Les Intuïcions pedagògiques de Juan Boscouna lectura des de l’educació social

  1. Paco López Jiménez 1
  1. 1 Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés
Revista:
Educació social: Revista d'intervenció sòcioeducativa

ISSN: 2339-6954 1135-085X

Any de publicació: 2015

Títol de l'exemplar: 20 anys de recerca en educació social / 20 años de investigación en educación social

Número: 60

Pàgines: 102-119

Tipus: Article

Altres publicacions en: Educació social: Revista d'intervenció sòcioeducativa

Resum

Coincidint amb el bicentenari del seu naixement, revisem algunes de les intuïcions pedagògiques de Juan Bosco, amb la intenció d’evidenciar-ne la validesa en un escenari social i econòmic distant, però amb certes similituds al que vivia l’Europa del segle XIX, especialment respecte a la situació de la joventut més vulnerable. Aquesta revisió ens permet fer propostes transferibles a la intervenció d’educadors i educadores socials en general i, de manera particular, en l’àmbit de la infància, adolescència i joventut. La importància dels vincles en la relació d’ajuda, la força creativa de l’ambient, la centralitat del/de la jove i de les seves potencialitats, així com algunes de les actituds o recursos educatius que l’experiència i el pensament pedagògic de Juan Bosco ens ofereixen, serveixen per identificar propostes i criteris que poden ser vàlids per a la praxi socioeducativa actual.

Referències bibliogràfiques

  • Arrieta, L.; Moresco, M. (1992). Educar desde el conflicto: chicos que molestan. Madrid: CCS.
  • Attard, F. (Coord.) (2014). La pastoral juvenil salesiana. Cuadro de referencia. Roma: Direzione Generale Opere Don Bosco.
  • Bosco, J. (1884). Carta al Oratorio sobre el espíritu de familia (Carta de Roma).
  • Bosco, J. (2012). Memorias del Oratorio (11ª ed.). Madrid: CCS.
  • Bosco, T. (1980). Don Bosco, una biografía nueva. Madrid: CCS.
  • Centre de Investigacions Sociològiques (CIS) (2004). Estudio núm. 2578. Opiniones y actitudes sobre la familia. Recuperado el 28/3/2015 en http://www.cis.es
  • Costa, M.; López, E. (1996). Manual para el educador social: afrontando situaciones. Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales.
  • Ferreira, S. (2013). Sistema preventivo y oratorio, génesis y reciprocidad. Recuperado el 3/4/2015, en http://www.salesianosuruguay.com.uy
  • Laguna, J. (2011). Hacerse cargo, cargar y encargarse de la realidad. Barcelona: Cristianisme i Justícia.
  • Lenti, A. J. (2010-2012). Don Bosco: historia y carisma (3 vol.). Madrid: CCS.
  • Montull, J. (1994). Chicos de la calle. Madrid: CCS.
  • Nardone, G. (2006). Corrígeme si me equivoco. Barcelona: Herder.
  • Petitclerc, J. M. (2008). “Actualización del sistema preventivo para los jóvenes en situación de exclusión social”. En: En la calle. Revista sobre situaciones de riesgo social, (11), p. 8-12.
  • Salesians de Don Bosco (2003). Constituciones de la Sociedad de San Francisco de Sales. Recuperado el 3/4/2015, en http://www.sdb.org/es/Documentos
  • Save the Children (2011). Agenda de infancia 2012-2015. propuestas de Save the Children para la X legislatura. Madrid: Save the Children España.
  • Segura, M. (2002). Ser persona y relacionarse: habilidades cognitivas y sociales, y crecimiento moral. Madrid: Narcea.
  • Spivack, G.; Shure, M. B. (1974). Social adjustment of young children: a cognitive approach to solving real life problems. San Francisco: Jossey-Bass.
  • UNICEF (2001). Manual de aplicación de la Convención sobre los Derechos del Niño. New York: UNICEF.
  • Vaniestendael, S. (1997). La resiliència o el realisme de l’esperança. Ferit però no vençut. Barcelona: Claret.
  • Vaniestendael, S.; Lecomte, J. (2002). La felicidad es posible. Despertar en niños maltratados la confianza en sí mismos: construir la resiliencia. Barcelona: Gedisa