Cultura da sostibilidade e cooperación ao desenvolvemento en centros educativos de Galicia e República Dominicana

  1. Vargas Callejas, Germán
  2. Barba Núñez, María
  3. Díaz Balados, Alicia
Revista:
AmbientalMente sustentable: Revista científica galego-lusófona de educación ambiental

ISSN: 1887-2417

Año de publicación: 2015

Título del ejemplar: III Congreso Lusófono de Educación Ambiental

Número: 20

Páginas: 167-183

Tipo: Artículo

DOI: 10.17979/AMS.2015.2.20.1609 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: AmbientalMente sustentable: Revista científica galego-lusófona de educación ambiental

Resumen

The purpose of this communication is to present the nvestigation project “Culture of sostenibilidade and development cooperation: realities and educational perspectives in Galicia and Dominican Republic” (Announcement 2014 of Subsidies in investigation for the Development of the Direción Xeral de Relacións Exteriores da Xunta de Galicia), promoted by the Group of Investigation in Social Pedagogy and Environmental Education of the University of Santiago de Compostela with the ONGD InteRed Galicia. The aim of this investigation is to know and analyse the culture of the environmental sustainability and cooperation between students and professors of Galicia and Dominican Republic, procuring promote the intercultural dialogue, the sustainability and the global citizenship. To attain this aim, applies a methodology of qualitative investigation, based in three technicians: groups of discussion, analysis of the speech in books of text and analysis of iconographic representations. The originality of this project roots in that the work of investigation is accompanied with the internal training of the group of investigation, as well as training and intercultural dialogue between educational centres, looking for the social impact and applicability of the results from the initial phase of the investigation process.

Referencias bibliográficas

  • AA.VV (s.f.). Educación para el desarrollo y la ciudadanía global. Madrid: ONGD InteRed.
  • ALBERBY, E. (2000). A way of visualizing children´s and young people´s thoughts about the environment: a study os drawings, Environmental Education Research, 6, pp. 205-222.
  • ARGULLOL, Rafael (2014). La cultura enclaustrada, en El País, 5 de abril de 2014. Accesible en: http://elpais.com/elpais/2014/03/25/opinion/1395742979_031566.html
  • ARTO, Mónica (2009). O cambio climático narrado por alumnos de educación secundaria: análise de metáforas e iconas, AmbientalMente Sustentable, (I) 7, pp. 115-125
  • BARRAZA, L. (1999). Children´s drawings about the environment. Environmental Education Research, 5, pp. 49-65.
  • CELORIO, J. (2014). Educación na e para a transición emancipadora. En Revista Galega de educación, nº 58.
  • CMMAD (1987). Nuestro futuro común. Madrid: Alianza Editorial.
  • DALY, H. (1997). De la economía del mundo vacío a la del mundo lleno, en GOODLAND, R.; DALY, H.; EL SERAFY, S.; VON DROSTE (Eds.). Medio ambiente y desarrollo sostenible. Más allá del Informe Brundtland. Valladolid: Trotta.
  • GONZÁLEZ, Edgar (2005). Educaçao Ambiental. Lisboa: Instituto Piaget.
  • GUDYNAS, E. (2002). Ecología, economía y ética del desarrollo sustentable. Buenos Aires/Montevideo: CTERA/CLAES.
  • GUTIÉRREZ, E. y GONZÁLEZ, Edgar. (2010). De las teorías del desarrollo al desarrollo sostenible. México: Siglo XXI.
  • KELIHER, V. (1997). Children´s perceptions of nature. International Research Geographical and Environmental Education, 6 (3), pp. 240-243.
  • KROEBER, Alfred Louis e KLUCKHOHN, Clyde (1952). Culture: A Critical Review of Concepts and Definitions. New York: Vintage Books
  • LÓPEZ, Alicia e TÁBOAS, Estíbaliz (2013). Diagnóstico das accións de Educación para o Desenvolvemento financiadas pola Xunta de Galicia no período 2010-2012. Santiago de Compostela. Accesible en: http://www.cooperaciongalega.org/noticias_ver.php?idSeccion=86&idNoticia=1106
  • MAWHINNEY, M. (2005). Desenvolvimento sutentável. Uma Introducçao ao debate ecológico. São Paulo: Ediçoes Loyola.
  • NUSCHELER, F. (1996). Lern und Arbeitsbuch Entwicklungspolitik. Bonn: Dietz.
  • PNUD (2011) Informe de desarrollo humano 2011. Sostenibilidad y equidad: Un mejor futuro para todos. México: Ediciones Mundi-Prensa. Documento electrónico, consultado el 20 de junio de 2015 en: http://hdr.undp.org/sites/default/files/hdr_2011_es_complete.pdf
  • VARGAS, G. (2002). Prácticas educativas y procesos de desarrollo en los Andes. Estudio etnográfico de la comunidad quechua de Aramasí – provincia Tapacarí, Bolivia. Universidad de Santiago de Compostela: Tesis Doctoral.