Intervención en educación del ocio para la infancia en Honduras desde un enfoque humanista
- Berrios Palacios, Maite Asly 1
- Idurre Lazcano Quintana 2
- Aurora Madariaga Ortuzar 2
-
1
Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán
info
Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán
Tegucigalpa, Honduras
-
2
Universidad de Deusto
info
ISSN: 1575-023X
Año de publicación: 2017
Número: 2
Páginas: 131-145
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Contextos educativos: Revista de educación
Resumen
Honduras is one of the first countries to sign agreements and conventions in favor of children’s rights. Nevertheless, because of the poverty conditions, it has become one of the countries with a higher social debt for this group. Poverty and inequality conditions that affect the general population in Latin America, and thus childhood, are especially complex in some of the countries in this region. This research is supported on a broad conceptual framework that analyzes theoretically the leisure phenomenon as a field for human development, in play as basis for the enjoyment of leisure and as a development factor during infancy, in the Legal Framework for children’s rights as well as specifics problems of Honduras, and finally, the theory of leisure education as a way of educational intervention. This article develops the intervention in leisure education for childhood in Honduras from a humanistic approach. Therefore, the context of implementation of the project is described concerning the current legal framework in Honduras and the description of the educational Center in which this intervention project will be implemented, center belonging to the Francisco Morazán National Pedagogical University; as well as the programs and activities that provide content to the intervention designed.
Referencias bibliográficas
- Csikszentmihalyi, M. (1998). Aprender a fluir. Barcelona: Kairós.
- Cuenca, M. (2004). Pedagogía del Ocio: Modelos y Propuestas. Bilbao: Universidad de Deusto.
- Cuenca, M. (2014). Ocio valioso. Documentos de Estudios de Ocio, 52. Bilbao: Universidad de Deusto.
- Driver, B. y Bruns, D. (1999). Concepts and uses of the benefits approach to leisure. En E. L. Jackson y T. L. Burton (Eds.). Leisure studies. Prospects for the twenty-first century (pp. 349-369). State College: Venture Publishing.
- Gomes, C., Osorio, E., Pinto, L. y Elizalde, R. (2012). Lazer na América Latina / Tiempo libre, ocio y recreación en Latinoamérica. Belo Horizonte, Brasil: UFMG. DOI: http://doi.org/10.4067/s0718-65682010000100034.
- Gómez, M. (2008). El juego concepto y teorías. En V. Romero y M. Gómez. El juego infantil y su metodología (pp. 6-22). Barcelona: Altamar.
- Gorbeña, S., González, V. y Lázaro, Y. (1997). El derecho al ocio de las personas con discapacidad. Análisis de la normativa internacional, estatal y autonómica del País Vasco. Documentos Estudios de Ocio, 4. Bilbao: Universidad de Deusto.
- Gradaílle, R. y Caballo, R. (2008). El papel de la educación en la articulación de proyectos educativos comunitarios. Aula de innovación educativa, 171, 74-76.
- Instituto Nacional de Estadística de Honduras. (2006). Encuesta Nacional de Desarrollo. Tegucigalpa, INE.
- Kleiber, D. (2012). Optimizando la experiencia de ocio después de los 40. ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura, 188(754), 341-349. DOI: http://doi.org/10.3989/ arbor.2012.754n2007.
- Lazcano, I. y Caballo, B. (2016). Ocio deportivo: organización, satisfacción y significación para los jóvenes españoles. Revista de Psicología del Deporte, 25(2).
- Lazcano, I., Madariaga, A., Doistua, J. y Cuenca, J. (2012). Active aging and its incidence in the leisure experience. Journal of aging and physical activity, 20, 62-63.
- Madariaga, A. (2012). Claves para la intervención ciudadana en Ocio, con un enfoque educativo. En M. Cuenca., F. Bayón y A, Madariaga. Educación y Ocio en Vitoria Gasteiz. (pp. 91-112). Vitoria-Gasteiz: Ayuntamiento de Vitoria-Gasteiz.
- Madariaga, A. y Lazcano, I. (2014). Estudio sobre la situación del ocio de la juventud con discapacidad en Bizkaia. Bilbao: Diputación Foral Bizkaia.
- Madariaga, A. y Ortega, C. (2012). Ocio festivo: Cambios relevantes en la percepción y organización de las fiestas. Arbor, 188(754), 365-378. DOI: http://doi. org/10.3989/arbor.2012.754n2009.
- Madariaga, A. y Romero, S. (2016). Barreras percibidas entre los jóvenes para no participar en actividades de ocio. Revista de Psicología del Deporte, 25(2).
- Max-Neef, M., Elizalde, A. y Hopenhayn, M. (2013). Desarrollo a escala humana: una opción para el futuro. Sobre recursos. Recuperado de http://habitat.aq.upm.es/deh/adeh.pdf.
- Meléndez, N. (2004). Introducción al Estudio de la Recreación. San Juan: CETIL.
- Ortega Nuere, C., Lazcano Quintana, I. y Rocha Teixeira Baptista, M. M. (2014). Espacios de ocio para jóvenes, de la monitorización a la autogestión. Pedagogía Social Revista Interuniversitaria, 25, 69. DOI: http://doi.org/10.7179/psri_2015.25.04.
- Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD) (2013). Informe sobre Desarrollo Humano. El ascenso del sur Progreso humano en un mundo diverso. Recuperado de http://www.undp.org/content/dam/venezuela/docs.
- Roberts, K. (Ed.). (2006). Leisure in contemporary society. DOI: http://doi. org/10.1079/9781845930691.0000.
- Rojek, C. (2010). The Labour of Leisure. London: Sage.
- Ruskin, H. (2002). Desarrollo Humano y Educación del Ocio. En C. De La Cruz (Ed.), Educación del Ocio (pp. 19-24). Bilbao: Universidad de Deusto.
- Schnabel, U. (2014). Ocio. La felicidad de no hacer nada. Barcelona: Plataforma.
- Setién, M.L. (1993). Indicadores sociales de calidad de vida: un sistema de medición aplicado al País Vasco. Madrid: CIS y Siglo XXI.
- WLO. World Leisure Organization. (2009). El ocio: mejora de la condición humana. Prioridades y Estrategias 2009-2014. Recuperado de http://www.worldleisure.org.
- WLRA. World Leisure and Recreation Association. (1970). Carta del Ocio. Recuperado de http://www.redcreacion.org/documentos.
- WLRA. World Leisure and Recreation Association. International Charter for Leisure Education. (1994). World Leisure & Recreation, 36(2), 41-45. DOI: http://doi.org/ 10.1080/10261133.1994.9673916.
- WLRA. World Leisure and Recreation Association. (2006). Leisure and Quality of Life: The Impact of Leisure upon Social, Economic and Cultural Development. The Hangzhou Communiqué.