Personalised education in current pedagogical renewal centers

  1. María del Carmen Romero García 1
  2. Francisco Javier Pericacho Gómez 2
  3. Olga Buzón-García 3
  4. Jordi Feu Geus 4
  1. 1 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

  2. 2 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

  3. 3 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

  4. 4 Universitat de Girona
    info

    Universitat de Girona

    Girona, España

    ROR https://ror.org/01xdxns91

Revista:
JOTSE

ISSN: 2013-6374

Ano de publicación: 2024

Título do exemplar: Towards a sustainable school culture

Volume: 14

Número: 3

Páxinas: 781-797

Tipo: Artigo

DOI: 10.3926/JOTSE.2558 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: JOTSE

Resumo

Pedagogical renewal is a concept loaded with a historical-pedagogical trajectory linked to reflection, social justice, educational improvement, teacher commitment and the questioning of the educational model, with personalised education being a key aspect. The aim of this paper is to analyse how learning is personalised in primary education centres that promote processes of pedagogical renewal. A qualitative methodology is used, based on a case study. Two schools with a high intensity of pedagogical renewal were selected and in-depth interviews were conducted with the management team and teachers, focus groups with families and students, and participant observation. The information derived is analysed with the ATLAS.Ti 22 programme, after coding and categorisation. The results reveal a number of common elements and processes of personalisation of learning which are structured in three dimensions. In the first dimension, school characteristics, the following stand out: student autonomy, individualisation of learning and freedom of choice of learning pathways. As for the second dimension, educational project, the following elements stand out: flexible curricular organisation, active methodology where group work is a key element, organisation of timetables without previously established patterns, the role of accompanying teachers, student focus and active participation of families in daily school life. Finally, from the third dimension, inclusion, the following can be extracted: daily educational work where diversity is not a limitation, but a source of learning of great didactic value.

