Evolution of Anxiety, Emotional Intelligence, and Effective Personality after COVID-19 among Spanish University Students
- González Rico, Andrea 1
- Di Giusto Valle, Cristina 1
- Escolar-Llamazares, María-Camino 1
- de la Torre Cruz, Tamara 1
- Luis Rico, Isabel 1
- Martín Palacio, María Eugenia 2
-
1
Universidad de Burgos
info
-
2
Universidad Complutense de Madrid
info
ISSN: 2076-328X
Datum der Publikation: 2024
Ausgabe: 14
Nummer: 3
Seiten: 173
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Behavioral Sciences
Bibliographische Referenzen
- Caro, (2020), Semergen, 46, pp. 78, 10.1016/j.semerg.2020.05.005
- World Health Organization [WHO] (2023, November 22). Director-General’s Opening Remarks at the Media Briefing on COVID-19—11 March 2020. Available online: https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020.
- Zaar, (2020), Espaço Econ., 17, pp. 1
- Soto, (2021), Espíritu Emprend. TES, 5, pp. 45, 10.33970/eetes.v5.n3.2021.263
- Velastegui, (2022), Polo Conoc., 2, pp. 2324
- Salari, (2020), Glob. Health, 16, pp. 57, 10.1186/s12992-020-00589-w
- (2020), Atención Primaria, 52, pp. 515, 10.1016/j.aprim.2020.05.001
- Tijerina, (2018), Rev. Salud Pública Nutr., 17, pp. 41
- Belmonte, (2018), Reidocrea, 21, pp. 269
- Spielberger, C.D. (1972). Anxiety: Current Trends in Theory and Research, Academic Press. Available online: https://www.scirp.org/%28S%28lz5mqp453edsnp55rrgjct55%29%29/reference/referencespapers.aspx?referenceid=766477.
- Agudelo, (2008), Int. J. Psychol. Res., 1, pp. 34
- Bayram, (2008), Soc. Psychiatry Psychiatr. Epidemiol., 43, pp. 667, 10.1007/s00127-008-0345-x
- Doumit, (2017), Community Ment. Health J., 53, pp. 107, 10.1007/s10597-015-9872-6
- (2019), Acta Colomb. Psicol., 22, pp. 13, 10.14718/ACP.2019.22.1.2
- Pennebaker, J.W. (1995). Emotion Disclosure & Health, American Psychological Association.
- Petrides, (2007), Br. J. Psychol., 98, pp. 273, 10.1348/000712606X120618
- Mikolajczak, (2015), Front. Psychol., 6, pp. 160, 10.3389/fpsyg.2015.00160
- Joseph, (2020), J. Appl. Psychol., 95, pp. 54, 10.1037/a0017286
- Filippello, (2018), Psihologija, 51, pp. 51, 10.2298/PSI170526013F
- Humphrey, (2011), J. Organ. Behav., 32, pp. 788, 10.1002/job.714
- Qualter, (2011), Br. J. Dev. Psychol., 29, pp. 437, 10.1348/026151010X502999
- Viswesvaran, (2005), Hum. Perform., 18, pp. 445, 10.1207/s15327043hup1804_9
- Fragoso, (2018), Int. J. Dev. Educ. Psychol., 2, pp. 231
- Edo, (2019), Rev. Ansiedad Estrés, 25, pp. 1, 10.1016/j.anyes.2019.01.003
- Limonero, (2018), Rev. Ansiedad Estrés, 24, pp. 18, 10.1016/j.anyes.2017.10.007
- Barrera, (2020), Voces Silencios Rev. Latinoam. Educ., 11, pp. 67, 10.18175/VyS11.2.2020.4
- Martín del Buey, F., Martín Palacio, M.E., and Di Giusto Valle, C. (2021). Comparison of Emotional Behaviour of Spanish, Chilean and England Adolescents, and Their Relationship with Effective Personality. Int. J. Environ. Res. Public Health, 18.
- Padilla Nolasco, J.L. (2019). Estilo de Crianza Percibido y Personalidad Eficaz en Estudiantes de Secundaria de Un Colegio de Lima Metropolitana. [Ph.D. Thesis, Universidad Nacional Federico Villareal].
- Roldán Espinoza, H.C. (2017). Propiedades Psicométricas del Cuestionario de Personalidad Eficaz en Adolescentes del Distrito de La Esperanza. [Ph.D. Dissertation, Universidad Cesar Vallejo].
- Castellanos, (2014), Int. J. Dev. Educ. Psychol., 1, pp. 131
- Vargas, C. (2017). Tipología Modales Multivariadas de Personalidad Eficaz y Competencias Emocionales en Universitarios de República Dominicana. [Ph.D. Thesis, Complutense University of Madrid].
