Atribuciones de los jóvenes en situación de vulnerabilidad social sobre los beneficios del estudio y la inserción laboral

  1. Rodríguez Bravo, Ana Eva 1
  2. Juanas Oliva, Ángel de 1
  3. González Olivares, Ángel Luis 2
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

  2. 2 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

Revista:
Revista española de pedagogía

ISSN: 0034-9461 2174-0909

Any de publicació: 2016

Volum: 74

Número: 263

Pàgines: 109-126

Tipus: Article

Altres publicacions en: Revista española de pedagogía

Resum

The transition of young people into employment and training is a challenge in today’s society, even among young people in situations of social vulnerability. In this project a study to review allocations on the study and the employment of vulnerable youth sample is presented. To do this, there has been an integrative research design that includes a quantitative and a qualitative study. For the former, an ad hoc questionnaire was applied to 493 vulnerable young people from all regions. For the second, interviews were conducted with nineteen young participants in social and educational programs aimed at improving employability and employment, developed by seven social institutions of Madrid and Andalusia. The results reveal the type of benefits attributed to the study and employment, and that there is a relationship between them.

Informació de finançament

Proyecto de investigación EDU2012-39080-C07-00. «De los tiempos educativos a los tiempos sociales: la construcción de la condición juvenil en una sociedad de redes». IP. José Antonio Caride Gómez. Cofinanciado en el marco del Plan Nacional I+D+i con cargo a una ayuda del Ministerio de Economía y Competitividad, y por el Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER, 2007-2013). Plan Nacional I+D+i (2012-2015). En el proyecto han participado, dentro de la Red RESORTES, las siguientes universidades: Universidades de Santiago de Compostela, Universidad de Burgos, Universidad de La Rioja, Universitat de Barcelona, Universidad de Deusto, UNED

Finançadors

Referències bibliogràfiques

  • Benedicto, J., Fernandez, L., Gutierrez, M., Martin, A., Martin, E., Moran, M.L., (2014) Transitar a la Iniemperie: Jovenes en Busca de Integration, , Madrid, Institute de la Juventud
  • Bryman, A., (2012) Social Research Methods, , New York, Oxford
  • Carab Ana, J., (2011) Competencias Y Univer- Sidad, O Un Desajuste Por Mutua Ignorancia, 63 (1), pp. 15-31. , Bordon
  • Clark, C.M., Gonzalez, J.M., Nanzer, A.C., (2012) Inclusion Social de Jovenes Vulnera- Bles en Relation Al Estudio Y Al Trabajo, Anua- Rio de Investigaciones de la Facultad de Psico- Logia, 1 (1), pp. 264-272
  • De La Orden, A., (2011) El Problema de Las Competencias en la Education General, 63 (1), pp. 47-61. , Bordon
  • Gonzalez, A.L., Las competencias do- centes de la Formation para el Empleo (2014) International Journal of Developmental and Educational Psychology ,INFAD Revista de Psicologia, 1 (7), pp. 179-184. , Las
  • Gonzalez, A.L., De-juanas, A., Rodriguez, A.E., Politicas de empleo juvenil en Europa. Analisis de prioridades y estrategias (2015) Social and Education History, 4 (1), pp. 27-48
  • (2012) Informe de la Juventud en Espana 2012, , INSTITUTO DE LA JUVENTUD., (Madrid, Ob- servatorio de la Juventud de Espana
  • Izquierdo, R., Jovenes vulnerables a la entrada del mercado de trabajo: Visualization de ego - redes en Talleres Prelaborales de la Zona Norte de Sevilla (2011) Redes. Revista Hispana Para El Analisis de Redes Sociales, 21 (12), pp. 571-603
  • Jurado, P., Olmos, P., Perez, A., (2015) Los Jovenes en Situation de Vulnerabilidad Y Los Programas Formativos de Transition Al Mundo del Trabajo, Educar, 51 (1), pp. 211-224
  • Lange, J.M., Education in sustainable Development: How can sciencie education contribute to the vulnerability perception? (2012) Research in Science Education, 42, pp. 109-127
  • Melendro, M., Estrategias educativas con adolescentes y jovenes en dificultad social (2007) El Transito a la Vida Adulta en Una Sociedad Sostenible, , Madrid, UNED
  • Mesia, R., (2007) Contexto Etico de la Investigation Social, Investigation Educativa, 11 (19), pp. 137-151
  • Moreno, A., Lopez, A., Segado, S., (2012) La Transition de Los Jovenes a la Vida Adulta. Crisis Economica Y Emancipation Tardia, , Barcelona, Obra Social La Caixa
  • Navarro, P., Diaz, C., Analisis de con- Tenido (2007) Metodos Y Tecnicas Cua- Litativas de Investigation en Ciencias Sociales, pp. 177-224. , en DELGADO, J. M. y GUTIERREZ, J. (coord.), (Madrid, Sintesis
  • Navarro-perez, J.J., Perez-cosin, J.V., El proceso de socialization de los adolescentes: Entre la inclusion y el riesgo. Reco- mendaciones para una ciudadania sostenible (2015) Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, 25, pp. 143-170
  • Nordina, M., Perssona, I., Rootha, D.O., Education-occupation mismatch: Is there an income penalty? (2010) Economics of Education Review, 29, pp. 1047-1059
  • (2013) Tendencias Mundiales de Empleo 2013 (Ginebra, Institute International de Estudios Laborales de la Organization International del Trabajo, , ORGANIZACION INTERNACIONAL DEL TRABAJO
  • (2014) Tendencias Mundiales de Empleo 2014 (Ginebra, Institute Internacional de Estudios Laborales de la Organization Internacional del Trabajo, , ORGANIZACION INTERNACIONAL DEL TRABAJO
  • Rodriguez, A.E., De-juanas, A., Gonzalez, A.L., (2014) Construction Sociohistorica de la Relation Entre Empleo Y Education en Eu- Ropa, pp. 433-449. , en CAMARER0, E. (coord.) Contenidos y formas en la vanguardia univer- sitaria (Madrid, ACCI
  • Rodriguez, A.E., Diestro, A., (2014) Limi- Taciones Teoricas del Enfoque de Competencias en El Analisis de la Relation Entre Education Y Empleo en El Contexto Europeo, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 139, pp. 72-78. , 2014