Principios educativos ocio humanista en los programas de formación permanente de adultos de las universidades españolas
- M.ª Luisa Amigo Fernández de Arroyabe 1
- Yolanda Lázaro Fernández 1
- Iñaki Moreno Navarro 1
-
1
Universidad de Deusto
info
ISSN: 0214-7912
Year of publication: 2016
Issue: 61
Pages: 23-42
Type: Article
More publications in: Inguruak: Soziologia eta zientzia politikoaren euskal aldizkaria = Revista vasca de sociología y ciencia política
Abstract
Adult lifelong learning has been a concern of most Spanish universities for the last thirty years. The purpose of this paper is to analyse some particular educational principles of the proposals that the Spanish Universities of-fer to adults. The methodology used consists of a content analysis of the documents summarized in the informa-tion displayed on the web page of each school, taking as a framework the universities of the State Association of University Programs for the elderly (AEPUM). There has been a hermeneutic interpretation of the approaches of the University Programs for Seniors, the analysis being based on the theory of leisure existent literature. This paper also offers a review of the literature of the theoretical foundations that support leisure studies as a learning model and also of the current studies on programs for Seniors. The novel aspects of this analysis high-light that the training offers of these programs have tried to contribute to the students ́ education throughout their whole lives. The analysis of the above mentioned principles from the point of view of the theory of leisure points to the need to reinforce the importance of satisfaction as the goal of the training programmes for adults and also to specify the concept of autotelismo in order to promote leisure studies as a training offer.
Bibliographic References
- Amigo, M.ªL. (2014). Ocio estético valioso. Documentos de Estudios de Ocio, n.º 53. Bilbao: Universidad de Deusto.
- Amigo, M.ªL. y Cuenca Amigo, M. (2012). Propuesta de líneas de mejora de la experiencia operística desde el ocio creativo. Arbor Ciencia, Pensamiento y Cultura, n.º 188, pp. 427-440.
- Bru, C. (2002). Los Modelos Marco de los Programas Universitarios para Mayores. Alicante: Consellería de Bienestar Social.
- Cabedo, S. y Alfageme, A. (2006). Los Programas Universitarios para Mayores en España: Una investigación sociológica. Castellón de la Plana: Publicaciones de la Universidad Jaume I.
- Caride, J.A. (2012). Lo que el tiempo educa: el ocio como construcción pedagógica y social. Arbor Ciencia, Pensamiento y Cultura, n.º 188, pp. 301-313.
- Cicerón, M.T. (1994). Discurso en defensa de Publio Sestio, 96. En Discursos IV. Madrid: Gredos.
- Csikszentmihalyi, I.S. (1998). Experiencia óptima. Estudios psicológicos del flujo de la conciencia. Bilbao: Desclée De Brouwer.
- Cuenca Amigo, J. (2012). El valor de la experiencia de ocio en la modernidad tardía. Colección de Documentos de Estudios de Ocio, n.º 48. Bilbao: Universidad de Deusto.
- Cuenca, M. (2000). Ocio humanista. Dimensiones y manifestaciones actuales del Ocio. Colección de Documentos de Estudios de Ocio, n.º 16. Bilbao: Universidad de Deusto.
- Cuenca, M. (2004). Pedagogía del Ocio: Modelos y propuestas. Bilbao: Universidad de Deusto.
- Cuenca, M. (2005). Ocio solidario. La experiencia en grupos de jóvenes y jubilados. Documentos de Estudios de Ocio, n.º 29. Bilbao: Universidad de Deusto.
- Cuenca, M. (2009). La educación del ocio, una parte esencial de la educación. En LópezBarajas, E. (coord.). Estrategias de formación en el siglo XXI: LIFE LONG LEARNING. (pp. 199-221). Madrid: Ariel.
- Cuenca, M. (2010). La fuerza transformadora del ocio e Innovar y aprender disfrutando. En Cuenca, M.; Aguilar, E. y Ortega, C. Ocio para innovar (pp. 17-140). Documentos de Estudios de Ocio, núm. 42. Bilbao: Universidad de Deusto.
