Educació social de persones adultes i gent grandesafiaments davant la covid-19

  1. Limón Mendizabal, María Rosario 1
  2. De-Juanas Oliva, Ángel 2
  3. Rodríguez Bravo, Ana Eva 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Revista:
Educació social: Revista d'intervenció sòcioeducativa

ISSN: 2339-6954 1135-085X

Any de publicació: 2021

Títol de l'exemplar: Pedagogia social i educació social en temps de pandèmia

Número: 78

Pàgines: 125-144

Tipus: Article

Altres publicacions en: Educació social: Revista d'intervenció sòcioeducativa

Resum

La pandèmia ha fet evident la necessitat d'un canvi de la societat vers les persones adultes i la gent gran. S'ha fet palès un replantejament del model formatiu de les persones adultes i també d'assistència a la gent gran. En aquest article s'analitzen els canvis socials produïts pel virus SAR-CoV-2, com han afectat l'educació de persones adultes i quins reptes s'albiren. Finalment, s'aborda l'abast que ha tingut tant el període de confinament en particular, com la pandèmia en general, en l'aprenentatge al llarg de la vida i en la intervenció socioeducativa amb gent gran. Tot això, a partir dels principis rectors dels paradigmes de l'envelliment actiu i de l'enfocament de drets que reconeixen les persones adultes i la gent gran com a subjectes d'aquests drets i no com a beneficiaris que requereixen assistència. Aquests principis s'han de prendre com a guia de l'abast de les intervencions socioeducatives.

