O impacto da crise económica no campo da Educación Ambiental en Galiciaanálise comparada da situación profesional en 2007 e 2013

  1. Meira Cartea, Pablo A.
  2. Barba Núñez, María
  3. Lorenzo Castiñeiras, Juan José
Revista:
AmbientalMente sustentable: Revista científica galego-lusófona de educación ambiental

ISSN: 1887-2417

Año de publicación: 2014

Título del ejemplar: Da formación á profesionalización na educación ambiental

Número: 17

Páginas: 25-50

Tipo: Artículo

DOI: 10.17979/AMS.2014.1.17.1569 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: AmbientalMente sustentable: Revista científica galego-lusófona de educación ambiental

Resumen

The purpose of this article is to realize a based valuation of how there is affecting in the Environmental Education (EE) the deep social and economic crisis that is suffering the Galician community. For it a questionnaire was applied to a sample of 101 professionals who worked or they are employed at this field at the autonomous community of Galicia (Spain). The resultant information allows to compare his occupational situation in the beginning of the crisis, year 2007, with the one that they had at the beginning of 2013, in the moment to realize the survey that bases empirically the study. The theoretical perspective of analysis departs from the notion of social field proposed by Pierre Boudieu, considering the EE like a social field with hybrid properties of the environmental field and the educational field.

Referencias bibliográficas

  • Bourdieu, P. (1997): Razones prácticas. Sobre lana teoría de lana acción. Barcelona: Anagrama
  • Bourdieu, P. (2007): El sentido práctico. Madrid: Siglo XXI
  • Escobar, M. & Jiménez, S. (Dir.) (2011). Green Jobs. Empleo verde en España, 2010. Madrid: Fundación EOI.
  • Jiménez Herrero, L.M. & Leiva, A. (Dir.) (2010). Empleo verde en una economía sostenible. Madrid: Fundación Biodiversidad, Observatorio de la Sostenibilidad en España.
  • Hernández, R.; Fernández, C. E Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México D.F. McGraw-Hill Interamericana de México.
  • IMEDES (2008) Perfiles de las ocupaciones medioambientales y su impacto sobre el empleo. Madrid: INEM-Ministerio de Empleo y Asuntos Sociales.
  • Instituto Nacional De Las Cualificaciones-INCUAL (2008). Catálogo nacional de cualificaciones profesionales. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Lois, A. (2007). Ser educador ambiental en formación permanente, Educación social. Revista de intervención educativa, nº37, pp. 74-84.
  • Meira, P.M. (2009). Outra letura da historia da Educación Ambiental e algunha nota sobre a crise do presente, Ambientalmente sustentable, año IV, nº8, pp.16-43
  • Meira, P.A. e Pardellas, M. (Coords.) (2010). O Proxecto Fénix. Proceso de Diagnóstico e Actualización da Estratexia Galega de Educación Ambiental. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia-Centro de Extensión Universitaria e Divulgación Ambiental de Galicia.
  • Pardellas, M. e Meira, P. A. (2012). Educación Ambiental en Galicia: crisis, ¿qué crisis?. Carpeta Informativa del CENEAM, febrero, pp. 5-8.
  • Serantes, A. (2013) “Equipamentos de Educação Ambiental na Galiza; quines são, de onde vêm, para onde vao”. En Almeida, F.; Pinto, J.; E Silva, J. Aprender fóra de portas: redes, recursos e potencialidades. Libro de resumos XX Jornadas Pedagógicas de Educação Ambiental, pp. 221-227 [consultado o 9 de outubro de 2013, en http://www.araceliserantes.com/Artigos_EA_files/XXJornadasASPEA.pdf]
  • Soto, S. & Pardellas, M. (2010). A profesionalización da Educación Ambiental en Galicia. En Meira, P.A. e Pardellas, M. (coords.) Proxecto Fénix. Tomo VI. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia-CEIDA.