- Cuenca Cabeza, M. (2011). Valores que dimanan del ocio humanista. En Madariaga, A. y Cuenca, J. (eds.). Los valores del ocio: cambio, choque e innovación (pp. 17-47). Documentos de Estudios de Ocio, núm. 43. Bilbao: Universidad de Deusto.
- Cuenca, M. (2014). Ocio valioso. Documentos de Estudios de Ocio, n.º 52. Bilbao: Universidad de Deusto.
- Cuenca, M.; Lázaro, Y.; Amigo, M.ª L, y Cuenca, J. (2012). Ocio experiencial en la universidad: el programa multigeneracional cultura y solidaridad. Memorialidades, n.º 17 (enero-junio 2012), pp. 475- 510.
- Gómez, I. y Martínez, S. (2002). Educación del ocio en la edad adulta: El Graduado Universitario. En De La Cruz Ayuso, C. (ed.). Educación el Ocio. Propuestas internacionales (pp. 103-118). Documentos de Estudios de Ocio, n.º 23. Bilbao: Universidad de Deusto.
- Faché, W. (2002). El aprendizaje como medio para disfrutar del ocio y el aprendizaje como fin del ocio. En De La Cruz, C. (ed.). Educación del Ocio. Propuestas internacionales (pp. 85-102). Documentos de Estudios de Ocio, n.º 23. Bilbao: Universidad de Deusto.
- Hutchinson, S. y Robertson, B. (2012). Educación para el Ocio: Ha llegado la hora de un nuevo objetivo para una vieja idea. SIPS Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, n.º 19, pp. 127-139. DOI: http://dx.doi.org/10.7179/PSRI_2012.19.09
- Kleiber, D. A. (2000). Implicaciones del compromiso y la separación como experiencias de ocio relativas al desarrollo humano. En Cuenca Cabeza, M. (ed.) Ocio y desarrollo humano. Propuestas para el 6.º Congreso Mundial de Ocio (pp. 65-74). Bilbao: Universidad de Deusto.
- Kleiber, D.A. (2002). La intervención para el desarrollo y la educación del ocio: Una perspectiva/visión a lo largo de la vida. En De La Cruz, C. (ed.). Educación del Ocio. Propuestas internacionales (pp. 69-83). Documentos de Estudios de Ocio, n.º 23. Bilbao: Universidad de Deusto.
- Kleiber, D.A. (2012). Optimizing leisure experience after 40. Arbor Ciencia, Pensamiento y Cultura, n.º 188, pp. 341-349.
- Kleiber, D.A.; Walker, G.J. y Mannell, R.C. (2011). A social psychology of leisure (2.ª ed.). State College: Venture Publishing.
- Lázaro, Y. (2004). Equiparación de Oportunidades, No Discriminación y Derecho al Ocio. Boletín ADOZ, n.º 28, pp. 33-38.
- Lyubomirsky, S.; King, L. y Diener, E. (eds.). (2005). The Benefits of Frequent Positive Affect: Does Happiness Lead to Success? Psychological Bulletin, vol. 131(6), pp. 803- 855.
- Monteagudo, M.ªJ. y Cuenca, M. (2012). Los itinerarios de ocio desde la investigación: tendencias, retos y aportaciones. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, n.º 20, pp. 103-135.
- Nimrod, G. y Adoni, H. (2006). Leisure styles and life satisfaction among recent retirees in Israel. Aging and Society, n.º 26, pp. 607-630.
- Séneca, L. A. (1922). Sobre el ocio y De la brevedad de la vida. Traducción de S. Segura Munguía, a partir de la edición latina Dialogus, publicada en la Collection des Universités de France. Paris: Belles Lettres.
- Silvestre, M. (2000). Los valores básicos de la sociedad. En Andrés, F.; Elzo, J. y otros. España 2000. Entre el localismo y la globalidad (pp. 25-47). Madrid: Fundación Santa María/Universidad de Deusto.
- Stebbins, R.A. (1992). Amateurs, professionals and serious leisure. Montreal and Kingston: McGill-Queen’s University Press.
- Stebbins, R.A. (2006). Extending the serious leisure perspective. En Elkington, S.; Jones, I. y Lawrence, L. Serious leisure: extensions and applications (pp. 1-4). Michigan: LSA.
- Stebbins, R.A. (2008). Serious leisure: a perspective for our time. New Brunswick: Transaction.