Referències bibliogràfiques

  • AGE Platform Europe. Strengthening Older People’s Rights in Times of Digitalization. Conference: Lessons learned from COVID-19. 28–29 Septiembre 2020. https://www.age-platform.eu/sites/default/files/EUAgeing_Dokumentation_ENG.pdf
  • Alonso Ruíz, R., Saenz de Jubera, M. y Sanz Arazuri, E. (2020). Tiempos Compartidos Entre Abuelos y Nietos, Tiempos De Desarrollo Personal. Revista Española de Pedagogía, 78(277), p. 415–434. https://doi.org/10.22550/REP78-3-2020-01
  • Ascón, F., Sabaté, A. y Julve, M. (2021). Coloquio: Sumando agentes y voces en el ecosistema del Aprendizaje a lo largo de la vida. En D. Redondo, R. Paraíso, J. M. Arroyo y M. Alcañiz. I Congreso Estatal de Educación de Personas Adultas: Conquistando espacios para el aprendizaje a lo largo de la vida. Comunidad de docentes de educación de personas adultas, Madrid, España.
  • Belchi, G., Martínez de Miguel, S. y Escarbajal, A. (2017). El educador social en la promoción y construcción de la ciudadanía activa en personas mayores. RES. Revista de Educación Social, 24, p. 681-688.
  • Bermejo, L. (13 de diciembre de 2020). Entrevista a Lourdes Bermejo. El diario.es. https://www.eldiario.es/cantabria/lourdes-bermejo-si-espana-hubieran-fallecido-ninos-pais-hubiera-parado-si-mueren-25-000-personas-mayores-no-pasa_128_6497050.html
  • Caride, J. A. (2017). Cruzando límites: sobre los desafíos de la educación social en tiempos de incertidumbre. Revista de Educación Social, 25, p. 8-29. https://eduso.net/res/revista/25/el-tema-aportaciones/cruzando-limites-sobre-los-desafios-de-la-educacion-social-en-tiempos-de-incertidumbre
  • Carr, K., Balasubramanian, R. A. y Onyango, J. (2018). Lifelong learning to empowerment: beyond formal education. Distance Education, 39(1), p. 69-86. https://doi.org/10.1080/01587919.2017.1419819
  • Case, A. y Deaton, A. (2020). Muertes por desesperación y el futuro del capitalismo. Deusto.
  • Centro de Investigaciones Sociológicas (2021). Encuesta sobre la salud mental de los/as españoles/as durante la pandemia de la COVID-19. Estudio núm. 3312. http://datos.cis.es/pdf/Es3312marMT_A.pdf
  • Cesari M. y Proietti M. (2020). Geriatric medicine in Italy in the time of COVID-19. J Nutr Health Aging, 24, 1-2. https://doi.org/10.1007/s12603-020-1354-z
  • Davobe, M. I. (2020). Derecho a la vejez en tiempos de pandemia. Revista de la Facultad de Derecho, 49, 1-20. http://dx.doi.org/10.22187/rfd2020n49a10
  • De-Juanas, A. (2020). Intervención socioeducativa híbrida en tiempos de la COVID-19. SIPS. Sociedad Iberoamericana de Pedagogía Social.
  • De-Juanas, A. y Muelas, A. (2013). El aprendizaje de las personas adultas en la Sociedad del Conocimiento. En G. Pérez-Serrano y A. De-Juanas. Calidad de vida en personas mayores (17-74). UNED.
  • De-Juanas, A. y Rodríguez-Bravo, A. E. (2019). Fundamentos del aprendizaje de las personas adultas. En A. De-Juanas y A. E. Rodríguez-Bravo (Coord.). Educación de personas adultas y mayores (p. 71-100). UNED.
  • De los Reyes, V. Darretxe L. y José Alonso, M. (2017). Claves para las buenas prácticas socioeducativas con personas mayores en residencias. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 67, p. 120-136.
  • Dhawan, F. (2020). Online Learning: A Panacea in the Time of COVID-19 Crisis. Journal of Education Technology Systems, 49(1), 5-22. https://doi.org/10.1177/0047239520934018
  • Dreesen, T., Akseer, S., Brossard, M., Dewan, P., Giraldo, J. P., Kamei, A., Mizunoya, S., y Ortiz, S. (2020). Promising practices for equitable remote learning Emerging lessons from COVID-19 education responses in 127 countries. Innocenti Research Brief. UNICEF. https://cutt.ly/ufffokG
  • Epdata. Europa Press (25 de mayo de 2021). Las pensiones en España, en datos. https://www.epdata.es/datos/pensiones-graficos-datos/20/espana/106
  • European Commision (2020). Communication on the European Skills Agenda. https://epale.ec.europa.eu/en/resource-centre/content/skills-agenda-sustainable-competitiveness-social-fairness-and-resilience
  • European Senior Union - ESU. Europe’s Recovery. Building the future of fair and resilient societies - including all generations. Bruselas.
  • Fundación Help Age International España. (2020). Discriminación por razón de edad. Conclusiones y recomendaciones en el contexto español desde un enfoque basado en derechos. IMSERSO. https://www.helpage.org/spain/noticias/documento-de-helpage-espaa-sobre-la-discriminacin-por-razn-de-edad-en-espaa/
  • García-Aretio, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y postconfinamiento. RIED: Revista Iberomamericana de Educación a Distancia 24(1), p. 9-32. http://orcid.org/0000-0003-1407-3860
  • García-Castilla, F. J., De-Juanas, A., Vírseda-Sanz y Paez, J. (2019). Educational potential of e-social work: social work training in Spain. European Journal of Social Work, 22(6), p. 897-907. https://doi.org/10.1080/13691457.2018.1476327
