary Reliability and Validity. Inclusion, 2 (2), 140-149. https:// doi.org/10.1352/2326-6988-2.2.140
  • Torrance, E.P. (1990). Pruebas de Torrance de Pensamiento Creativo. Manual para puntuación e interpretación de resultados. Verbal, Formas A y B. Scholastic Testing Service.
  • Zomeño Martínez, A., Verdugo-Perona, J.J. & Solaz-Portolés, J.J. (2019). Creatividad y resolución de problemas en la educación secundaria: una primera aproximación. Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales. https://www.eumed.net/rev/cccss/2019/04/creatividad-resolucion-problemas.html//hdl.handle.net/20.500.11763/cccss1904creatividad-resolucion-problemas