El rol del docente en la era digital

  1. Ana Viñals Blanco 1
  2. Jaime Cuenca Amigo 1
  1. 1 Universidad de Deusto
    info

    Universidad de Deusto

    Bilbao, España

    ROR https://ror.org/00ne6sr39

Journal:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646

Year of publication: 2016

Volume: 30

Issue: 86

Pages: 103-114

Type: Article

More publications in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Abstract

The constant development of digital technologies and the Internet has meant that we live in a digital world based on connections. The way we learn has changed and, therefore, so has the way we teach. Knowledge is online and teachers should be the ones guiding students in their learning process. Technology alone does not guide; therefore, teachers’ work is more important today than ever. In this article, we present how the digital age has led to a need to rethink the role of teachers in the classroom.

Bibliographic References

  • Area, M. (2016). Ser docente en la escuela digital. Suplemento Profesional de Magisterio, 22. Disponible en: https://goo.gl/SGGsoO.
  • Bauman, Z. (2007). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona: GEDISA.
  • Barber, M. y Mourshed, M. (2007). How the world’s best-performing schools systems come out on top. London: McKinsey.
  • Bates, T. (2015). Teaching in a Digital Age. Disponible: http://goo.gl/NAvukU.
  • Bringué, X. y Sádaba, Ch. (2009). La Generación Interactiva en España. Niños y adolescentes ante las pantallas. Pamplona: Ariel. Disponible en: http://goo.gl/FlXezM.
  • Busquet-Duran, J., Medina-Cambrón, A. y Ballano-Macías, S. (2013). El uso de las TRIC y el choque cultural en la escuela. Encuentros y desencuentros entre maestros y alumnos. Revista Mediterránea de Comunicación, 4 (2), 115-135. Doi: 10.14198/MEDCOM2013.4.2.06.
  • Castells, M. (2001). Internet y la sociedad red. Madrid: La factoría de Ideas.
  • Castells, M. (ed.) (2006). La sociedad red: una visión global. Madrid: Alianza Editorial.
  • Crowther, F., Ferguson, M. y Hann, L. (2009). Developing teacher leaders: How teacher leadership enhances school success. Newbury Park, CA: Corwin Press.
  • Coombs, P.H. (1968). The world educational crisis: A systems analysis (30). New York: Oxford University Press.
  • Deseco (OCDE) (2002). Definition and Selection of Competencies: Theoretical and Conceptual Foundations. Summary of the final report Key Competencies for a Successful Life and a Well-Functioning Society. Disponible en: http://www.portalstat.admin.ch/deseco/deseco_finalreport_summary.pdf.
  • European Centre for the Development of Vocational Training [Cedefop] (2008b). Future skill needs in Europe: Medium-term forecast (Synthesis report).
  • Ferrari, A. (2012). Digital Competence in Practice: An Analysis of Frameworks. Sevilla: JRC IPTS. Disponible en: http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC68116.pdf.
  • Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Sevilla: JRC IPTS. Disponible en: http://ipts.jrc.ec.europa.eu/publications/pub.cfm?id=6359.
  • Harrison, C y Killion, J. (2007). Ten roles for teachers leaders. Teachers Leaders Pages. 65 (1), 74-77.
  • Hartley, J. (2009). Uses of YouTube-Digital Literacy and the Growth of Knowledge, Burgess, J. y J. Green, YouTube. OnLine Video and Participatory Culture. En Cambridge, UK: Polity Press.
  • Intef (2014). Marco común de competencia digital docente. Disponible en: www.slideshare.net/educacionlab/borrador-marcocdd-v1.
  • Prensky, M. (2011). Enseñar a nativos digitales. Madrid: SM.
  • Salinas, M. (2011). Potenciación de la titulitis por encima de todo. Post del Blog Recursos Humanos. Disponible en: http://www.elblogderrhh.com/.
  • Siemens, G. (2006). Knowing knowledge. Disponible en: http://goo.gl/dZpSaI.
  • Siemens, G. (2004). Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital. Disponible en: http://www.fce.ues.edu.sv/uploads/pdf/siemens-2004-conectivismo.pdf.
  • Siemens, G. y Santamaría, F. (2010). Conociendo el conocimiento. Virtual Nodos Ele. Disponible en: http://www.nodosele.com/blog/editorial/.
  • Tapscott, D. (2009). Grown up digital (Vol. 361). New York: McGraw-Hill.
  • Viñals, A. (2015). Ocio Conectado: la experiencia de e-ocio de los jóvenes (16-18 años) de Bizkaia. Universidad de Deusto. Bilbao: España.
  • Wake, J.D., Dysthe, O. y Mjelstad, S. (2007). New and Changing Teacher Roles in Higher Education in a Digital Age. Educational Technology & Society, 10 (1), 40-51.