  • Hernández-Carrera, R. M., Machado, M. M. y González-Monteagudo, J. (2018). La Formación de adultos trabajadores en Europa y en Brasil. Entre la educación emancipadora y el reciclaje para el mercado International. Journal of Educational Research and Innovation 9, p. 297-315. https://hdl.handle.net/11441/69616
  • Hernández Rodríguez, G. y Meléndez Arias, Mª. C. (2020). Residencias de Mayores y COVID-19. Cuadernos de Encuentro, 42, p. 24-32.
  • Huenchuan, S. y Rivera, E. (Ed.) (2019). Experiencias y prioridades para incluir a las personas mayores en la implementación y seguimiento de la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible (LC/MEX/SEM.245/1). Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). https://www.cepal.org/es/publicaciones/44600-experiencias-prioridades-incluir-personas-mayores-la-implementacion-seguimiento
  • Limón Mendizábal, M. R. y Chalfoun Blanco, M. E. (2020). La influencia del factor cultural en la violencia hacia los mayores en el ámbito familiar. En J. Martin y V. Martínez-Otero (Dir.). La violencia en la familia (p. 153 – 170). Dykinson.
  • Martínez-Otero Pérez, V. (2021). Pedagogía social y educación social. Revista Educação em Questão, Natal, 59, p. 1-22.
  • Mauch, W., Barnette, S., Paludan-Hansen, P., Larjanko, J. y Sarrazín, R. (2019). Perfil del buen educador de adultos. Revista educación de adultos y desarrollo. https://www.dvv-international.de/es/educacion-de-adultos-y-desarrollo/ediciones/ead-862019-el-buen-educador-de-adultos/introduccion/perfil-del-buen-educador-de-adultos
  • Melendro, M., De-Juanas, A. y Rodríguez-Bravo. (2018). Pedagogía Social. Retos y escenarios para la acción socioeducativa. UNED.
  • Moreno-Crespo, P.; Corchuelo-Fernández, C.; Cejudo-Cortés, A. (2020). La educación de personas adultas en el Grado de Educación Social. Revista Espacios, 41(13), p. 28. https://www.revistaespacios.com/a20v41n13/20411328.html
  • Morin, E. (2020). Cambiemos de vía: lecciones de la pandemia. Paidós.
  • Ortega, M. C. y Limón, M. R. (2019). Hábitos saludables para un envejecimiento activo. En De-Juanas, A. y Rodríguez-Bravo, A. E (Coord.). Educación de personas adultas y mayores (p. 253-289). UNED.
  • OCDE (2019). TALIS 2018 Results (volume I) Teachers and School Leaders as Lifelong Learners.
  • OCDE (2021). Focus on an inclusive recovery.
  • Pérez de Guzmán, M. V. (2019). Intervención socioeducativa en personas adultas y mayores. En De-Juanas, A. y Rodríguez-Bravo, A. E (Coord.). Educación de personas adultas y mayores (p. 131-183). UNED.
  • Pinazo-Hernandis, S. (2020). Impacto psicosocial de la COVID-19 en las personas mayores: problemas y retos. Revista Española de Geriatría y Gerontología 55(5), 248-252.
  • Redam. (2019). Ejercer el derecho a la participación política en la vejez. Reflexiones a 10 años de la Red Nacional de Personas Mayores (Redam). Ministerio de Desarrollo Social.
  • Roche, S. (2017). Learning for life, for work, and for its own sake: the value and values) of lifelong learning. International Review of Education, 63, 623-629. https://doi.org/10.1007/s11159-017-9666-x
  • Rodríguez López, E. y Castro Clemente, C. (2019). Soledad y aislamiento, barreras y condicionamientos en el ámbito de las personas mayores en España. Ehquidad International Welfare Policies and Social Work Journal 12, p. 127-154 https://doi.org/10.15257/ehquidad.2019.0012
  • Schwab, K. y Malleret, T. (2020). COVID-19: El gran reinicio. Forum Publishing.
  • Schoultz, M., Öhman, J. y Quennerstedt, M. (2020). A review of research on the relationship between learning and health for older adults. International Journal of lifelong Education, 39(5-6), 528-544. https://doi.org/10.1080/02601370.2020.1819905
  • Tam, M. y Chui, E. (2016). Ageing and learning: What do they mean to elders themselves? Studies in continuing Education, 38(2), 195-212. https://doi.org/10.1080/0158037X.2015.1061492
  • Tarazona- Santabalbina, F. J., Martinez- Velilla, N., Vidán, Mª T. y García- Navarro, J. A. (2020). COVID-19, adulto mayor y edadismo: errores que nunca han de volver a ocurrir. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 55(4),191- 192. https://doi.org/10.1016/j.regg.2020.04.001
  • UNESCO. (2014). Roadmap for implementing the global action programme on education for sustainable development.
  • UNESCO (2017). Education for Sustainable Development Goals. Learning Objectives. París, Bélgica. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247444.locale=es
  • UNESCO (2018). Global Education meeting 2030. 3-5 de diciembre. Bruselas, Bélgica. https://en.unesco.org/themes/education/globaleducationmeeting2018
  • UNESCO (2019). Informe de seguimiento de la educación en el mundo, 2019: Migración, desplazamientos y educación: construyendo puentes, no muros. París, Francia.
  • UNESCO (2020). Declaración de la Reunión Mundial sobre la Educación 2020. Sesión extraordinaria de la Reunión Mundial sobre la Educación: La educación después de la COVID-19. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374704_spa