Referencias bibliográficas

  • Agulló, M.C., & Payá, A. (2012). Les cooperatives d’ensenyament al País Valencià i la renovació pedagógica (1968- 1976). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Valencia.
  • Aliaga, E. (2022). Estrategias personalizadas para la enseñanza en educación básica: estudio de revisión. 593 Digital Publisher CEIT, 7(1-1), 332-342. https://doi.org/10.33386/593dp.2022.1-1.975
  • Bauman, Z. (2007). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Gedisa.
  • Bauman, Z. (2013). Sobre la educación en un mundo líquido. Paidós.
  • Beneyto, M., Carrete, N., Arregui, X., & Domingo, L. (2023). (Re)conceptualizando la renovación pedagógica en España. Una revisión sistemática. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 21(2), 9-30. https://doi.org/10.15366/reice2023.21.2.001
  • Calderero, J.F., Aguirre, A.M., Castellanos, A., Peris, R.M., & Perochena, P. (2014). Una nueva aproximación al concepto de educación personalizada y su relación con las TIC. Revista Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 15(2), 131-150. https://doi.org/10.14201/eks.11890
  • Carbonell, J. (2019). La educación es política. Octaedro.
  • Carbonell, J. (2022). La aventura de innovar. Morata.
  • Coll, C. (2016). La personalització de l’aprenentatge escolar. El què, el per què i el com d’un repte indefugible. En Vilalta, J.M. (Dir.), Reptes de l’educació a Catalunya. Anuari d’Educació 2015. Fundació Bofill.
  • Coll, C. (2018). Personalización del aprendizaje. Editorial Graó.
  • Coll, C., Esteban, M., & Iglesias, E. (2020). Aprenentatge amb sentit i valor personal. Estratègies, recursos i experiències de personaltizació educativa. Graó.
  • Contreras, J. (2010). Otras escuelas, otra educación, otra forma de pensar en el currículum. En Gimeno-Sacristán, J. (Ed.), Saberes e incertidumbres sobre el currículum (548-566). Morata.
  • Delgado, P. (2013). Historia, memoria y olvido del exilio republicano. El Colegio Madrid y su contribución a la renovación pedagógica de México. Educació i Història. Revista d’Història de l’Educació, 22, 141-161.
  • Díez-Gutiérrez, E.J., Horcas, V., Arregui-Murguiondo, X., & Simó-Gil, N. (2023). La renovación pedagógica hoy: Transformación, y defensa de lo público y el bien común. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 21(2), 31-49. https://doi.org/10.15366/reice2023.21.2.002
  • Domínguez, J. (2016). La renovación pedagógica: del instruccionismo intelectualista al holismo educativo. Revista Tendencias Pedagógicas, 27, 43-76. https://doi.org/10.15366/tp2016.27.001
  • Engel, A., & Coll, C. (2022). Entornos híbridos de enseñanza y aprendizaje para promover la personalización del aprendizaje. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(1), 225-242. https://doi.org/10.5944/ried.25.1.31489
  • Escolano, A. (2002). La educación en la España contemporánea. Políticas educativas, escolarización y culturas pedagógicas. Editorial Biblioteca Nueva
  • Esteban, S. (2016). La renovación pedagógica en España: un movimiento social más allá del didactismo. Revista Tendencias Pedagógicas, 27, 259-284.
  • Esteve, M. (2016). El compromís amb la renovació pedagògica. Aloma: Revista de Psicologia, Ciències de L’educació i de l’Esport, 34(1), 15-21. https://doi.org/10.51698/aloma.2016.34.1.15-21
  • Fernández, N., & Monarca, H. (2019). Política educativa e discursos sobre qualidade: usos e ressignificações no caso español. Revista Educación, Política y Sociedad, 4(1), 55-83. https://doi.org/10.15366/ reps2019.4.1.003
  • Ferrini, R. (2006). Hacia una educación personalizada. Limusa.
  • Feu, J., & Torrent, A. (2020). Aproximació al tercer impuls de renovació pedagògica, entre l’adaptació inevitable i la resistència transformadora. Temps d’Educació, 59, 237-254.
  • Feu, J., Besalú, X., & Palaudàrias, J.M. (2021). La renovación pedagógica en España. Una mirada crítica y actual. Morata.
  • García-Hoz, V. (1988). Educación personalizada. Rialp.
  • García-Hoz, V. (1993). Introducción general a una pedagogía de la persona. Rialp
  • Gómez, M.D. (1966). Los reformadores de la España contemporánea. CSIC.
  • Hargreaves, A. (1996). Profesorado, cultura y postmodernidad. Morata.
  • Hernández, J.M. (2018). Los movimientos de renovación pedagógica (MRP) en la España de la transición educativa (1970-1985). Historia de la Educación, 37, 257-284. https://doi.org/10.14201/hedu201837257284
  • Huang, Y.M., Liang, T.H., Su, Y.N., & Chen, N.S. (2012). Empowering personalized learning with an interactive e-book learning system for elementary school students. Educational Technology Research and Development, 60(4), 703-722. https://doi.org/10.1007/s11423-012-9237-6
  • Hwang, G.J., Sung, H.Y., Hung, C.M., & Huang, I. (2013). A Learning Style Perspective to Investigate the Necessity of Developing Adaptive Learning Systems. Educational Technology & Society, 16(2), 188-197.
  • Jardón-Giner, P., Sancho-Álvarez, C., & Grau-Vidal, R. (2014). Meta-evaluación del Concepto “Educación Personalizada”: Búsqueda y Análisis. Revista de Investigación Educativa Conect@2, 4(9), 8-26.
  • Jiménez, F. (2016). Renovación Pedagógica en la provincia de Ciudad Real en el primer tercio del siglo XX. Principios, escuelas y figuras representativas. Cabás, 16, 60-81.
  • Klees, S.J. (2020). Beyond neoliberalism: Reflections on capitalism and education. Policy Futures in Education, 18(1), 9-29. https://doi.org/10.1177/1478210317715814
  • Laudo, X. (2014). La pedagogía líquida: ¿imaginario pedagógico o teoría de la educación. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 15(4), 19-33. https://doi.org/10.14201/eks.12344
  • Lerís, D., & Sein, M.L. (2011). La personalización del aprendizaje: un objetivo del paradigma educativo centrado en el aprendizaje. ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura, 187(3), 123-134. https://doi.org/10.3989/arbor.2011.Extra-3n3135
  • Liu, M., McKelroy, E., Corliss, S.B., & Carrigan, J. (2017). Investigating the effect of an adaptive learning intervention on students’ learning. Educational Technology Research and Development, 65(6), 1605-1625. https://doi.org/10.1007/s11423-017-9542-1
