Les Intuïcions pedagògiques de Juan Boscouna lectura des de l’educació social

  1. Paco López Jiménez 1
  1. 1 Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés
Aldizkaria:
Educació social: Revista d'intervenció sòcioeducativa

ISSN: 2339-6954 1135-085X

Argitalpen urtea: 2015

Zenbakien izenburua: 20 anys de recerca en educació social / 20 años de investigación en educación social

Zenbakia: 60

Orrialdeak: 102-119

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Educació social: Revista d'intervenció sòcioeducativa

Laburpena

Coinciding with the bicentenary of his birth, we review some of the pedagogical intuitions of Don Bosco, with the intention of demonstrating their validity in a very different social and economic context that has certain similarities to that of Europe in the nineteenth century, especially as regards the situation of the most vulnerable young people. This review allows us to make proposals that can be transferred to the intervention of educators and social educators in general and, in particular, in the field of childhood, adolescence and youth. The importance of the links in the aid relationship, the creative power of the environment and the centrality of the young person and her or his potential, as well as some of the educational resources or attitudes that the experience and the pedagogical thinking of Don Bosco offer us, all serve to identify proposals and criteria that may be valid for present-day socio-educational praxis.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Arrieta, L.; Moresco, M. (1992). Educar desde el conflicto: chicos que molestan. Madrid: CCS.
  • Attard, F. (Coord.) (2014). La pastoral juvenil salesiana. Cuadro de referencia. Roma: Direzione Generale Opere Don Bosco.
  • Bosco, J. (1884). Carta al Oratorio sobre el espíritu de familia (Carta de Roma).
  • Bosco, J. (2012). Memorias del Oratorio (11ª ed.). Madrid: CCS.
  • Bosco, T. (1980). Don Bosco, una biografía nueva. Madrid: CCS.
  • Centre de Investigacions Sociològiques (CIS) (2004). Estudio núm. 2578. Opiniones y actitudes sobre la familia. Recuperado el 28/3/2015 en http://www.cis.es
  • Costa, M.; López, E. (1996). Manual para el educador social: afrontando situaciones. Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales.
  • Ferreira, S. (2013). Sistema preventivo y oratorio, génesis y reciprocidad. Recuperado el 3/4/2015, en http://www.salesianosuruguay.com.uy
  • Laguna, J. (2011). Hacerse cargo, cargar y encargarse de la realidad. Barcelona: Cristianisme i Justícia.
  • Lenti, A. J. (2010-2012). Don Bosco: historia y carisma (3 vol.). Madrid: CCS.
  • Montull, J. (1994). Chicos de la calle. Madrid: CCS.
  • Nardone, G. (2006). Corrígeme si me equivoco. Barcelona: Herder.
  • Petitclerc, J. M. (2008). “Actualización del sistema preventivo para los jóvenes en situación de exclusión social”. En: En la calle. Revista sobre situaciones de riesgo social, (11), p. 8-12.
  • Salesians de Don Bosco (2003). Constituciones de la Sociedad de San Francisco de Sales. Recuperado el 3/4/2015, en http://www.sdb.org/es/Documentos
  • Save the Children (2011). Agenda de infancia 2012-2015. propuestas de Save the Children para la X legislatura. Madrid: Save the Children España.
  • Segura, M. (2002). Ser persona y relacionarse: habilidades cognitivas y sociales, y crecimiento moral. Madrid: Narcea.
  • Spivack, G.; Shure, M. B. (1974). Social adjustment of young children: a cognitive approach to solving real life problems. San Francisco: Jossey-Bass.
  • UNICEF (2001). Manual de aplicación de la Convención sobre los Derechos del Niño. New York: UNICEF.
  • Vaniestendael, S. (1997). La resiliència o el realisme de l’esperança. Ferit però no vençut. Barcelona: Claret.
  • Vaniestendael, S.; Lecomte, J. (2002). La felicidad es posible. Despertar en niños maltratados la confianza en sí mismos: construir la resiliencia. Barcelona: Gedisa