Intervenció estratègica amb famíliesreduir la complexitat per potenciar els seus recursos

  1. Paco López Jiménez 1
  1. 1 Degà de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés (URL)
Journal:
Educació social: Revista d'intervenció sòcioeducativa

ISSN: 1135-085X

Year of publication: 2011

Issue Title: El treball socioeducatiu amb famílies

Issue: 49

Pages: 49-70

Type: Article

Abstract

The aim of this article is to revise some complexity reducers that allow an approach to several family situations, contradictory and paradox, and contribute to foster resources in order to face them. An original psicotherapeutic exercise will be applied to social and educational sectors. We understand that some useful intervention logics of the clinic practice can also be efficient in the socio-educative practice, always checking automatic assimilations. A social, political, economic and contextual look is required... it is essential in the educational and social context and perhaps not so clearly essential in clinic contexts.

Bibliographic References

  • Bateson, G. (1985), Pasos hacia una ecología de la mente: [una aproximación revolucionaria a la autocomprensión del hombre]. Carlos Lohlé. Buenos Aires.
  • Erikson, E. H. (1974), Identidad, juventud y crisis (2ª ed.). Paidós. Buenos Aires.
  • Festinger, L. (1975), Teoría de la disonancia cognoscitiva. Instituto de Estudios Políticos. Madrid.
  • Fiorenza, A. (2003), Niños y adolescentes difíciles: [Soluciones a problemas de conducta y de crecimiento me-diante la terapia en tiempo breve]. RBA Integral. Barcelona.
  • Fiorenza, A. (2005), Cómo hacer la vida imposible a tus padres: una fábula sobre los problemas que surgen en cualquier familia. RBA. Barcelona.
  • López, P. (1998), “Las habilidades sociales del educador: un recurso clave en la relación de ayuda”. Educación social: revista de intervención socioeducativa. Núm. 10, p. 41-56.
  • Nardone, G. (2002), Psicosoluciones: cómo resolver rápidamente problemas humanos complicados. Herder. Barcelona.
  • Nardone, G. (2009), Surcar el mar sin que el cielo lo sepa. Herder. Barcelona.
  • Nardone, G. (2009), Corrígeme si me equivoco: estrategias de diálogo en la pareja. Herder. Barcelona.
  • Nardone, G., Fiorenza, A., Milanese, R. ; Mariotti, R. (2005), Terapia estratégica para la empresa: soluciones en tiempo breve para resolver problemas en las organizaciones. RBA Integral. Barcelona.
  • Nardone, G.; Watzlawick, P. (2000), Terapia breve estratégica: pasos hacia un cambio de percepción de la reali-dad. Paidós. Barcelona.
  • Nardone, G.; Watzlawick, P. (2007), El Arte del cambio: trastornos fóbicos y obsesivos (1a , 5a reimpr ed.). Herder. Barcelona.
  • Rosenthal, R.; Jacobson, L. (1980), Pygmalion en la escuela: expectativas del maestro y desarrollo intelectual del alumno. Marova. Madrid.
  • Watzlawick, P., Weakland, J. H.; Fisch, R. (1992), Cambio: formación y solución de los problemas humanos (7ª ed.). Herder. Barcelona.