Intervenció estratègica amb famíliesreduir la complexitat per potenciar els seus recursos

  1. Paco López Jiménez 1
  1. 1 Degà de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés (URL)
Revue:
Educació social: Revista d'intervenció sòcioeducativa

ISSN: 1135-085X

Année de publication: 2011

Titre de la publication: El treball socioeducatiu amb famílies

Número: 49

Pages: 49-70

Type: Article

Résumé

La pretensió d’aquest article és repassar alguns reductors de complexitat que ens permetin apropar-nos a situacions familiars diverses, amb les seves contradiccions i paradoxes, i contribuir a potenciar els seus recursos per afrontar-les. Es farà un exercici d’aplicació a àmbits socials i educatius d’algunes propostes nascudes inicialment en àmbits psicoterapèutics. S’entén que algunes de les lògiques d’intervenció útils en la pràctica clínica poden resultar també eficaces en la pràctica socioeducativa, tot i estar atents a assimilacions automàtiques d’un àmbit a un altre. Cal acceptar el fet de la necessària mirada social, política, econòmica, contextual ... imprescindible en els escenaris educatius i socials i potser no tan clarament en els escenaris clínics.

Références bibliographiques

  • Bateson, G. (1985), Pasos hacia una ecología de la mente: [una aproximación revolucionaria a la autocomprensión del hombre]. Carlos Lohlé. Buenos Aires.
  • Erikson, E. H. (1974), Identidad, juventud y crisis (2ª ed.). Paidós. Buenos Aires.
  • Festinger, L. (1975), Teoría de la disonancia cognoscitiva. Instituto de Estudios Políticos. Madrid.
  • Fiorenza, A. (2003), Niños y adolescentes difíciles: [Soluciones a problemas de conducta y de crecimiento me-diante la terapia en tiempo breve]. RBA Integral. Barcelona.
  • Fiorenza, A. (2005), Cómo hacer la vida imposible a tus padres: una fábula sobre los problemas que surgen en cualquier familia. RBA. Barcelona.
  • López, P. (1998), “Las habilidades sociales del educador: un recurso clave en la relación de ayuda”. Educación social: revista de intervención socioeducativa. Núm. 10, p. 41-56.
  • Nardone, G. (2002), Psicosoluciones: cómo resolver rápidamente problemas humanos complicados. Herder. Barcelona.
  • Nardone, G. (2009), Surcar el mar sin que el cielo lo sepa. Herder. Barcelona.
  • Nardone, G. (2009), Corrígeme si me equivoco: estrategias de diálogo en la pareja. Herder. Barcelona.
  • Nardone, G., Fiorenza, A., Milanese, R. ; Mariotti, R. (2005), Terapia estratégica para la empresa: soluciones en tiempo breve para resolver problemas en las organizaciones. RBA Integral. Barcelona.
  • Nardone, G.; Watzlawick, P. (2000), Terapia breve estratégica: pasos hacia un cambio de percepción de la reali-dad. Paidós. Barcelona.
  • Nardone, G.; Watzlawick, P. (2007), El Arte del cambio: trastornos fóbicos y obsesivos (1a , 5a reimpr ed.). Herder. Barcelona.
  • Rosenthal, R.; Jacobson, L. (1980), Pygmalion en la escuela: expectativas del maestro y desarrollo intelectual del alumno. Marova. Madrid.
  • Watzlawick, P., Weakland, J. H.; Fisch, R. (1992), Cambio: formación y solución de los problemas humanos (7ª ed.). Herder. Barcelona.