  • Lorenzo, J. (2016). Renovación pedagógica en Aragón: estudio del caso del movimiento de renovación pedagógica “Aula Libre” entre 1975 y 2012. Revista Tendencias pedagógicas, 27, 201-230. https://doi.org/10.15366/tp2016.27.009
  • Luzuriaga, L. (1948). La escuela nueva pública. Losada.
  • Lyotard, J. F. (1987). La condición postmoderna. Ediciones Cátedra
  • Marín, T. (1990). La Renovación Pedagógica en España (1907-1936). Los pensionados en Pedagogía por la Junta para la Ampliación de Estudios. Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
  • Martín, E., Solari, M., De Vicente, J., Luque, M.J., Nieto, M., & Coll, C. (2018). La potencialidad del aprendizaje servicio para la personalización del aprendizaje escolar. RIDAS. Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 5, 37-61. https://doi.org/10.1344/RIDAS2018.5.4
  • Martínez, J., & Rogero, J. (2021). El Entorno y la Innovación Educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(4), 71-81. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.004
  • Martínez, V. (2021). La educación personalizada del estudiante. Octaedro.
  • Mason, P. (2016). Postcapitalismo. Paidós.
  • Molero, A. (1985). La Institución Libre de Enseñanza: un proyecto español de renovación pedagógica. Anaya.
  • Moscoso, P. (2011). Un acercamiento a los movimientos de renovación pedagógica, a partir de las rupturas epistemológicas de los nuevos movimientos sociales. Estudios Pedagógicos, 37(1), 255-267. https://doi.org/10.4067/S0718-07052011000100014
  • Negrín, O., & Vergara, J. (2018). Historia de la Educación. Editorial Dykinson OECD (2006). Schooling for tomorrow. Personalising Education. OECD
  • Ortiz, R., Torrego, L., & Santamaría, N. (2018). La Democracia en Educación y los Movimientos de Renovación Pedagógica: Evaluación de Prácticas Educativas Democráticas. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 7(1), 197-213. https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.1.010
  • Palacios, J. (1979). La cuestión escolar. Editorial Laia.
  • Parejo, J.L, & Pinto, J.M. (2019). La contribución de los Movimientos de Renovación Pedagógica en Madrid: la socialización y la creación de la identidad docente. Bordón. Revista de Pedagogía, 71(1), 79-95 https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.63756
  • Paz, J. (2017). Is Personalized Learning the Future of School? Childhood Education, 93(4), 295-299. https://doi.org/10.1080/00094056.2017.1343581
  • Pericacho. F.J. (2014). Pasado y presente de la renovación pedagógica en España (de finales del Siglo XIX a nuestros días). Un recorrido a través de escuelas emblemáticas. Revista Complutense de Educación, 25(1), 47-67. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.43309
  • Pericacho, F.J. (2016). Actualidad de la renovación pedagógica. Editorial Popular
  • Pericacho, F.J. (2023). Sobre el oficio de enseñar. Didáctica, compromiso y reflexión. Editorial La Muralla.
  • Puelles, M. (2002). Educación e ideología en la España contemporánea (1767-1975). Tecnos.
  • Rabazas, T., Sanz, C., & Ramos, S. (2020). La renovación pedagógica de la Institución Teresiana en el franquismo. Revista de Educación, 388, 109-132. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2020-388-449
  • Rodríguez, M. (2003). Otra escuela es posible. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(3), 17-27.
  • Rogero, J. (2016). Innovación educativa y transformación social. Claves de una innovación educativa transformadora. Revista Convives, 15, 5-13.
  • Sancho, J.M. (2018). Innovación y enseñanza. De la “moda” de innovar a la transformación de la práctica docente. Educação, 41(1), 12-20. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.1.29523
  • Segovia, B. (2017). Los Movimientos de Renovación Pedagógica. Un modelo de formación del profesorado comprometido en la defensa de la escuela pública. eCo Revista Digital de Educación y Formación del Profesorado, 14, 1-19.
  • Soler, J. (2009). La renovació pedagògica durant el segle XX. La cruïlla catalana, dinamismes i tensions. Tesis doctoral. Universitat de Barcelona.
  • Soler, J., & Vilanou, C. (2018). Giner y la renovación pedagógica en Cataluña. Entre la tradición liberal y la historia conceptual. In Vilafranca, I., & Vilanou, C. (Coord.), Giner i la Institución Libre de Enseñanza, desde Catalunya, Cent anys després de la mort de Francisco Giner de los Ríos (1839-1915). (101-126). Edicions Universitat de Barcelona.
  • Song, Y., Wong, L.H., & Looi, C.K. (2012). Fostering personalized learning in science inquiry supported by mobile technologies. Educational Technology Research and Development, 60(4), 679-701. https://doi.org/10.1007/s11423-012-9245-6
  • Torrent, A., & Feu, J. (2019). Les escoles en lluita els anys setanta a Barcelona: la renovació pedagògica amb perspectiva de clase. Educació i Història: Revista d’Història de l’Educació, 34, 49-179. https://doi.org/10.1007/978-981-13-2262-4_34-1
  • Torrent, A., & Feu, J. (2020). Educational change in Spain: Between committed renewal and innocuous innovation. Journal for Critical Education Policy Studies, 18(1), 253-298.
  • Tyack, D., & Cuban, L. (1995). Thinkering toward utopia. A Century of Public School Reform. Harvard University Press.
  • UNESCO (2017). Herramientas de Formación para el Desarrollo Curricular. Aprendizaje personalizado. OIE-UNESCO.
  • Valverde, J., Garrido, M.C., & Burgos, C. (2019). Desafíos y tendencias en la educación personalizada: Un estudio bibliométrico en la Web of Science. Revista de Educación, 382, 135-159.
  • Viñao, A. (2002). Sistemas educativos, culturas escolares y reformas: continuidades y cambios. Morata
  • Wongwatkit, C.; Srisawasdi, N.; Hwang, G., & Panjaburee, P. (2017). Influence of an integrated learning diagnosis and formative assessment-based personalized web learning approach on students learning performances and perceptions. Interactive Learning Environments, 25(7), 889-903. https://doi.org/10.1080/10494820.2016.1224255
  • Xie, H., Chu, H.C., Hwang, G.J., & Wang, C.C. (2019). Trends and development in technology-enhanced adaptive/personalized learning: a systematic review of journal publications from 2007 to 2017. Computers & Education, 140, 103599. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103599