La idealización de la profesión de maestro y los límites de la formación docenteanálisis de un caso

  1. Paredes-Labra, Joaquín 1
  2. Kachinovsky Melgar, Alicia 2
  1. 1 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

  2. 2 Universidad de la República
    info

    Universidad de la República

    Montevideo, Uruguay

    ROR https://ror.org/030bbe882

Journal:
Educar

ISSN: 0211-819X 2014-8801

Year of publication: 2021

Issue Title: Profesionalización y empleabilidad: una relación necesaria

Volume: 57

Issue: 1

Pages: 35-47

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/EDUCAR.1192 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Educar

Sustainable development goals

Abstract

This work addresses the presence of idealization or stereotyped ways of imagining the exercising of the profession of teacher, within the framework of initial teacher training, and the consequences it has for the development of teaching in teacher training and for the future of today’s trainee teachers. A case study is developed. The context is a support process for teaching improvement. A mixed, quantitative and qualitative methodology is used. The perceptions of the teacher figure in two primary school teacher class groups with which a teacher works are analyzed. A student survey is conducted. The results were discussed with the teacher in charge and the group. The triangulation of information with different techniques allowed the genesis of a balanced report on idealization. The results denote the adherence of future teachers to a duty to be a professional with high aims, a perspective highly focused on teaching for transmission, which ignores both the characteristics of learning and teaching issues that could improve it, and that hinder teacher training.

Bibliographic References

  • BENEJAM, P. (1986). La formación de maestros: Una propuesta alternativa. Barcelona: Laia.
  • ESTEBAN, F. y MELLEN, T. (2016). ¿Por qué quieres ser maestro?, ¿Cómo es un buen maestro?: Ideas para la formación universitaria. Bordón: Revista de Pedagogía, 68(2), 185-198.
  • ESTEVE, J.M. (1998). La aventura de ser profesor. Cuadernos de Pedagogía, 266, 46-50.
  • GALLARDO, N. y VÁZQUEZ, A. (2016). ¿Por qué ser maestro? Motivaciones y expectativas del estudiante de Magisterio. Revista de estudios extremeños, 72(3), 1661-1696.
  • GARROTE, D. y JIMÉNEZ-FERNÁNDEZ, S. (2018). Perfil motivacional en estudiantes del grado de Maestro en Educación Infantil y Primaria. Educar, 54(2), 351-368. https://doi.org/10.5565/rev/educar.899
  • GOODSON, I.; BIESTA, G.; TEDDER, M. y ADAIR, N. (2010). Narrative learning. Nueva York: Routledge.
  • HERNÁNDEZ, F. (2008). Deconstruir la figura del asesor: Una revisión desde los márgenes. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 12(1), 1-14.
  • JOYCE, B. y CLIFT, E. (1984). The Phoenix Agenda: Essential Reform in Teacher Education. Educational Researcher, 13(4), 5-18.
  • LAPLANCHE, J. y PONTALIS, J.B. (1981). Diccionario del psicoanálisis. Barcelona: Labor.
  • LATORRE, A. (2003). La investigación-acción: Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Graó.
  • LUNDGREN, U. (1988). Nuevos desafíos para los profesores y para una formación del profesorado. Revista de Educación, 285, 291-328.
  • MEDINA, J.L. y PÉREZ CABRERA, M.J. (2017). La construcción del conocimiento en el proceso de aprender a ser profesor: La visión de los protagonistas. Profesorado: Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 21(1), 17-38.
  • PAREDES-LABRA, J.; ESTEBAN, R.M. y FERNÁNDEZ PRIETO, M.S. (2016). El Prácticum de Maestro en las voces de sus tutores: Balance del plan 2010 en la UAM. Revista Complutense de Educación, 27(1), 161-178.
  • SÁNCHEZ LISSON, E. (2009). Mitos y realidades en la carrera docente. Revista de Educación, 348, 465-488.
  • SANCHO, J.; HERNÁNDEZ, F.; LARRAÍN, V. y MONTANÉ, A. (2011). La entrevista como espacio de relaciones en una investigación planteada como acompañamiento. En J.I. RIVAS, F. HERNÁNDEZ, J.M. SANCHO y C. NÚÑEZ (eds.). Historias de vida en educación: Sujeto, diálogo, experiencia (pp. 153-160). Barcelona: Universidad de Barcelona.
  • SAN ROMÁN, S. (2019). Las primeras maestras: Orígenes del proceso de feminización docente en España. Barcelona: Ariel.
  • SANTOS GUERRA, M.A. (1993). La formación inicial. Cuadernos de Pedagogía, 220, 50-54.
  • SCHÖN, D. (1983). The Reflective Practitioner: How professionals think in action. Londres: Temple Smith.
  • TARDIF, M. (2004). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Madrid: Narcea.
  • WINNICOTT, D.W. (1992). Realidad y juego. Barcelona: Gedisa.