La igualdad de género y el empoderamiento de las mujeresdesafíos del milenio en clave educativa y social

  1. Gradaílle Pernas, Rita
  2. Ytarte, Rosa Marí 1
  3. Caballo, M. Belén 2
  1. 1 Professora de la Universitat de Castella–La Manxa
  2. 2 Professora de la Universitat de Santiago de Compostel·la Professora de la Universitat de Santiago de Compostel·la
Aldizkaria:
Educación social: Revista de intervención socioeducativa

ISSN: 1135-8629

Argitalpen urtea: 2015

Zenbakien izenburua: La educación social y los objetivos del Milenio

Zenbakia: 61

Orrialdeak: 41-57

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Educación social: Revista de intervención socioeducativa

Laburpena

A començament de l’any 2000, les Nacions Unides es va plantejar un seguit d’objectius que formarien part dels desafiaments per al –per aleshores– acabat d’iniciar nou mil·lenni.Quinze anys més tard, i a punt de finalitzar el termini fixat per a la consecució d’aquells compromisos, reflexionem des d’una perspectiva socioeducativa al voltant dels assoliments en matèria d’igualtat de gènere. En aquest sentit, al•ludir el tercer Objectiu de Desenvolupament del Mil·lenni comporta una anàlisi transversal i una visió molt més àmplia del que significa igualtat entre els sexes i empoderament de la dona; és per això que l’educació representa una eina fonamental per al canvi d’actituds que permetrà transformar globalment les comunitats en societat més justes, equilibrades i equitatives.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Cimera de les Nacions Unides per un Desenvolupament Sostenible (2015). En http://www.un.org/sustainabledevelopment/es/gender-equality/ [rescatat el 02-10-15]
  • Fòrum Mundial per l’Educació. UNESCO. En http://www.unesco.org/new/es/education/themes/leading-the-international-agenda/education-for-all/world-education-forum-2015/ [Rescatat el 02-10-15]
  • ONU (2012). Objectius de Desenvolupament del Mil·lenni. Igualtat entre els gèneres. Taula de progressos, 2012. Nova York: Nacions Unides. En http://mdgs.un.org/unsd/mdg/Resources/Static/Products/Progress2012/GenderS.pdf [rescatat el 12-09-2015]
  • ONU (2013). Objectius de Desenvolupament del Mil·lenni. Informe 2013. Nova York: Nacions Unides. En http://mdgs.un.org/unsd/mdg/Resources/Static/Products/Progress2013/Spanish2013.pdf [rescatat el 21-09-2015]
  • ONU (2013b). Un objectiu transformador i independent per assolir la igual-tat de gènere, els drets i l’empoderament de les dones: imperatius i components clau. En el context del marc de desenvolupament post-2015 i els objectius de desenvolupament sostenible. Nova York: ONU Dones [rescatat el 06-10-15]
  • ONU (2014). Objectius de Desenvolupament del Mil·lenni. Informe 2014. Nova York: Nacions Unides. http://www.un.org/es/millenniumgoals/pdf/mdg-report-2014-spanish.pdf [rescatat el 01-10-15]
  • ONU (2015). La Declaració i la Plataforma d’Acció de Beijing compleixen 20 anys. Nova York: ONU Dones.
  • UNESCO (2015). Sustainable Development Begins With Education. How Education Can Contribute to the Proposed Post-2015 Goals. París: UNESCO. En http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002305/230508e.pdf [rescatat el 08-10-15]
  • UNESCO (2015b). A Guide for Gender Equality in Teacher Education. Policy and Practices. París: UNESCO. En http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002316/231646e.pdf [rescatat el 07-10-15]
  • Unterhalter, E.; North, A.; Arnot, M.; Lloyd, C.; Moletsane, L.; Murphy-Graham, E.; Parkes, J.; Saito, M. (2014). La educación de las niñas y las jóvenes y la igualdad de género. Análisis de investigaciones rigurosas sobre educación. Londres: DFID Department for International Development. En http://www.observatoriodelainfancia.es/OIA/esp/descargar.aspx?id=4786&tipo=documento [rescatado el 22-09-15]
  • Valcárcel, A. (2004). La política de las mujeres. Madrid: Cátedra.