- Vera, (2019), Investig. Educ. Médica, 8, pp. 82, 10.22201/facmed.20075057e.2019.31.18130
- Moroyoqui, (2020), Rev. Espac., 41, pp. 7
- Botero, (2020), Rev. Argent. Cienc. Comport., 1, pp. 193
- Amaya, (2011), Psicogente, 14, pp. 310
- Thomas, (2017), Learn. Individ. Differ., 55, pp. 40, 10.1016/j.lindif.2017.03.001
- Okwuduba, (2021), Heliyon, 7, pp. e06611, 10.1016/j.heliyon.2021.e06611
- Ramos, (2004), Rev. Electrónica Investig. Educ., 2, pp. 1
- Tirado, J.A. (2021). Relación de la Personalidad Eficaz y el Estrés Académico en Estudiantes de Nivel Secundario de La Esperanza. [Ph.D. Dissertation, Universidad Privada Antenor Orrego]. Available online: https://hdl.handle.net/20.500.12759/7214.
- Tapia, R. (2015). Personalidad Eficaz e Inteligencia Emocional en Contextos Universitarios Chilenos. [Ph.D. Dissertation, Universidad de Burgos]. Available online: https://riubu.ubu.es/bitstream/handle/10259/4539/Tapia_Allende.pdf?sequence=6&isAllowed=y.
- Torres, (2021), PsiqueMag, 10, pp. 37, 10.18050/psiquemag.v10i1.2596
- Azañedo, M. (2021). Inteligencia Emocional, Resolución de Conflictos y Convivencia Escolar en Estudiantes de Educación Secundaria de una Institución Educativa de Trujillo—2020. [Master’s Thesis, Universidad César Vallejo].
- Crisostomo, F.E. (2022). La Resiliencia en el Desarrollo de Inteligencia Emocional y Autoestima, en una Institución Educativa, en Épocas de COVID-19, Lima, 2021. [Ph.D. Thesis, Universidad César Vallejo]. Available online: https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/77438/Crisostomo_MFE-SD.pdf?sequence=1.
- Nicola, (2020), Int. J. Surg., 78, pp. 185, 10.1016/j.ijsu.2020.04.018
- Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C., and Ho, R. (2020). Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 coronavirus disease (COVID19) epidemic among the general population in China. Int. J. Environ. Res. Public Health, 17.
- Caballo, (2018), Psicol. Conduct., 26, pp. 23
- Spielberger, C.D., Gorsuch, R.L., and Lushene, R. (1982). Manual del Cuestionario de Ansiedad Estado/Rasgo (STAI), TEA Ediciones. Available online: https://web.teaediciones.com/ejemplos/stai-manual-extracto.pdf.
- Molero, (2016), Rev. Investig. Educ., 34, pp. 241
- Gómez, R. (2012). Evaluación de La Personalidad Eficaz en Población Universitaria. [Ph.D. Thesis, Universidad de Huelva].
- Garcia-Gonzalez, J., Wei, R.Q., Alarcon-Rodriguez, R., Requena-Mullor, M., Ding, C., and Ventura-Miranda, M.I. (2021). Analysis of Anxiety Levels of Nursing Students Because of e-Learning during the COVID-19 Pandemic. Healthcare, 3.
- Sánchez-Cabrero, R., Arigita-García, A., Gil-Pareja, D., Sánchez-Rico, A., Martínez-López, F., and Sierra-Macarrón, L. (2020). Measuring the Relation between Academic Performance and Emotional Intelligence at the University Level after the COVID-19 Pandemic Using TMMS-24. Sustainability, 14.
- Serrano, L. (2018). Evaluación de la Personalidad Eficaz en Estudiantes de Ciencias de la Salud. [Ph.D. Thesis, Universidad Complutense de Madrid].
- Extremera, (2004), Psychol. Rep., 94, pp. 751, 10.2466/pr0.94.3.751-755
- Montilla, (2010), Cienc. E Ing., 2, pp. 101
- Cullen, (2020), QJM Int. J. Med., 5, pp. 311, 10.1093/qjmed/hcaa110
- Liyanage, S., Saqib, K., Khan, A.F., Thobani, T.R., Tang, W.C., and Chiarot, C.B. (2021). Prevalence of anxiety in university students during the COVID-19 pandemic: A systematic review. Int. J. Environ. Res. Public Health, 19.
- Tejeda, (2020), SciELO Prepr., 644, pp. 1
- Extremera, (2020), Int. J. Soc. Psychol., 35, pp. 631, 10.1080/02134748.2020.1783857
- Aguirre, C. (2020). Entrenamiento Socio-Psicológico Para Manejo de Conflictos Organizacionales en una Empresa de Servicios Financieros en Ambato. [Master’s Thesis, Pontificia Universidad Católica del Ecuador].
- Huang, (2020), Psychiatry Res., 2020, pp. 112954, 10.1016/j.psychres.2020.112954
- Vásquez, E., and Enrique, L. (2020). Ansiedad, Depresión y Estrés en Trabajadores del Hospital Cayetano Heredia Durante la Pandemia de COVID 19 Durante el año 2020. [Ph.D. Thesis, Universidad César Vallejo]. Available online: https://hdl.handle.net/20.500.12692/49971.
- Baeza, R. (2015). La Personalidad Eficaz en Pacientes Con Síntomas Ansioso-Depresivos. [Ph.D. Thesis, Universidad de Oviedo].